Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn, og begge to fikk kun første dosen. Det var dog av andre årsaker enn bivirkninger. Begge ganger gjorde urelatert sykdom at begge 2. dosene måtte utgå. 

Jeg ville ikke med viten og vilje ha droppet det pga bivirkninger. Jeg skjønner det er ordentlig leit, både for deg og for barnet, å få sånne type bivirkninger. Jeg ble veldig betrygget på helsestasjonen om at én dose ville gi god _nok_ beskyttelse. Du kan jo ta en telefon til din helsesykepleier og bare høre hva de tenker. Men jeg personlig ville bare stått i det en gang til, helt ærlig. Du skal ta ganske mange vaksiner til i løpet av disse første par årene, og det er mye potensielle bivirkninger da også. :)

AnonymBruker
Skrevet

Rotavirus er jo ikke farlig for barn i land med greit utviklet helsevesen. Det er en u-landsvaksine, som Norge bestemte seg for å implementere for å spare penger på sykehusinnleggelser. 

Kan jo være greit å slippe sykehusinnleggelse, da. Men er det én vaksine man kan droppe, så er det i alle fall den. 

Den beskyttet vel bare mot 60 % av varianter av rotavirus også, så man blir ikke immun mot Rotavirus, den bare redusere risken for å få det. 

Korriger meg, om jeg tar feil 😛

Anonymkode: 523c8...8e5

Skrevet

Vi droppet dose to. Han ble skikkelig dårlig etter dose en, prosjektil oppkast, feber, spiste nesten ikke (mest sannsynligvis grunnet magesmerter), gråt og gråt, og slet med magen i mange dager, tok egentlig to uker før magen gikk tilbake til normalt igjen. Leste at noen babyer reagerte enda sterkere på dose to, mens andre svakere. 

En dose gir 88% beskyttelse mens to doser gir 94% beskyttelse (mulig jeg er en prosent feil ene eller andre veien, men rundt der hvert fall). Så vi syntes ikke det var verdt det med bare 6 prosentpoeng bedre beskyttelse når han ble så dårlig..

Anonymkode: 04c9a...df0

Skrevet

Tok dose to på mine barn. Reaksjonene på dose to var mye mildere enn på dose en. 

Anonymkode: 79469...232

Skrevet

Da min yngste ble født var ikke denne vaksinen i vaksinasjonsprogrammet. Ham fikk omgangssyke når han var 4-5 mnd. Ta vaksinen sier jeg bare, det er som med alle andre vaksiner bedre å bli litt dårlig enn å bli skikkelig dårlig av sykdommen.

Hallo, dette er vel almen kunnskap? Vindt i magen og litt løse bleier er helt vanlig, men likevel anbefales vaksinen. Do the math.

Anonymkode: 1d0ee...be5

Skrevet

Vår ble innlagt på sykehuset etter første dosen. Fikk gjentatte urinveisinfeksjoner og mageproblemer etter dette i nesten 2 år etterpå. Tok begge dosene under tvil. Ble dårlig gang nr 2, men ikke like ille som første gang. Legene på sykehuset anbefalte også å ta dose to til tross for bivirkningene første gang. 

Anonymkode: 2923a...4b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...