Gå til innhold

Droppe rotavirusvaksine dose to?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min er 8 uker fikk dose 1 for tre dager siden. Har tydelig hatt vondt i magen, skreket myyye i dag. Løse bleier og veldig mange

Ser at mange har droppet dose to? Jeg vet ikke altså, skal høre med helsestasjonen. Tok din baby begge dosene?

Anonymkode: d608e...ff7

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. Jeg fullfører alltid en "kur" så lenge bivirkningene ikke er for voldsomme. 

Mine to hadde ikke bivirkning på dose to selv om de fikk det på dose én forresten. 

Anonymkode: a920a...b74

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Min reagerte ikke like heftig som din på dose en, men merket at hun hadde det ubehagelig. Dog merket jeg ingenting til dose to. Som alt annet, tenker jeg heller vaksinen enn sykdommen. Men tipper helsestasjonen har erfaring med hvor ille bivirkninger som skal til før det er verdt å droppe vaksinen 😅

Anonymkode: 25ec8...5d1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er en grunn til at det er to doser. Med kun én er det ikke fullverdig beskyttelse mot rotavirus. Men hvis du ønsker at barnet ditt ikke skal være beskyttet, så vær så god. 

Anonymkode: a7e60...b21

• Liker 5
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Klart de fikk begge dosene. Å gjøre noe annet er så idiotisk at jeg har ikke ord. Mange hundre tusen barn dør årlig som følge av rotavirus. Eneste grunn til at tallene i Norge har gått ned er pga vaksinering og flokkimmunitet. Jo flere som dropper vaksinering med ugyldig grunn, både av 1 og 2 doser, er med å sprer viruset i befolkningen. Med mindre ditt barn er allergisk så fullfører du vaksineringen. 3 dager med magevondt sammenlignet med død er ingenting.

Anonymkode: 6905e...8d2

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en grunn til at det er to doser. Med kun én er det ikke fullverdig beskyttelse mot rotavirus. Men hvis du ønsker at barnet ditt ikke skal være beskyttet, så vær så god. 

Anonymkode: a7e60...b21

Trenger ikke være passiv aggressiv. Jeg spør fordi jeg lurer på hva andre har gjort.

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Selvfølgelig tar vi de anbefalte barnevaksinene. Noe annet blir jo tullete. 

Anonymkode: 6706c...d83

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klart de fikk begge dosene. Å gjøre noe annet er så idiotisk at jeg har ikke ord. Mange hundre tusen barn dør årlig som følge av rotavirus. Eneste grunn til at tallene i Norge har gått ned er pga vaksinering og flokkimmunitet. Jo flere som dropper vaksinering med ugyldig grunn, både av 1 og 2 doser, er med å sprer viruset i befolkningen. Med mindre ditt barn er allergisk så fullfører du vaksineringen. 3 dager med magevondt sammenlignet med død er ingenting.

Skal snakke med helsesykepleier først ihvertfall. 😊

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Helsestasjon hos oss ga beskjed om at det var veldig vanlig med vondt i magen etter den vaksinen, men at de allikevel anbefalte den sterkt. Min fikk magevondt av dose 1, men ikke av dose 2. Det kan også ha noe å gjøre med at tarmene er mer umodne jo yngre babyen er.

Anonymkode: 76dcf...363

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Er sur på hele den vaksinen, siden den er grunnen til at barn født etter 2015 ikke får tuberkulose vaksine.

Anonymkode: f1781...c60

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er sur på hele den vaksinen, siden den er grunnen til at barn født etter 2015 ikke får tuberkulose vaksine.

Den største grunnen er vel at vi omtrent hadde utryddet turbeekolose i Norge. 

Anonymkode: ebf9d...fbe

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Datteren min født i 98 fikk heller ikke tuberkulose vaksine. 

Anonymkode: 1c7f9...944

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Eneste grunn til at tallene i Norge har gått ned er pga vaksinering og flokkimmunitet. Jo flere som dropper vaksinering med ugyldig grunn, både av 1 og 2 doser, er med å sprer viruset i befolkningen. 

Det er ingen flokkimmunitet mot rotavirus, det er et virus man kan få mange ganger og som de aller fleste barn får når de begynner i barnehagen. Grunnen til at vaksinen gis til spedbarn er at sykdommen er farlig for dem pga. heftig diaré og oppkast. Større, friske barn og voksne tåler den helt fint. Jeg anbefaler å ta rotavaksine, for all del, men det er 100% et valg som bare påvirker ens eget barn, i motsetning til andre vaksiner. 

Anonymkode: 19248...c7c

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Datteren min født i 98 fikk heller ikke tuberkulose vaksine. 

Anonymkode: 1c7f9...944

Den var frivillig frem til 2015, ble tatt vekk pga rota vaksinen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den største grunnen er vel at vi omtrent hadde utryddet turbeekolose i Norge. 

Anonymkode: ebf9d...fbe

Omtrent utdryddet er ikke utryddet, feks polio trodde vi var utryddet men det er den ikke. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Den var frivillig frem til 2015, ble tatt vekk pga rota vaksinen. 

Kan du linke til noe informasjon om dette? Finner ingenting når jeg googler. 

Anonymkode: 6706c...d83

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du får om du spør.

Anonymkode: 7322c...316

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tuberkulosevaksinen var uansett ikke så effektiv. Det blir feil å gi alle en vaksine for noe bare noen få vil utsettes for, når halvparten av de vaksinerte som utsettes for det blir smittet uansett. De som er ekstra utsatt for tuberkulose kler fremdeles vaksinert.

Anonymkode: fe1e9...794

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Loboto
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen flokkimmunitet mot rotavirus, det er et virus man kan få mange ganger og som de aller fleste barn får når de begynner i barnehagen. Grunnen til at vaksinen gis til spedbarn er at sykdommen er farlig for dem pga. heftig diaré og oppkast. Større, friske barn og voksne tåler den helt fint. Jeg anbefaler å ta rotavaksine, for all del, men det er 100% et valg som bare påvirker ens eget barn, i motsetning til andre vaksiner. 

Anonymkode: 19248...c7c

Les deg opp. 

Voksne er immune ettersom de har hatt rotavirus smitte som barn, eller er vaksinert. Det kalles flokkimunitet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Fikk voldsom reaksjon her, og vi droppet dose 2 noe som var helsesøster sitt forslag. Tror vi slet mer enn vi gjorde fra før i hele 7-8 dager etter rota, så ille at jeg fortsatt husker det..

Anonymkode: f2060...c79

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...