Gjest Lurer litt jeg Skrevet 22. november 2005 #1 Skrevet 22. november 2005 Ser i en annen tråd her at det diskuteres "slår du barnet ditt?" Hvorfor er fysisk makt værre enn psykisk? Vil nevne et eks fra min oppvekst: Noen få ganger så fikk jeg ris-på-baken. Det skjedde kun 2-3 ganger i løpet av mitt liv. Jeg hadde vært slem - og skulle straffes. Det er ikke slagene jeg husker som værst - men følelsen av avmakt/være liten/maktmisbruk. Den angsten/redselen/panikken jeg følte når far "jaktet på meg", tok tak i meg (etter ordre fra mor), la meg over fanget sitt, dro ned buksa mi - og slo. Slagene var èn ting - men nedverdigelsen av at noen brukte makt på meg.............. fy faen - den følelsen var forferdelig. Dette er 40 år siden - maktmisbruket var forferdelig. Følelsen av overgrep. Jeg ble tvunget til å blottlegge meg........... de kledde av meg, myye mer mentalt - enn kroppslig. Mor stod og så på - far slo. Begge to brukte makt - mor den psykiske, far den fysiske. De har senere sagt at de angrer................... men det hjelper ikke meg. De ødela noe i meg. Den dag i dag så sliter jeg med å måtte kle av meg for legeundersøkelser nedentil.................. Jeg føler at jeg tvinges til å blottlegge meg i påvente av noe vondt og ekkelt. En undersøkelse nedentil er vondt og nedverdigende. Myyye mer nedverdigende enn fysisk vondt dessverre. Enda verre blir det når det er "tilskuere" tilstede.............. andre leger/assistenter m.m. Mange ganger lurer jeg på hvordan livet mitt hadde vært UTEN disse overgrepene jeg opplevde? joda - jeg har fått hjelp til å bearbeide ting.............. men det gjør like vondt allikevel.
Gjest gjest 0 Skrevet 22. november 2005 #2 Skrevet 22. november 2005 Vel, nå skal det sies at jeg ikke vet om en eneste kvinne som ikke hater å gå til gynekolog. Samtlige jeg har snakket med sier det samme som du skriver: At det er grusomt å kle av seg nedentil fordi man vet at det som kommer ikke er positivt...
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #3 Skrevet 22. november 2005 En venninne av meg som ble utsatt for vold fra eks-samboeren sa det psykiske var verst. Det at han kjørte henne ned, fortalte henne hvor lite hun var verdt etc. Da var det bedre å få få seg en på trynet mente hun
Lollo Skrevet 22. november 2005 #4 Skrevet 22. november 2005 Hva vet jeg om hva som er verst. Men jeg tror ikke at man kan slå uten å begå et psykisk overgrep som varer mye lenger enn den fysiske smerten. Jeg synes du er tøff som skriver om det her.
Brunhilde Skrevet 22. november 2005 #5 Skrevet 22. november 2005 Vel, nå skal det sies at jeg ikke vet om en eneste kvinne som ikke hater å gå til gynekolog. Samtlige jeg har snakket med sier det samme som du skriver: At det er grusomt å kle av seg nedentil fordi man vet at det som kommer ikke er positivt... ← Dette var da en dårlig sammenligning! Det å gå til gynekolog er noe vi kvinner velger for å forsikre oss om at vi er friske. Det trådstarter beskriver er overgrep begått av omsorgspersonene i livet - det KAN bare ikke sammenlignes!
Gjest Melk Skrevet 22. november 2005 #6 Skrevet 22. november 2005 Dette var da en dårlig sammenligning! Det å gå til gynekolog er noe vi kvinner velger for å forsikre oss om at vi er friske. Det trådstarter beskriver er overgrep begått av omsorgspersonene i livet - det KAN bare ikke sammenlignes! ← Nå var det vel trådstarter selv som tok opp gynekologiske undersøkelser, og sa at hun ikke likte det pga overgrepene da hun var barn....
Gjest gjest 0 Skrevet 22. november 2005 #7 Skrevet 22. november 2005 (endret) Nå var det vel trådstarter selv som tok opp gynekologiske undersøkelser, og sa at hun ikke likte det pga overgrepene da hun var barn.... ← Jepp det var det jeg reagerte på, og synes det var litt rart å skylde på fortiden pga det. Og jeg vet om mange som unngår å gå til gynekolog fordi de misliker det så sterkt, eller har angst for det uten noen spesiell grunn. Men jeg tviler ikke et sekund på at hun har hatt det vondt bare for å ha sagt det da... Endret 22. november 2005 av Vampyra
Brunhilde Skrevet 22. november 2005 #8 Skrevet 22. november 2005 Beklager min reaksjon - var nok litt kjapp i trykkinga, for ikke å si lesinga, der...
