Gå til innhold

Øvelseskjøring med passasjerer

Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Ida_*

Det var i hvertfall lov da jeg øvelseskjørte for noen år siden (6 år). Vi ringte til og med politiet og spurte. Bare pass på å ha L-merke!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg aldri tenke meg. Men du kan jo ta en telefon til nærmeste politistasjon og høre? Det viktigste er nok at den som sitter i passasjoersetet ved siden av deg er over 25 år og har hatt lappen i minst 5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildThing

Du har lov til å øvelseskjøre med bil i bilens alle gitte lovlige situasjoner. Det være seg med bagasje, passasjerer, vinduene åpne og steroen på. Så lenge din bil er registrert for det, så er den lovlig å øvelseskjøre slik.

Det eneste du må ha tilrette er L-merke, tilfredstillende ledsager/hovedfører i passasjersetet foran, håndbrekk SKAL være mellom forsetene (ergo er det en del amerikanske biler og Mercedes Benz du IKKE kan øvelseskjøre med) og trafikalt grunnkurs skal være gjennomført om vedkommede er innenfor den gitte aldersgrensen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

håndbrekk SKAL være mellom forsetene (ergo er det en del amerikanske biler og Mercedes Benz du IKKE kan øvelseskjøre med)

Min kjørelærer fortalte meg i forrige uke at de nå nylig har fjernet dette kravet. Man kan altså øvelseskjøre med bil som ikkke har håndbrekket mellom passajersetene også.

I tillegg til de kravene du nevnte, kan jeg legge til at det også er et krav om ekstra innvendig bakspeil for ledsager som festes på frontruta med sugekopp.

Når det gjelder å ha med passasjerer i baksetet kan jeg ikke tenke meg at dette er ulovlig. På kjøreskolen må jeg ofte kjøre med passasjer i baksetet, siden vi kjører hjem eleven som har hatt time før meg.

her er forskriften om øvelseskjøring med ledsager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Har de fjernet bremsekravet?? :P Virker litt idiotisk, spør du meg :P

Hvorfor ikke? Det er veldig få farlige situasjoner som hadde blitt bedre av at man hiver på håndbrekket uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...