Gå til innhold

Sy opp lange gensere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som en lav kvinne (157cm) plages jeg av at gensere og t-skjorter som ikke er cropped blir for lange og ikke sitter fint på meg. Kjøpte feks akkurat en kjempefin Ralph Lauren pique-genser som sitter kjempefint over bryst og mage, men går nesten ned til hoftene. Tenkte å sy denne opp, men hvordan? Er det bare å vrenge, måle opp, sy og så klippe vekk overskuddet? Den kostet litt, så orker ikke å ødelegge den..

Kan øve meg på noen av alle de andre lange genserene mine, men mottar gjerne tips😅

Anonymkode: 2e505...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville hatt på meg genseren, satt en nål eller noe på den lengden som ville passet fint, hatt i tanker en ribb eller kant som er på genseren allerede. Vreng genseren, tenk på 1-2 cm sømmon på ribb eller opp til 3 cm for å bare sy en vanlig kant. Jeg bruker å stryke/presse 1 cm inn mot vrangen, deretter 1-2 cm av den kanten slik at råkanten blir skjult og man får en fin avslutning på ermet når man da syr over. Har ikke lagt opp ermer selv, men har sydd noen gensere og skjorter så prøver å tenke hvordan det er når man allerede har en avslutning på et erme. Øv deg gjerne på en genser som ikke er like dyr. Er det en ribb, syr du den bare på igjen etter å ha sprettet opp med sprettekniv f.eks. Det er supert du tenker på å sy og tilpasse til din kropp! Hobbyhjertet smiler :) Håper du får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å få sømmen til å se lik ut som butikkjøpt, så sy rettsøm med tvillingnål. Da får du den doble sømmen (som egentlig er sydd på en coverstitch maskin). Vanligvis syr man med vrangsiden opp, men om du bruker tvillingnål skal du sy med rettsiden (utsiden) opp, for å få riktig utseende på sømmen. Start på baksiden av plagget, like etter sidesømmen. Det er det minst synlige steder, så det er det beste stedet å få litt overlapp på sømmen (du bør ende sømmen litt etter der du startet den)

Vanlig rettsøm med vanlig nål er IKKE elastisk, og kan ikke brukes på stoffer med stretch. Da må du bruke sikksakksøm :)

Det er best å klippe først, og så sy. Jeg synes det beste er å legge en topp jeg liker lengden på oppå den jeg vil korte inn (ha den på vrangen), og tegne langs kanten på den (med kritt, eller spesialtusj som forsvinner, fåes på sybutikk eller panduro). Husk å klippe 1-2 cm nedenfor den opptegnede kanten. Vær nøye og sørg for at streken er jevn og fin; man kan ikke angre når man har begynt å klippe!

Ville helt klart prøvd på et par rimeligere gensere først da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...