Gå til innhold

Hvorfor gjør han dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Bør jeg gjøre noe?
Skrevet

Sønnen min på 7 år, har ved flere annledninger nå, stjålet bleier fra lillesøster på 3 år. Først trodde jeg han bare lekte med de, men i dag fant jeg en brukt bleie under sengen hans. Dette bekymrer meg litt, så om noen har tanker eller ideer til hvordan jeg skal håndtere dette så er jeg takknemlig for råd.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg hadde nok spurt ham hvorfor han gjør det. Det kan jo være flere forklaringer, sjalsusi, oppmerksomhet,nysgjerrighet... Hadde ikka lagt så stor vekt på dette i første omgang.

Hvordan er forholdet til søsteren?

Skrevet

Mitt råd er at du diskre kaster bleien og later som ingenting. Han er kanskje bare nyskjerrig på hvordan en bleie virker. Han har tatt den på seg og tisset i den. Husker selv at jeg var ganske gammel, ca 9-10, år da jeg lånte et damebind til mamma og prøvde å tisse i det. Resultatet ble en klissvåt bukse og jeg ble veldig flau. Har aldri prøvd det igjen. Ingenting som feiler meg, er helt normal.

Men dersom det gjentar seg flere ganger ville jeg tatt en prat med helsesøster om hvordan jeg skulle løst problemet.

Gjest Gjest_Lillen_*
Skrevet

Sett på han en bleie når han skal legge seg i kveld. Si at dersom han vil leke med bleier som er dyre i innkjøp, ha så vil du styre hvor og når han skal få ha bleie på seg. Da gjør du han oppmerksom på at du vet hva han gjør, gir han aksept for at han er nysgjerrig, og har samtidig en viss kontroll på hvordan det hele utvikler seg når det gjelder bleiene.

Skrevet
Sett på han en bleie når han skal legge seg i kveld. Si at dersom han vil leke med bleier som er dyre i innkjøp, ha så vil du styre hvor og når han skal få ha bleie på seg. Da gjør du han oppmerksom på at du vet hva han gjør, gir han aksept for at han er nysgjerrig, og har samtidig en viss kontroll på hvordan det hele utvikler seg når det gjelder bleiene.

Og ydmyker han totalt! :forvirret: Jeg er veldig uenig i denne måten å "løse" problemet på.

Jeg ville i første omgang bare oversett det. Om det er noe som fortsetter ville jeg ymtet forsiktig frempå om han var nysgjerrig på bleier, tenkt nøye etter om han kanskje føler han får lite oppmerksomhet heller lignende. :)

Skrevet

Barn er nysgjerrige.

Dette er ingen stor greie.

Han har vært nysgjerrig og hatt lyst til å prøve og det er da ingenting å lage noe nummer av. Det er et barn det er snakk om. Av og til gjør barn ting som vi voksen synes er rare rett og slett fordi de er nysgjerrige.

Kast bleien og glem det.

Skrevet

:frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::sinna::sinna::sinna::kjempesinna::kjempesinna::kjempesinna::flekke:

Er du gal??? Hva skulle det hjelpe til? Han har jo ikke gjort noe som er riv ruskende galt? Slik jeg husker meg selv så ville jeg mulig ha gjort akkurat det samme for å finne ut hvordan bleien virker/kjennes. Learning by doing! :klappe:

Kreativ gutt du har!

• Liker 1
Gjest Pass på
Skrevet

Beklager alle dere som mener at dette er helt i orden, at gutten bare skal få lov til å holde på med bleiene, at det bare er lek eller nysgjerrighet eller flott utforskertrang? Dere er alle en smule naive. Har dere hørt om voksne som liker å bruke bleier, som tenner seksuelt på det å gå med bleier? Hvordan tror dere denne interessen oppstår?

Skrevet

Hva så om han tenner seksuelt på dette? Det er vel ingen grunn til å traumatisere det heller?

Gjest Pass på
Skrevet

Nei for all del, la dette få viderutvikle seg..... så ender hun opp med at en fremtidig svigerdatter må skifte bleier på sønnen hennes om 30-40 år. Tror sjansen da er stor for at hennes sønn blir uten partner og hun selv uten barnebarn. Hvem vil vel ha en mann som flyr rundt i bleier?

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Beklager alle dere som mener at dette er helt i orden, at gutten bare skal få lov til å holde på med bleiene, at det bare er lek eller nysgjerrighet eller flott utforskertrang? Dere er alle en smule naive. Har dere hørt om voksne som liker å bruke bleier, som tenner seksuelt på det å gå med bleier? Hvordan tror dere denne interessen oppstår?

Hjelpes meg - beklager og si det men jeg håpe ikke du hqar barn. Dette har ingenting med sekualitet og gjøre. Spør du meg er det heller deg det er noe galt med som legger noe seksuelt i noe en 7 åring gjør

Jeg har en 7 åring, nysgjerrigheten er stor ,samt oppmreksomhetstrangen.

Skjer det mange ganger kan du jo ta en prat med han , har dette kun skjedd en gang, legg det i nysgjerrighetskurven

Gjest Kålungen
Skrevet
Nei for all del, la dette få viderutvikle seg..... så ender hun opp med at en fremtidig svigerdatter må skifte bleier på sønnen hennes om 30-40 år. Tror sjansen da er stor for at hennes sønn blir uten partner og hun selv uten barnebarn. Hvem vil vel ha en mann som flyr rundt i bleier?

Herregud, gutten er 7 år!!

Han er nysgjerrig som de fleste på den alderen, har null tro på at dette får han til å fly rundt i bleier som 40 åring!