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 22. november 2005 #9 Skrevet 22. november 2005 Vel, nå skal det sies at jeg ikke vet om en eneste kvinne som ikke hater å gå til gynekolog. Samtlige jeg har snakket med sier det samme som du skriver: At det er grusomt å kle av seg nedentil fordi man vet at det som kommer ikke er positivt... ← Jeg har ikke nevnt at det dreier seg om gynekologiske undersøkelser - har jeg Det er "dere" som trekker den konklusjonen................. Til orientering så finnes det andre undersøkelser som også gjøres nedentil. Vær glade dere ikke vet om alt!!!!!!!!!!! Har også vært gjennom mange endetarmsundersøkelser/opersjoner/påfølgende kontroller m.m. - p.g.a. sykdom.............. de er like nedverdigende og vonde som gyn.undersøkelser! Et operasjonsår (hverken i endetarm eller skjede) som måtte sjekkes daglig i månedsvis........ fy faen for et helvete!!!! Mitt poeng er: Å kle av seg nedentil, enten det gjelder sex, lege eller andre ting................ er like nedverdingende p.g.a. det jeg har opplevd!!! Det er det å "måtte" eller bli "tvunget til" å måtte blottlegge seg...............
Gjest Melk Skrevet 22. november 2005 #10 Skrevet 22. november 2005 Hvis det gir deg så store traumer i forhold til å gå til lege og å kle av seg for sex, synes jeg kanskej du burde få profesjonell hjelp til å prøve å overkomme det. Er jo ikke noe greit å ha det slik. Hvorvidt det er undersøkelser i skjede eller endetarm eller andre steder som innebærer å kle av deg nedentil tror jeg er likegyldig. De færreste trives nok med slikt, uansett om de har blitt riset eller ei. Selv har jeg også fått ris på baken en gang eller to, men har heldigvis ikke noe traumatisk forhold til dette.
Gjest gjest 0 Skrevet 22. november 2005 #11 Skrevet 22. november 2005 Enig med Melk her Jeg har nok kledd av meg for mange andre undersøkelser en GU jeg og
Gjest Trådstarter igjen... Skrevet 22. november 2005 #12 Skrevet 22. november 2005 Hvis det gir deg så store traumer i forhold til å gå til lege og å kle av seg for sex, synes jeg kanskej du burde få profesjonell hjelp til å prøve å overkomme det. Er jo ikke noe greit å ha det slik. ← Hvis du leser mitt første innlegg - ja, så ser du at jeg har fått proff hjelp. Nei - det er slettes ikke greit å ha det slik.............. Men det som har skjedd - har skjedd. Man kan ikke gjøre det om igjen.......... Vi reagerer forskjellig på ting som skjer. Og det er et av hovedbudskapene mine her: BARN reagerer på ting som skjer, BARN husker. BARN formidler sine følelser på forskjellige måter: Aggressivitet, sinne, redsel, beskjedenhet ++++ Det er vårt ansvar som voksne/foreldre å se til at barn ikke lider, at barn behandles med respekt! Barn trenger TID! Og da må vi voksne kanskje sette til side våre ønsker, drømmer, mål i noen år når vi får barn.
Retz Skrevet 22. november 2005 #13 Skrevet 22. november 2005 Jeg kan ikke se annet enn at fysisk vold alltid vil innebære psykisk vold. Psykisk vold kan eksistere alene, men den fysiske volden vil etter mitt syn alltid føre til opplevelser av den karakter som trådstarter beskriver: Forventningen om den fysiske straffen skaper angst, hjelpeløshet og avmakt, og selve handlingen og konsekvensene av den forsterker disse følelsene og skaper i tillegg den fornedrelsen som trådstarter opplever. Og selvsagt kan psykisk vold være mer skadelig enn fysisk vold. En kommentar til Vampyra: Vel, nå skal det sies at jeg ikke vet om en eneste kvinne som ikke hater å gå til gynekolog. Nå gjør du det. Jeg synes gynekologbesøk er mye mer behagelige enn f.eks. frisørbesøk. De tar ikke så lang tid, gynekologer står som regel ikke og spyr ut meningsløst pjatt og det er betraktelig billigere.
