Gå til innhold

Hvor lang tid tar fostermedisinkontroll?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er lærer for voksne innvandrere. Det er en elev som snakker minimalt med norsk som viste frem en sms hvor hun hadde fått time til fostermedisin( er det nip test?) Hun sa "jeg ikke komme på skolen i morgen"

Jeg har ikke barn selv.  Pleier slike undersøkelser å ta så lang tid at en hel skoledag må settes av🤔 greit for meg å vite i såfall.

Anonymkode: f2591...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med det er tidlig ultralyd og NIPT-test eller ordinær ultralyd. Selve ultralyden tar ikke mer enn 20-30 minutter, NIPT-testen er bare en blodprøve, så den går også fort. Selve tiden på sykehuset er kanskje en liten time (regner med forsinkelser da det er vanlig 😄), så med mindre det er 2-3 timers reisevei en vei til sykehuset, så bør det ikke ta hele dagen. 

Anonymkode: 4983e...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkludert ventetid og forsinkelse kan det fort ta 1,5 time pluss reisetid. 

Anonymkode: d1f21...69e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Regner med det er tidlig ultralyd og NIPT-test eller ordinær ultralyd. Selve ultralyden tar ikke mer enn 20-30 minutter, NIPT-testen er bare en blodprøve, så den går også fort. Selve tiden på sykehuset er kanskje en liten time (regner med forsinkelser da det er vanlig 😄), så med mindre det er 2-3 timers reisevei en vei til sykehuset, så bør det ikke ta hele dagen. 

Anonymkode: 4983e...874

Apropos nipt. Er det noe man selv må betale for?

Får innvandrere som har tradisjon med søskenbarnekteskap ekstra undersøkelser? Får de dekket nipt?

Anonymkode: f2591...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Apropos nipt. Er det noe man selv må betale for?

Får innvandrere som har tradisjon med søskenbarnekteskap ekstra undersøkelser? Får de dekket nipt?

Anonymkode: f2591...e48

Man må betale for det selv med mindre man er over 35 år eller har andre grunner (tidligere høyrisikosvangerskap feks) for å få det dekket. Ganske sikker på at søskenbarnekteskap ikke er en av disse grunnene. 

Anonymkode: 0522c...1ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Apropos nipt. Er det noe man selv må betale for?

Får innvandrere som har tradisjon med søskenbarnekteskap ekstra undersøkelser? Får de dekket nipt?

Anonymkode: f2591...e48

Jeg fikk gratis NIPT siden jeg er over 35 ved termin, det sjekkes kun tre kromosomavvik i testen man får i det offentlige. Jeg vet ikke om NIPT skal innføres til alle i likhet med ultralyd i uke 12, eller om det kun er for "eldre" mødre. Vet heller ikke svaret på som nr 2.

Anonymkode: 4983e...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på fostermedisinsk avd to ganger nå, begge gangene var legen forsinket, så det tok ca 1,5 time, i tillegg til kjøring.

Anonymkode: 1024f...049

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er lærer for voksne innvandrere. Det er en elev som snakker minimalt med norsk som viste frem en sms hvor hun hadde fått time til fostermedisin( er det nip test?) Hun sa "jeg ikke komme på skolen i morgen"

Jeg har ikke barn selv.  Pleier slike undersøkelser å ta så lang tid at en hel skoledag må settes av🤔 greit for meg å vite i såfall.

Anonymkode: f2591...e48

Hvorfor er det så viktig for deg å understreke hvor dårlig grammatikk hun har? Skjønner ikke hva dette har med saken å gjøre. Du kunne enkelt bare skrevet at hun sa hun ikke kunne komme på skolen, men neida her må hun siteres. 

Anonymkode: c055c...5f1

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det så viktig for deg å understreke hvor dårlig grammatikk hun har? Skjønner ikke hva dette har med saken å gjøre. Du kunne enkelt bare skrevet at hun sa hun ikke kunne komme på skolen, men neida her må hun siteres. 

Anonymkode: c055c...5f1

 

Jeg  skrev det sånn for å  illustrere  at norskkunnskaper er så mangelfulle etter kort tid med norsk   at det er veldig vanskelig for meg å spørre om hun blir der hele dagen eller kommer på skolen senere. Det er viktig å snarlig  få satt opp et møte med tolk derfor er det  viktig med fremmøte i hennes tilfelle.

Så alt er ikke negativt ment ved å sitere norsken hennes. Hun er på det nivået man kan forvente som ny i Norge. 

 

 

 

Anonymkode: f2591...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er dårlig i norsk og har sikkert ikke bodd her særlig lenge? Det vil si at det kanskje tar ekstra lang tid å finne ut av ting? F.eks bussruter, finne frem, spørre om veien. Trenger kanskje ekstra god tid på sykehuset til å få forklart det som skjer. Mulig mye usikkerhet oppi det hele fordi hun er i et nytt, ukjent land. 

La henne få fri hele dagen uten å henge deg opp i det. For alt du vet så er det ikke bare det hun skal på sykehuset. Neste gang hun skal noe, så kan du heller ta opp med henne at man kun kan være borte den tiden man er hos legen. 

Anonymkode: 7762d...9cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Regner med det er tidlig ultralyd og NIPT-test eller ordinær ultralyd. Selve ultralyden tar ikke mer enn 20-30 minutter, NIPT-testen er bare en blodprøve, så den går også fort. Selve tiden på sykehuset er kanskje en liten time (regner med forsinkelser da det er vanlig 😄), så med mindre det er 2-3 timers reisevei en vei til sykehuset, så bør det ikke ta hele dagen. 

Anonymkode: 4983e...874

Jeg brukte vel 2,5 time på nipt. Legg til reisevei og lunsj så gikk nesten hele arbeidsdagen (rakk vel en time eller to før og en time etter)

Anonymkode: 940f6...9da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er dårlig i norsk og har sikkert ikke bodd her særlig lenge? Det vil si at det kanskje tar ekstra lang tid å finne ut av ting? F.eks bussruter, finne frem, spørre om veien. Trenger kanskje ekstra god tid på sykehuset til å få forklart det som skjer. Mulig mye usikkerhet oppi det hele fordi hun er i et nytt, ukjent land. 

La henne få fri hele dagen uten å henge deg opp i det. For alt du vet så er det ikke bare det hun skal på sykehuset. Neste gang hun skal noe, så kan du heller ta opp med henne at man kun kan være borte den tiden man er hos legen. 

Anonymkode: 7762d...9cf

Nå er det hun som går glipp av undervisning så dette velger hun helt selv.  Mannen som skal være med, snakker veldig godt norsk. Så det å finne ut av ting burde ikke ta så lang tid.

At elever tar seg fri hele dagen er helt   vanlig på voksenopplæring og sommerkurs . Har en klasse på 20 elever. Halvparten dukker opp på kurset. Blant de som dukker opp, er det også mye fravær. 

 

Anonymkode: f2591...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...