Skjerp deg, skjønner at du ikke har mye greie på unger :overrasket:

Skrevet

Siden det har skjedd flere ganger, ville jeg kanskje diskret og i en helt ikke-antydende setting klaget litt over at det virker som om bleier blir borte og at de er så dyre i innkjøp til mannen din ved middagsbordet.

Syns ikke dette er noe å ta opp med gutten i første runde, bare gjør han oppmerksom på at du merker at de blir borte og at de faktisk koster penger.

Selv syns jeg det var morsomt å putte tamponger i vannglass og se de blåse seg opp da jeg var unge. Brukte sikkert en boks OB eller to på det før jeg mistet interessen. Nå visste ikke jeg hva det var til - og ante ikke noe om prisen. Har heller ikke noen spesiell OB-fetisj i dag. ;)

Tror ikke du skal tenke på seksualitet og tenningsmønster hos sønnen din. Sannsynligvis mer nysgjerrighet. Men har han prøvd noen ganger, bør du kunne sette en stopper for det. Prøv diskret først, og ta han evt. til side og snakk med ham om det i enerom dersom det ikke hjelper å hinte. Bare si at du skjønner han syns det er spennende og rart, at han har brukt det like lenge som lillesøsteren da han var liten, men nå må slutte å leke med de fordi de koster mye penger.

Gjest Pass på
Skrevet

Regnet med at jeg ville få mye pepper for svarene mine ja :)

Jo jeg har barn selv, og jo jeg vet hvordan det hele starter med denne bleiefetisjen blandt voksne. Har nemlig lest en god del om forskjellige sexsuelle tenningsmønster og hvordan dette startet.

Felles for veldig mange av de som har bleiefetisj er at de helt fra de var små kan huske at de hadde ett drag mot det å prøve lillesøskens bleier. Så når søskenene slutter med bleier så faller naturlig nok interessen en stund, men så kommer den plutselig tilbake i tenårene når hormonene spruter i kroppen. Og ja, da har det virkelig noe med seksualitet å gjøre.

Skrevet
Bare si at du skjønner han syns det er spennende og rart, at han har brukt det like lenge som lillesøsteren da han var liten, men nå må slutte å leke med de fordi de koster mye penger.

Hvorfor skal vi si at vi skjønner at det er spennende? Vil vi virkelig at ungene skal tro og føle at bleier er noe det er greit å leke med? Vi godtar altså at de leker med tiss og bæsj på denne måten?

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Hvorfor skal vi si at vi skjønner at det er spennende? Vil vi virkelig at ungene skal tro og føle at bleier er noe det er greit å leke med? Vi godtar altså at de leker med tiss og bæsj på denne måten?

Hva ville du gjort da. Skreket , hylt, gjort han skamfull eller lagt ut om dette kan gi ham bleiefetisj når han blir stor :overrasket:

Skrevet
Hva ville du gjort da. Skreket , hylt, gjort han skamfull eller lagt ut om dette kan gi ham bleiefetisj når han blir stor :overrasket:

Jeg ville ikke ha skreket og hylt nei, men ja jeg ville i en rolig tone ha gjort det helt klart for han at det er uakseptabelt at han leker med bleier og at disse tilhører lillesøster. Han er stor gutt som kan gå på do selv og har overhodet ikke behov for å bruke bleier.

Skrevet

Jeg ville nevnt det i en litt rolig tone en dag du er alene med gutten at du lurer litt på hvorfor det lå en brukt bleie under sengen hans en dag. Det er viktig at du spør mens dere har en rolig stund, kanskje ved leggetid. Ser for meg at gutten blir litt flau og tviler på at du opplever dette flere ganger...

Skrevet
Felles for veldig mange av de som har bleiefetisj er at de helt fra de var små kan huske at de hadde ett drag mot det å prøve lillesøskens bleier.

Men det betyr jo ikke at det er sannsynlig at barn som leker med bleier får en bleiefetisj? Det er sannsynligvis en forsvinnende liten prosentandel som ender med det, for resten av barna er dette bare lek.

Jeg skal si det fordi det ikke er lenger siden denne kua var kalv enn at jeg husker at ting var spennende, kanskje nettopp fordi de ikke er helt lov. Ser ikke noen motsetningsforhold i å fortelle barnet at man forstår spenningen, men at dette allikevel er uakseptabelt.

Skrevet
Regnet med at jeg ville få mye pepper for svarene mine ja  :)

Jo jeg har barn selv, og jo jeg vet hvordan det hele starter med denne bleiefetisjen blandt voksne. Har nemlig lest en god del om forskjellige sexsuelle tenningsmønster og hvordan dette startet.

Felles for veldig mange av de som har bleiefetisj er at de helt fra de var små kan huske at de hadde ett drag mot det å prøve lillesøskens bleier. Så når søskenene slutter med bleier så faller naturlig nok interessen en stund, men så kommer den plutselig tilbake i tenårene når hormonene spruter i kroppen. Og ja, da har det virkelig noe med seksualitet å gjøre.

Den største tjenesten vi kan gjøre barna vår for at de skal få en god seksualitet er å sørge for at de får et naturlig og godt forhold til sin egen kropp og at vi beskytter dem for overgrep av alle slag.

Men ut over det har vi da ikke ting med hva slags tenningsmønstre våre barn får som voksne. Fordi de faktisk kommer til å være VOKSNE.

(Og om vi legger oss opp i våre voksne barns seksualitet og tenningsmønstre, så tror jeg nok at vi som svigermødre vil fungere veldig preventivt i anskaffelsen av svigerdøtre. :ler: )

Min antagelse er at det å lage en stor sak ut av dette og fokusere veldig på bleien kan få langt større negative konsekvenser for den naturlige seksuelle utviklingen enn å se på dette som en del av barnets naturlige nysgjerrighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...