Gå til innhold

Vil komme i gang med styrke, men har ikke treningspartner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på overtid klar for å trene litt styrke, men det er ingen i byen min jeg trener med (kanskje jeg trenger flere venner…), og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg har litt prestasjonsangst, og er redd for å gjøre feil på apparatene.

Hvordan kom dere andre i gang?

Dette er et skikkelig hinder, og jeg har SÅ lyst å komme i gang med styrke og ikke bare løping. 

Anonymkode: d5790...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er redd for å gjøre feil på apparatene så kan du få en av de som jobber der til å ta en runde med deg å vise hvordan alle apparatene fungerer :) 

Anonymkode: da604...87d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om prøvetime med PT. 

Spør de ansatte om hvordan du bruker apparatene. 

Se videoer på nettet. 

Anonymkode: 8c046...9a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte pakke hos pt - verdt hver eneste krone!

Anonymkode: 526fb...696

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være den dårligste unnskyldningen jeg noen gang har hørt for å ikke trene. Kan du ikke få en time med instruktør på senteret du går på? Evt. en time eller to med PT? Les deg litt opp eller se en YouTube-video?

Hvordan jeg kom meg i gang? Jeg dro på trening og begynte. 

Hvis du er avhengig av å ha noen som kan holde deg hånda når du skal trene er det som kommer til å hindre fremdriften din, ikke mangel på treningspartner.

Anonymkode: 20b5b...789

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri savnet en treningspartner, er deilig å trene alene. :)

Du kan spørre senteret om du kan få omvisning og demonstrasjon av ulike apparater. Flere sentere har også gratis time med PT når du er ny. Du kan også lære det meste uten PT. Jeg syns ikke pt-ene er så gode at det er verdt pengene, er du nybegynner er det vanskelig å vite om rådene er gode. 

Tren gjerne på tidspunkt med færre folk. Velg deg ut en eller to øvelser du skal øve på. Når du føler du mestrer disse går du videre til nye øvelser. Du skal ikke mestre alt på en gang! Det gjør ingenting at teknikken er litt shady de første gangene. Kjenn etter hvordan det føles. Film deg selv hvis du kan og sammenligne mot rådene/veiledningen. Speil er ikke verdt så mye... 

Det er masse bra på YouTube. 

De første månedene blir litt prøving og feiling. :)

Jeg lærte styrketrening på egenhånd. Tok time med PT etter noen år, men vedkommende bekreftet egentlig bare at jeg gjorde ting rett teknikkmessig. 

Anbefaler å følge disse på instagram:

Maksprestasjon 

Coach.hallafors 

Johanneskorneliussen (han her knuser en del myter som pt-er kanskje har lært deg. For eksempel krumming av rygg under markløft - er det så farlig som enkelte vil ha det til?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette må være den dårligste unnskyldningen jeg noen gang har hørt for å ikke trene. Kan du ikke få en time med instruktør på senteret du går på? Evt. en time eller to med PT? Les deg litt opp eller se en YouTube-video?

Hvis du er avhengig av å ha noen som kan holde deg hånda når du skal trene er det som kommer til å hindre fremdriften din, ikke mangel på treningspartner.

Jøss kjennes det bra å være så nedlatende 😀😀

Anonymkode: d5790...c55

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg observerer dessuten at mange som har en treningspartner kan ha negativ effekt av dette. De trygger hverandre på kunnskap som er feil eller utdatert, mens de som er alene blir tvunget til å oppsøke informasjon. Har man gode kilder for informasjon kan man komme bedre ut av det. Det er ikke alle venner som er så flinke til å si at "hey, det der var dårlig teknikk, tror vi må øve litt her"... 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen negativ ting med treningspartner er at 4 sett knebøy fort kan ta 1,5 time. Trust me - been there, done that!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange gode alternativer selv om du er alene: 

1: YouTube og TikTok, finn videoer med tips til god teknikk. Tren noe du kan og utforsk én ny øvelse per økt, ikke gap over for mye, da blir det fort krøll. Det er enklere å huske god form på én ny øvelse. 

2: Sleng ut en post på sosiale medier og spør om noen bekjente i området vil være med. Det gjorde jeg og jeg fikk to nye treningsvenner, vi snakker folk jeg ikke har hatt så mye kontakt med ellers, men vi trener likevel :) 

3: PT! 

4: Gruppetimer inntil du er komfortabel med øvelser.

Anonymkode: a454a...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte komme i gang med styrktreningen igjen etter en lengre pause. Jeg meldte meg på gruppetimer. Da føler man at man må møte opp, man har noen som pusher deg i 1 time og motivasjonen blir bedre. Så anbefaler det hvis du sliter med å komme i gang 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få hjelp fra de som jobber der eller en gjennomgang med PT. Selv foretrekker jeg å trene alene - sparer en haug med tid og går når det passer meg. De gangene jeg trener med noen er jeg jo borte i flere timer 😅 Dørstokkmila kan være ganske heftig å komme over, men det har mye å si hvilket tankesett man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 9.58):

Føltes det godt å kunne ha en ovenfra og ned holdning? :) 

Anonymkode: da604...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går på gruppetimer, gjerne styrke 30 min, styrke 45 min eller stryke 60 min :) Vi bruker manualer, basisball, kettlebell og stang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på gruppetimer som er styrkefokusert.da får du både instruks og push, og treningspartner! Da kjenner du fort hvilke øvelser du liker, og er det noen du ikke mestrer så spør du instruktøren om litt hjelp etter timen. Liker du ikke instruktøren så tester du samme time med en annen instruktør,  eller en annen time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...