Gå til innhold

Uplanlagt gravid og usikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg trenger råd.

Jeg er uplanlagt gravid med nr 3, har to litt eldre barn i skolealder fra før av. Jeg har innerst inne ønsket meg et tredje barn i flere år, før mannen og jeg ble enige om at vi var ferdige. Jeg slo meg til ro med det og er rimelig fornøyd med livet sånn det er nå. 

Så kom overraskelsen og jeg har siden positiv test stått med ett ben i hver båt. Jeg klare Rikke bestemme meg for om jeg ønsker å beholde eller ikke. Mannen ønsker ikke å beholde, men godtar begge utfall.

Jeg syns det er skummelt å skulle begynne på nytt med små barn igjen og endre hele livet, for å ikke snakke om at timingen ikke er super med tanke på jobb osv.

Er det noen som har vært i samme situasjon og ønsker å fortelle om sitt valg, enten om dere valgte å beholde eller ikke? Evt andre gode råd å ta med seg på veien? 😔

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beholde selvfølgelig! Abort bør en ha skikkelig tungtveiende grunner for, og det har du ikke. 

Anonymkode: 58588...ff5

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde beholdt, men ta en skikkelig snakk med mannen din om det. Det er veldig leit hvis det blir en kløft mellom dere to fordi den ene føler seg overkjørt i beslutningen. Jeg ble uplanlagt gravid med nr tre og beholdt. (Og steriliserte meg etter fødsel. Never again!) 

Skrevet

Hadde tatt abort. 

Den eneste grunnen du trenger er at du ikke ønsker å ha (enda) ett barn. 

Er selv gravid og det er veldig ønskelig fra min side. Men hadde jeg ikke vært 100% investert og motivert så er det ikke vits. Ett barn er ikke en bamse som kan legges vekk, det er som du nevner en stor livsendring. Nå vet ikke jeg hvor langt du er på vei, men jeg tipper du er mindre enn 12 uker. Da er det ikke ett barn engang, men en celleklump/parasitt som trenger deg (hosten) for å overleve. Den har ingen tanker, følelser eller emosjoner, så valget er helt ditt. 

Men mannen din får gå å klippe strengen.

Anonymkode: 64955...998

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror du bør tenke deg veldig godt om før du tar abort av et ønsket barn. Men skal tross alt leve resten av livet med den avgjørelsen..

Anonymkode: b8d9a...c18

Skrevet

Jeg hadde personlig beholdt :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Beholde selvfølgelig! Abort bør en ha skikkelig tungtveiende grunner for, og det har du ikke. 

Hvem har bestemt det? Du? 

Dette er det kun TS og ingen andre som kan bestemme. Amathea tilbyr veiledning slik at man kan få hjelp til å finne frem til hva en skal gjøre. 

Anonymkode: f9fcd...f1a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke noe rett og galt her, du må ta det valget som føles riktig.

Så lenge dere for eksempel ikke sliter skikkelig med økonomi, og det på noe vis vil ramme de andre barna urimelig hardt å få et barn til, tenker jeg det at det ikke passer helt med jobb og sånt ordner seg.

Og som en annen nevnte. Om mannen din er ferdig med barn for godt ville det vært veldig enkelt for ham å unngå det ✂️😉

Anonymkode: d4eb7...1aa

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvor langt du er på vei, men jeg tipper du er mindre enn 12 uker. Da er det ikke ett barn engang, men en celleklump/parasitt som trenger deg (hosten) for å overleve. Den har ingen tanker, følelser eller emosjoner, så valget er helt ditt. 

Denne celkeklumpen har både hjerteslag og hjernebølger, fingre etc. Du vet ikke hva du snakker om. Om du vil ta abort er det din rett desverre  men du trenger ikke prøve å overbevise andre med ren feilinformasjon.hvis ts vil ta abort kan hun det  men det bør isåfall være et informert valg, ikke basert på tull 

Endret av Topsi
  • Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg er dels enig med deg og dels ikke. Jeg syns det er opp til hver enkelt å bestemme hva som er rett for dem, men samtidig så føles heller ikke dette ut som en god nok grunn for meg. Jeg har mange gode nok grunner også (helse, psyke, økonomi), men det veier like vel ikke tungt nok. For det er ikke SÅ krise med helsen, psyken eller økonomien med en til... Det er bare det at valget er vanskelig for meg.

Takk for innspill 😊

Endret av Rakiana
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, Topsi said:

Denne celkeklumpen har både hjerteslag og hjernebølger, fingre etc. Du vet ikke hva du snakker om. Om du vil ta abort er det din rett desverre  men du trenger ikke prøve å overbevise andre med ren feilinformasjon

Leste du i det heletatt innlegget du svarte på? Greit at du er imot abort, men du trenger ikke gi andre dårlig samvittighet for å gjøre det. 