Gjest gjest 0 Skrevet 22. november 2005 #14 Skrevet 22. november 2005 En kommentar til Vampyra: Nå gjør du det. Jeg synes gynekologbesøk er mye mer behagelige enn f.eks. frisørbesøk. De tar ikke så lang tid, gynekologer står som regel ikke og spyr ut meningsløst pjatt og det er betraktelig billigere. ← Det kommer jo helt ann på om du må til spesialist og hvorfor du er der det Men nå er vi langt uten for temaet til trådstarter!!
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #15 Skrevet 22. november 2005 Jeg fikk også ris et par ganger da jeg var liten. Og ja, jeg hadde også gjort noe galt. I dag føler jeg ikke på det i det hele tatt, har ingen plager når det gjelder dette. Men, det psykiske er mye vanskeligere. Har vokst opp med en mor med personlighetsforstyrrelse og hennes bilde av virkeligheten har preget meg mye mer. Selv om jeg så godt vet at hva som er riktig og galt så ser jeg fremdeles i en alder av 32 år endel av hennes paranoia og mistenkelighet hos meg selv. Alle truslene som hun kom med! Jeg var livredd henne i deler av oppveksten, men kun pga. det psykiske. Vet ikke om dette ble litt på siden av diskusjonen, men det var godt å få det ut...
La Guapa Skrevet 22. november 2005 #16 Skrevet 22. november 2005 Ser i en annen tråd her at det diskuteres "slår du barnet ditt?" Hvorfor er fysisk makt værre enn psykisk? Vil nevne et eks fra min oppvekst: Noen få ganger så fikk jeg ris-på-baken. Det skjedde kun 2-3 ganger i løpet av mitt liv. Jeg hadde vært slem - og skulle straffes. Det er ikke slagene jeg husker som værst - men følelsen av avmakt/være liten/maktmisbruk. Den angsten/redselen/panikken jeg følte når far "jaktet på meg", tok tak i meg (etter ordre fra mor), la meg over fanget sitt, dro ned buksa mi - og slo. Slagene var èn ting - men nedverdigelsen av at noen brukte makt på meg.............. fy faen - den følelsen var forferdelig. Dette er 40 år siden - maktmisbruket var forferdelig. Følelsen av overgrep. Jeg ble tvunget til å blottlegge meg........... de kledde av meg, myye mer mentalt - enn kroppslig. Mor stod og så på - far slo. Begge to brukte makt - mor den psykiske, far den fysiske. De har senere sagt at de angrer................... men det hjelper ikke meg. De ødela noe i meg. Den dag i dag så sliter jeg med å måtte kle av meg for legeundersøkelser nedentil.................. Jeg føler at jeg tvinges til å blottlegge meg i påvente av noe vondt og ekkelt. En undersøkelse nedentil er vondt og nedverdigende. Myyye mer nedverdigende enn fysisk vondt dessverre. Enda verre blir det når det er "tilskuere" tilstede.............. andre leger/assistenter m.m. Mange ganger lurer jeg på hvordan livet mitt hadde vært UTEN disse overgrepene jeg opplevde? joda - jeg har fått hjelp til å bearbeide ting.............. men det gjør like vondt allikevel. ← Fra La Guapa.FLOTT INNLEGG!Takk for at du skrev om dette.
:-) anna Skrevet 22. november 2005 #17 Skrevet 22. november 2005 Nå synes jeg flere av dere latterliggjør trådstarter her. Hun opplever det slik hun beskriver, og mener det er på grunn av sine barndomsopplevelser. Da er det vel ikke mer å si enn det?! Hva er da poenget med å komme med "argumenter" mot det. Synes det er litt dårlig gjort, jeg.
Gjest gjest 0 Skrevet 22. november 2005 #18 Skrevet 22. november 2005 Hvis du sikter til meg bør du lese deg jeg har skrevet om igjen! Jeg presiserer faktisk at jeg ikke tviler på at hun sliter.....
Tiit Skrevet 22. november 2005 #19 Skrevet 22. november 2005 Hvis du sikter til meg bør du lese deg jeg har skrevet om igjen! Jeg presiserer faktisk at jeg ikke tviler på at hun sliter..... ← Vel, reagerer også negativt på tonen i innleggene dine på denne tråden. Syns du avleder tråden fra det den handler om, og det mener jeg er respektløst. Til trådstarter: Takk for at vi fikk ta del i noe av din historie, og tankene du har gjort deg om den!!! Det er nyttig for oss alle å lese det du skriver.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #20 Skrevet 23. november 2005 Ja - jeg sliter. Takk for at dere leser og bryr dere Hovedpoenget mitt er at ting man foretar seg mot barn kan sette spor for hele livet. Ting man tror er "uskyldige" hendelser - kan få konsekvenser! Vi må være oss bevisst hvordan vi oppfører oss mot barna våre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå