GĂ„ til innhold

Sy opp lange gensere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som en lav kvinne (157cm) plages jeg av at gensere og t-skjorter som ikke er cropped blir for lange og ikke sitter fint pÄ meg. KjÞpte feks akkurat en kjempefin Ralph Lauren pique-genser som sitter kjempefint over bryst og mage, men gÄr nesten ned til hoftene. Tenkte Ä sy denne opp, men hvordan? Er det bare Ä vrenge, mÄle opp, sy og sÄ klippe vekk overskuddet? Den kostet litt, sÄ orker ikke Ä Þdelegge den..

Kan Ăžve meg pĂ„ noen av alle de andre lange genserene mine, men mottar gjerne tips😅

Anonymkode: 2e505...44d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville hatt pÄ meg genseren, satt en nÄl eller noe pÄ den lengden som ville passet fint, hatt i tanker en ribb eller kant som er pÄ genseren allerede. Vreng genseren, tenk pÄ 1-2 cm sÞmmon pÄ ribb eller opp til 3 cm for Ä bare sy en vanlig kant. Jeg bruker Ä stryke/presse 1 cm inn mot vrangen, deretter 1-2 cm av den kanten slik at rÄkanten blir skjult og man fÄr en fin avslutning pÄ ermet nÄr man da syr over. Har ikke lagt opp ermer selv, men har sydd noen gensere og skjorter sÄ prÞver Ä tenke hvordan det er nÄr man allerede har en avslutning pÄ et erme. Øv deg gjerne pÄ en genser som ikke er like dyr. Er det en ribb, syr du den bare pÄ igjen etter Ä ha sprettet opp med sprettekniv f.eks. Det er supert du tenker pÄ Ä sy og tilpasse til din kropp! Hobbyhjertet smiler :) HÄper du fÄr det til!

Skrevet

Hvis du Þnsker Ä fÄ sÞmmen til Ä se lik ut som butikkjÞpt, sÄ sy rettsÞm med tvillingnÄl. Da fÄr du den doble sÞmmen (som egentlig er sydd pÄ en coverstitch maskin). Vanligvis syr man med vrangsiden opp, men om du bruker tvillingnÄl skal du sy med rettsiden (utsiden) opp, for Ä fÄ riktig utseende pÄ sÞmmen. Start pÄ baksiden av plagget, like etter sidesÞmmen. Det er det minst synlige steder, sÄ det er det beste stedet Ä fÄ litt overlapp pÄ sÞmmen (du bÞr ende sÞmmen litt etter der du startet den)

Vanlig rettsÞm med vanlig nÄl er IKKE elastisk, og kan ikke brukes pÄ stoffer med stretch. Da mÄ du bruke sikksakksÞm :)

Det er best Ä klippe fÞrst, og sÄ sy. Jeg synes det beste er Ä legge en topp jeg liker lengden pÄ oppÄ den jeg vil korte inn (ha den pÄ vrangen), og tegne langs kanten pÄ den (med kritt, eller spesialtusj som forsvinner, fÄes pÄ sybutikk eller panduro). Husk Ä klippe 1-2 cm nedenfor den opptegnede kanten. VÊr nÞye og sÞrg for at streken er jevn og fin; man kan ikke angre nÄr man har begynt Ä klippe!

Ville helt klart prĂžvd pĂ„ et par rimeligere gensere fĂžrst da 😊

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...