Anonymkode: 0f42a...544

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leste du i det heletatt innlegget du svarte på? Greit at du er imot abort, men du trenger ikke gi andre dårlig samvittighet for å gjøre det. 

Gi andre dårlig samvittighet? Ved å rette opp ren feilinformasjon?

Skrevet
atropos skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde beholdt, men ta en skikkelig snakk med mannen din om det. Det er veldig leit hvis det blir en kløft mellom dere to fordi den ene føler seg overkjørt i beslutningen. Jeg ble uplanlagt gravid med nr tre og beholdt. (Og steriliserte meg etter fødsel. Never again!) 

Takk for innspill 😊

Vi har snakket mye om det og det blir ingen kløft mellom oss, uansett utfall. Vi er klare på at vi ikke ønsker å presse hverandre den ene eller den andre veien, men det er jo jeg som på ett vis må ta den endelige beslutningen siden det er jeg som må gå gravid.

Planen er at mannen skal sterilisere seg ja, ønsker ikke stå i denne situasjonen enda en gang... 😅

• Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, Topsi said:

Gi andre dårlig samvittighet? Ved å rette opp ren feilinformasjon?

Ok, du leste ikke hva du selv skrev heller?

• Liker 2
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Denne celkeklumpen gar både hjerteslag ig hjernebølger, fingre etc. Du vet ikke hva du snakker om. On du vil ta abort er det din rett desverre  men du trenger ikke prøve å overbevise andre med ren feilinformasjon

Prøv igjen du 😉 en amøbe har også hjerteslag og hjernebølger. Betyr ikke at man skal ta vare på alle. Jeg har ikke kommet med noe feilinformasjon, men du er god på å tolke det til en egen variant 👌

TS, vil du ta abort så tar du abort. Det er din kropp, ditt valg. Søk til lege, helsestasjon, lavterskeltilbud, venner, familie og annet for hjelp og veiledning. Vi på KG kjenner deg og din situasjon dårlig. Lykke til uansett valg ❤️

Anonymkode: 64955...998

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ok, du leste ikke hva du selv skrev heller?

Jeg skrev fakta,  ikke tull. Ja, jeg er imot abort, men hvis noen skal ta abort bør det i det minste tas avgjørelsen på faktaforhold og ikke få sjokk når en finner ut ting flere år senere

Skrevet

Prøv igjen du 😉 en amøbe har også hjerteslag og hjernebølger. Betyr ikke at man skal ta vare på alle. Jeg har ikke kommet med noe feilinformasjon, men du er god på å tolke det til en egen variant 👌

En amøbe er en encellet organisme og har ingen hjerteslag. Greit at du ikke liker hva jeg skriver  men du kommer bare med mer tull

• Liker 1
Skrevet
Just now, Topsi said:

Jeg skrev fakta,  ikke tull. Ja, jeg er imot abort, men hvis noen skal ta abort bør det i det minste tas avgjørelsen på faktaforhold og ikke få sjokk når en finner ut ting flere år senere

Du svarte et god-dag-mann-økseskaft-svar på et innlegg, der du også slang med en temmelig upassende "dessverre". Sånn i tilfelle du ikke forstår hva jeg mener. 

• Liker 3
Skrevet
Topsi skrev (34 minutter siden):

Denne celkeklumpen har både hjerteslag og hjernebølger, fingre etc. Du vet ikke hva du snakker om. Om du vil ta abort er det din rett desverre  men du trenger ikke prøve å overbevise andre med ren feilinformasjon.hvis ts vil ta abort kan hun det  men det bør isåfall være et informert valg, ikke basert på tull 

Det er en klump uten følelser og tanker. Dette er helt riktig. Hjertet er bare en muskel, ikke legg noe mer følelser i det.

Jeg hadde tatt abort. Å starte på nytt er tungt. Hadde bare kost meg med de to jeg allerede har. Plutselig har nr.3 spesielle behov også. Man vet aldri.

Anonymkode: 2dd35...874

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er en klump uten følelser og tanker. Dette er helt riktig. Hjertet er bare en muskel, ikke legg noe mer følelser i det.

Jeg hadde tatt abort. Å starte på nytt er tungt. Hadde bare kost meg med de to jeg allerede har. Plutselig har nr.3 spesielle behov også. Man vet aldri.

Anonymkode: 2dd35...874

Dobbeltpost

Endret av Topsi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...