Gå til innhold

Jeg lever visst under fattigdomsgrensa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 25 og singel og jeg er tydeligvis en av de fattigste i Norge, skal man tro Google. Jeg jobber i matbutikk og tjener alt fra 15-22 000 i mnd. Jeg visste ikke at jeg var fattig, syns ikke jeg gjør annet enn å shoppe og prioritere det jeg selv vil. Men mulig det hadde stilt seg annerledes om jeg hadde barn osv.. uansett interessant at man kan være så fattig uten å vite det. Godt man ikke har sammenlignet seg med andre, så kan man leve lykkelig uten å vite at man er så fattig 😅

Flere som lever under fattigdomsgrensa??

«Hvor lite penger har du i inntekt dersom man regnes som fattig i Norge? Bor du alene og har inntekt på under 237.600 kroner i året etter skatt, da regnes du som fattig i Norge.»

Anonymkode: 86867...261

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er student, og har 8k i mnd, og en hybel som koster 6300kr i mnd😒 Det kan alltids bli verre

Anonymkode: 7df45...16d

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Maskinfører

EU.S fattigdomsgrense er 246 000 om jeg ikke husker feil uvisst om det er netto eller brutto 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er student, og har 8k i mnd, og en hybel som koster 6300kr i mnd😒 Det kan alltids bli verre

Jeg syns det er rart å sette en fattigdomsgrense egentlig. De tar jo ikke høyde for at mange er studenter osv.. Og så kommer det jo helt an på personen og hva den enkelte bruker av penger.

Ts

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

EU.S fattigdomsgrense er 246 000 om jeg ikke husker feil uvisst om det er netto eller brutto 

Ja.

Jeg regnet ut at jeg har ca 220 000 i året. Og jeg jobber ganske mye i butikken. Ettersom veldig mange jobber i butikk, må det finnes veldig mange fattige i Norge?!

Ts

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 25 og singel og jeg er tydeligvis en av de fattigste i Norge, skal man tro Google. Jeg jobber i matbutikk og tjener alt fra 15-22 000 i mnd. Jeg visste ikke at jeg var fattig, syns ikke jeg gjør annet enn å shoppe og prioritere det jeg selv vil. Men mulig det hadde stilt seg annerledes om jeg hadde barn osv.. uansett interessant at man kan være så fattig uten å vite det. Godt man ikke har sammenlignet seg med andre, så kan man leve lykkelig uten å vite at man er så fattig 😅

Flere som lever under fattigdomsgrensa??

«Hvor lite penger har du i inntekt dersom man regnes som fattig i Norge? Bor du alene og har inntekt på under 237.600 kroner i året etter skatt, da regnes du som fattig i Norge.»

Tråden laget for å bare provosere og få det til å høres ut som det beløpet du har er "luksus". Ja, det er under fattigdomsgrensa. Relativ fattigdom.

Så ja, jeg tror på det når EU sier det, fremfor trolle-eksempelet ditt. 

Husker da jeg var fanget selv i "leiefella". Ut med 10.000 kr for en patetisk liten leilighet med strøm, bare for å kunne være nærmere sentrum for å slippe å ha utgifter til bil. 

Så busskort + klær + sko + barbering / frisør og generell hygiene + vask av klær + diverse innkjøp til dette + mat (som er dyrt), + andre ting som mobil og internett og investering i PC / mobil + andre ting, så koster det lett minst 20.000 kr i måneden og dette er et absolutt minimum.

Ikke har man penger å legge til side, ikke har man penger til tannlegen eller til andre ting som måtte dukke opp. 

Samtidig som den rike kakse-jævelen jeg måtte leie hos og betale 10.000 kr til for kun MIDLERTIDIG tak over hodet,  ler hele veien med millioner og millioner av kroner i formue.

Anonymkode: b2eaf...cf2

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det teller ikke inn.

TS jeg levde i flere år under fattigdomsgrensen, med barn, er langt over den nå 🙂

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tråden laget for å bare provosere og få det til å høres ut som det beløpet du har er "luksus". Ja, det er under fattigdomsgrensa. Relativ fattigdom.

