AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 Vi skal flytte til leilighet i blokk fra enebolig. Vi har en utekatt som trives godt der. De vi har solgt huset til kommer fra blokk og har innekatt. Det sies at katter er knyttet til sted og ikke personer. Samtidig må vår katt bli innekatt om vi tar han med oss. Nå lurer vi på om vi bare skal bytte katter? Anonymkode: e0a55...205
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 "Det sies"? Så du vurderer å bytte katt pga et rykte? Herregud det er ikke en ting. Nei, katter knyttes ikke mer til steder enn personer. Har flyttet flere ganger med min katt over flere år og ikke hatt noen problemer. Er dere ikke glad i katten sånn egentlig, siden dere bare kan bytte den? Anonymkode: 00a44...0dc 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #3 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Det sies"? Så du vurderer å bytte katt pga et rykte? Herregud det er ikke en ting. Nei, katter knyttes ikke mer til steder enn personer. Har flyttet flere ganger med min katt over flere år og ikke hatt noen problemer. Er dere ikke glad i katten sånn egentlig, siden dere bare kan bytte den? Anonymkode: 00a44...0dc "Det sies" jo også at å ta med utekatter og "tvinge" dem til å bli innekatter er dyreplageri. Så hva skal ts gjøre? Katten klarer alltids å venne seg til nye mennesker i huset, men det er ikke like lett for den å gi opp friheten til å streife ute når den vil, og å bli tvunget til å leve hele livet sitt på noen kvadrat innendørs heretter. Jeg er ikke ts. Anonymkode: 7da31...ce5 4 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 Hehe, hva tror du de andre folka sier til det? Anonymkode: 26bc2...5e8
Sofakona Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 Om dere flytter kommer katten med på kjøpet. Da får katten bli innekatt...dere må katte sikre terrassen, ha god katte do og gi den masse stimulans...bytte mat etc
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): "Det sies" jo også at å ta med utekatter og "tvinge" dem til å bli innekatter er dyreplageri. Så hva skal ts gjøre? Katten klarer alltids å venne seg til nye mennesker i huset, men det er ikke like lett for den å gi opp friheten til å streife ute når den vil, og å bli tvunget til å leve hele livet sitt på noen kvadrat innendørs heretter. Jeg er ikke ts. Anonymkode: 7da31...ce5 Jeg hører som regel ikke på ting "som sies" og tar det med en klype salt. Ikke i dette tilfellet heller. Anonymkode: 00a44...0dc
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #8 Skrevet 9. august 2022 Jeg hadde vurdert det for at ikke utelatte skal måtte bli innekatt. Det har jeg gjort én gang, og det var så uhorvelig trist! Helt forferdelig. Jeg endte med å omplassere til noen som bodde landlig til, til tross for at jeg ønsket å beholde ham mer enn noe og gråt i mange, mange timer over lang tid.. Siden han var vant til å være utekatt i flere år først, ble det vanskelig å gå til å aldri høre ute overhodet. Aldri sett en katt så lykkelig som da han endelig ble utekatt igjen etter ett år som innekatt 😭 Anonymkode: b1f3c...df2 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #9 Skrevet 9. august 2022 De fleste katter som har gode eiere, og ja det er forskjell, bånder seg mye mer med eier enn hus. Eiere som ikke er flink å lese kroppsspråket til katten og ikke helt forstår katten og hva den trenger, får som regel ikke så gode bånd til kattene sine. De som leser katten sin godt og gir katten alt han trenger får ekstremt sterke bånd til pus, men det handler mye om holdninger og hva man som eier gjør det til selv. Det finnes noen katter som er veldig knyttet til territorie(men det er mye sjeldnere og da er det grunner til det) og noen som knytter seg mest til eier. Dette er ikke «fakta», bare egen erfaring, men jeg opplevde at de utekattene jeg hadde før (og da var jeg veldig kunnskapsløs) ikke knyttet seg så mye til meg som mine nåværende innekatter (nå vet jeg mye mer og derfor behandler de mye bedre). Så jeg føler at kanskje innekatter ofte blir mer avhengige av eier. Men uansett, jeg hadde ikke forlatt hverken inne eller utekattene mine. Katter knytter seg MYE til personer, men selvfølgelig har man en katt som er ute hele dagen og bare kommer inn for å spise og ikke er interessert i deg i det hele tatt så ja, da trives nok den mest med å bli der den er, men jeg håper jo at de færreste har så «ufølsomme» forhold til kattene sine. Dette virker jo litt absurd, enten så må jo begge dere ha forferdelige forhold til kattene deres, eller er dette tull? Det er mye mer traumatisk for katter å bytte personer enn hjem. Jeg kommer aldri til å skjønne meg på mennesker som ikke tar dyrene sine med i betraktning når de skal flytte. Uansett, katten din kan fint trives som innekatt, men det krever en god del aktivisering. Så finnes det jo muligheter til kattesikring på altan og diverse man kan gjøre for at katten får frisk luft, og man kan trene på sele. Sjekk ut jackson galaxy på youtube, han har mange klipp om innekatter som du bør sette deg godt inn i. Det er ganske mye man kan gjøre for å få innekatter til å trives, mange som adopterer hjemløse har jo de som innekatter og det er gjerne katter som har gått ute i mange år, men det hjelper ikke hvis du som eier ikke orker, for det krever en del kunnskap og innsats for at katten ikke skal kjede seg og i værste fall bli deprimert. Så blir det sikkert litt mas i begynnelsen. Anonymkode: ce9f1...e81
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 Jeg kjenner faktisk en som kjøpte hus og fikk katten med på kjøpet. Det fungerer helt fint. Katten er mest ute og gammel eier følte ikke noe særlig bånd til den. Han jeg kjenner har derimot fått et veldig godt bånd til katten og den har det veldig fint! Jeg kunne aldri ha gjort det med min katt, men alt er ikke så svart/hvitt. Man må se an situasjonen. Anonymkode: e729f...c3c 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 Det kommer nok litt an på katten, men da vi flyttet med katt, måtte vi ha mange turer tilbake til gamlehuset for å hente den før den aksepterte at den hadde flytta. Og det selv om vi hadde holdt den inne en periode før vi begynte å slippe den ut. Nå var ikke dette veldig langt unna, kan hende det var medvirkende, men jeg tror den fint bare kunne blitt boende i det gamle huset om ny eier kunne tenke seg katten. Anonymkode: 5e1b1...429 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #12 Skrevet 10. august 2022 Du kan spørre de nye eierne om de vil overta katten deres, men du kan ikke spørre om å bytte. Hadde jeg vært huskjøper med innekatt hadde jeg seriøst begynt å lure på intelligensen til TS. Anonymkode: 3d7de...71c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå