Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

lurer bare på om det går ann å spise når man er gravid? går det under pasturisert ost? håper på snarlig svar da jeg har noe ved siden av meg som frister veldig.... :sikle:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan godt hende at noe fetaost er pasteurisert. Pasteurisert er ikke en benevnelse, men en behandlingsmetode av melkevarer som dreper de bakteriene du ikke skal ha i deg. Det vil stå på pakken om den er behandlet slik eller ikke. Tineoster er som regel det. Står det ikke noe, ville jeg holdt meg unna.

Skrevet

takk for hurtig svar :) har ikke esken foran meg akkurat nå, så da holder jeg meg unna jeg... :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Er det egentlig så farlig? Går ikke dette litt på hvor høyt bakterieinhold man er vant til fra før? Folk fødte da barn før man begynte å pasteurisere melka også...

Skrevet

De aller fleste oster er pasteurisert. Hvis du har en upasteurisert ost har du antagelig funnet den i delikatessedisken eller i en spesialbutikk. Oster som er upasteurisert er ofte blåmuggoster, camembert- og brie-type oster, og da står det ofte på at de er upasteurisert, 'au lait cru' eller lignende. Det er litt styr å lage upasteurisert ost, så hvis det ikke er en eller annen spesialfeta som jeg aldri har hørt om så tror jeg ikke pasteuriseringen er noe å bekymre seg om.

Skrevet

Varg-menja: Ja, det er "så farlig". Det er ikke mengden bakterier generelt som er grunnen til at man ikke skal spise upasteurisert ost (eller rakfisk), men sjansen for at det kan inneholde listeria. Nå er sjansen for det generelt ganske liten, men det er desto verre dersom det skulle vise seg at akkurat den osten du spiste når du var gravid inneholdt liateria. Det er farlig for forsteret. Selvsagt går det stort sett bra, nettopp fordi listeria er så sjelden. Det var ikke dødelig i seg selv å kjøre bil før bilbelte ble påbudt heller, men dersom en skulle være så uheldig å komme ut for en kollisjon er det definitivt en fordel at vi nå bruker det...

Jeg tror nok de vakumpakkede fetaost-typene du kjøper i vanlig daglig varebutikk (Arla, er det ikke?) er pasteurisert. Jeg spiser ihvertfall de... men helst fra nyåpnet boks. Fetaost i løsvekt unngår jeg derimot nå som jeg er gravid.

Skrevet
Arla sin feta i glass er pasteurisert.

Er du sikker? Fant ikke at det stod noe om det.....

Skrevet

Stemmer at Arla sin feta er pasteurisert.

Gå inn på arla sin hjemmeside www.arla.no, der står det at feta marinert er laget av pasteurisert melk.

Der kan man også sjekke all ost fra dette meieriet.

Skrevet

Ekte parmigiano-reggiano (typisk den du finner i delikatessedisken) er laget av upasteurisert melk. MEN det er en hard ost som listeria-bakterier ikke trives i.

Skrevet

Og dersom det ikke står noe på osten skal den være pastaurisert. Det er påbudt å merke upastaurisert ost her i Norge.

Og som tidligere nevnt er det de myke upastauriserte ostene man ikke skal spise.

Skrevet
Og dersom det ikke står noe på osten skal den være pastaurisert. Det er påbudt å merke upastaurisert ost her i Norge.

Og som tidligere nevnt er det de myke upastauriserte ostene man ikke skal spise.

Dette var intresant. Er du helt sikker på det?

Hvor står det f.eks? Ostedisken i min nærbutikk er så sløve på dette.

Skrevet

Men hvis det ikke er noe merking er det antagelig pasteurisert. Nesten all ost er pasteurisert! Det er bare noen ytterst få spesialoster som ikke er det, og man må jobbe litt for å finne dem. Dyrt er det også. Men nam!

Skrevet
Dette var intresant. Er du helt sikker på det?

Hvor står det f.eks? Ostedisken i min nærbutikk er så sløve på dette.

Ja, jeg er helt sikker på at det er lovpålagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...