Så ja, jeg tror på det når EU sier det, fremfor trolle-eksempelet ditt. 

Husker da jeg var fanget selv i "leiefella". Ut med 10.000 kr for en patetisk liten leilighet med strøm, bare for å kunne være nærmere sentrum for å slippe å ha utgifter til bil. 

Så busskort + klær + sko + barbering / frisør og generell hygiene + vask av klær + diverse innkjøp til dette + mat (som er dyrt), + andre ting som mobil og internett og investering i PC / mobil + andre ting, så koster det lett minst 20.000 kr i måneden og dette er et absolutt minimum.

Ikke har man penger å legge til side, ikke har man penger til tannlegen eller til andre ting som måtte dukke opp. 

Samtidig som den rike kakse-jævelen jeg måtte leie hos og betale 10.000 kr til for kun MIDLERTIDIG tak over hodet,  ler hele veien med millioner og millioner av kroner i formue.

Ja, jeg skjønner deg veldig godt mtp husleie. Nå bor jeg fortsatt hjemme og har ikke husleie foreløpig. Men den dagen jeg skal betale ned boliglån, så tror jeg at jeg fint klarer det med 20 000 kr utbetalt.

Jeg laget ikke innlegget for å provosere - men fordi jeg akkurat leste at dette er fattigdomsgrensa, og da tenker jeg at «herregud da må mange være fattige», for veldig mange jobber i butikk og jeg trodde dette var en vanlig lønn.

Ts

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg skjønner deg veldig godt mtp husleie. Nå bor jeg fortsatt hjemme og har ikke husleie foreløpig. Men den dagen jeg skal betale ned boliglån, så tror jeg at jeg fint klarer det med 20 000 kr utbetalt.

Jeg laget ikke innlegget for å provosere - men fordi jeg akkurat leste at dette er fattigdomsgrensa, og da tenker jeg at «herregud da må mange være fattige», for veldig mange jobber i butikk og jeg trodde dette var en vanlig lønn.

Ts

Du lever ikke under fattigdomsgrensa når du hverken betaler strøm eller leie eller internett. Ikke rart du har god råd da :roll: Du kan vel ikke være så dum at du tror at den fattigdomsgrensa ikke er også beregnet etter hvilke utgifter en normal husholdning har i Norge?

Jeg lever under fattigdomsgrensa, jeg bor ikke hjemme hos foreldrene mine, og jeg skal fortelle deg at jeg merker det.

Anonymkode: 37668...00a

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Det er et sted mellom 10 og 15% fattige i Norge, ja. Det er et faktum. Det betyr at opptil 800.000 er fattige i Norge. Blant disse er innvandrere overrepresentert, men det er også såkalte "etniske" nordmenn blant disse også.

Du sier ellers at du tjener 220.000 og at du jobber MYE i en matbutikk. Du skjønner at dette er jævla lavt?

Butikkmedarbeidere, som ligger på 350.plass i denne oversikten, tjener 35.000 kroner brutto per måned, og det gjelder for året 2021. Det betyr at de tjener enda mer i år enn i fjor.

Men for året 2021, så tjener butikkmedarbeidere dermed 420.000 kroner brutto i snitt.

For 2022 har dette vel økt til minst 435.000 kroner brutto, så da snakker vi det dobbelte av det du oppgir at du tjener akkurat nå.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-snittlonna-i-over-360-yrker-6.158.851403.91e3c3298a

Noe som er jo grunnen til at jeg tror at du troller når du sier at du jobber MYE i matbutikken samtidig som du oppgir hele 200.000 kroner lavere inntekt enn det som ellers er vanlig. Det finnes ikke slike store variasjoner i matbutikkene. Såkalte lavtlønnede yrker er så regel ganske "tett-presset" i forhold til inntekt. Man har ikke de store svingningene slik det er tilfelle med yrker som krever 5 til 6 år med høyere utdanning.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Blizz1

Skjønner heller ikke at du sier at du jobber mye men likevel tjener så lite. Jobbe mye betyr vel 100% og vel så det og da burde du vel nesten klare å bikke 400 000 i en matbutikk?

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er litt vanskelig å vite når TS verken sier noe om stillingsprosent eller om det er brutto eller netto lønn hun har.

TS sier hun "jobber veldig mye" noe som kan tolkes som mer enn fulltid. Eller tolkes "som ganske mye til å være en deltidsstilling." 

TS linker heller ikke til kilden som sitatet er hentet fra. For der er det en feil, fordi EUs fattigdomsgrense er 247 000 kroner brutto årlig. 

TS nevner sin lønn på 22000 kr netto i måneden er godt over 320 000 brutto i året. Noe som er langt unna fattigdomsgrensen. Og når hun sier lønnen varierer, så indikerer det at hun jobber deltid eller som tilkallingsvikar, noe som gjør det vanskelig å sammenligne med lønnsstatistikk. 

At TS ikke merker noe til "lave lønn" skyldes vel at hun ikke har noen boutgifter. Hun hadde merket det dersom hun hadde hatt boligutgifter på 10000 i måneden. Som mange har (leie, strøm forsikringer osv.) 

Anonymkode: 34b98...ca1

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Blizz1
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ts

Du får ikke rare boliglånet med 20 000 utbetalt, om du i det hele tatt får lån.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når du ikke har bo utgifter så blir dette vare dumt. Hvor gammel er du? 

Anonymkode: 52f9d...aba

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Portia Catonis
4 hours ago, Fru Uperfekt said:

Det teller ikke inn.

TS jeg levde i flere år under fattigdomsgrensen, med barn, er langt over den nå 🙂

Hvorfor ikke? Er det noen som er fattige så er det jo studenter. De får utbetalt under halparten av det som regnes som fattigdomsgrensen, og mye av det er lån som skal betales tilbake.

At du har vært fattig med barn gjør forresten ikke personen over deg noe rikere. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts

Fattigdom handler om hva man har igjen etter at regninger og nødvendige utgifter er betalt, ikke hva du får inn. Du kan vel egentlig karakteriseres som rik, ettersom du sitter igjen med mesteparten av inntekten din og kan bruke den til sparing, investering eller rett og slett "det du har lyst på"-ting.

Jeg er uføretrygdet, og jeg har utbetalt rundt 20 000. Men i motsetning til deg, har jeg husleie, strøm, mat, forsikring, husholdningsartikler, sykeutgifter osv. I tillegg til en sønn som bor hjemme. Da begynner man å snakke fattig. For det er ikke mye igjen når alt er betalt.

Anonymkode: 4ae73...7c5

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts

Med 20 000,- utbetalt får du nok ikke noe boliglån i det hele tatt. ;) 
I følge SIFOS referansebudsjett er (nøkterne) levekostnader for en kvinne mellom 20-30 år 10 854,- i måneden. Da er det lite igjen til å betjene et lån, kommunale avgifter, vedlikehold samt ta høyde for økt boliglånsrente og økte levekostnader. Skal du en dag ha barn, eller bil, så går ikke dette opp. 

Sparer du til egenkapital? Mitt råd er å droppe alt av shopping og fjas og fortrinnsvis skaffe deg en utdannelse (med mindre du er student) 

Anonymkode: 664eb...915

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ts

Så lenge du ikke har barn, huslån og billån evt andre lån. KLarer man seg fint på det du har 

Anonymkode: be7e5...f75

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Du er 25 år, i jobb og bor gratis hjemme hos foreldrene dine, uten å spare til EK for bolig? Voks opp og flytt ut - så skal du se virkeligheten slår inn.

Snakke om å leve under fattigdomsgrensen når det viser seg at man bor gratis hos foreldrene - er det mulig?

Anonymkode: 9a2d0...6dc

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Snok1
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg syns det er rart å sette en fattigdomsgrense egentlig. De tar jo ikke høyde for at mange er studenter osv.. Og så kommer det jo helt an på personen og hva den enkelte bruker av penger.

Ts

Hvorvidt du er fattig beregnes ut fra inntekter, ikke utgifter.

Dersom du tjener godt og bruker enda mer er du ikke fattig, du er bare dum.

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...