Fru2020 Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 Jeg har en kattunge på snart fire måneder. Jeg skal på en konferanse om et par uker og sønnen min er bortreist. Eneste mulighet er å la katten være hjemme alene. Tenker å avtale med min niese at hun er innom på lørdagen og koser, gir mat og tar kattedoen. Men katten blir alene fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag. Er dette for tidlig eller tror dere det vil gå bra?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 Synes det er lenge for en så ung katt. Kjenner du noen som kan bo hos deg den helg eller ha kattungen hjemme hos seg? Den er jo så liten at den skal jo ikke være ute på nytt sted uansett. Anonymkode: 0d725...78f 4 1 1
Rumle Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 Nei, det er absolutt ikke greit, kan ikke niesen din bo der i helgen? 3 2
Gjest Athena Catalina Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 (endret) Nei, katter skal ha tilsyn hver dag, uavhengig av alder. Hadde du forresten latt en valp på 4 måneder være alene en hel helg? Endret 8. august 2022 av Athena Catalina
Gjest mariama Skrevet 8. august 2022 #5 Skrevet 8. august 2022 Det er for tidlig. Du må få noen til å bo der, ha katten hos seg eller betale for kattepensjonat. Ett besøk på lørdag var også lite. Jeg har en eldre katt som sover mye og trives for seg selv - men i tilsvarende fredag-søndag-situasjon er likevel kattevakten innom minst tre ganger, og blir gjerne værende for å se på TV med katten på fanget en stund.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #6 Skrevet 8. august 2022 Jeg ville hatt noen innom oftere enn kun en gang på lørdagen. Jeg ville ikke latt en såpass ung pus være alene mer enn 10-12 timer i slengen, både fordi katter er sosiale dyr, og en kattunge gjerne har mer behov for sosialisering siden de er under utvikling, og fordi min erfaring er at kattunger som kjeder seg blir særdeles oppfinnsom. Hadde en fosterpus på ca fire måneder, som selv med selskap av andre puser, fant på mye ugang når de ikke hadde mennesklig stimuli ofte nok. Det gikk hardt ut over pynteting, gardiner og planter (som jeg trodde sto utilgjengelig). Anonymkode: d86a4...b19 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #7 Skrevet 8. august 2022 En eldre katt kunne tålt det helt fint, men en ung katt.. Du risikerer vannskål på hodet, raserte ting eller den i verste fall kveler seg i persienne snorer eller noe. De kan løpe litt på nettene når de er alene så lenge. Du bør hvertfall fjerne alt den kan henge seg i, og be niesen din ta seg tid til kos og lek på lørdagen. Anonymkode: 76689...a6d 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #8 Skrevet 8. august 2022 Ville du latt 5-åringen din være alene hele helgen? Jeg forstår ikke engang at du VURDERER det. Vurder heller å skaffe deg en teddybjørn eller noe. Anonymkode: 2a075...7bc 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #9 Skrevet 8. august 2022 Nei alvorlig talt. Det er ikke greit! Anonymkode: 104a2...0f1 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #11 Skrevet 8. august 2022 Nei, det er faktisk ikke greit. Få noen til å være der hele tiden. Anonymkode: 1f9e4...ebe 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #12 Skrevet 8. august 2022 Neeeeeeeeeeeeeeeiiiiiii!!!! Jeg er omtrent aldri vekke og jeg har en samboer som alltid er hjemme hvis jeg må reise, men hvis det hadde skjedd noe som gjorde at vi begge måtte være vekke en helg så hadde eneste løsningen for meg vært å betale noen for å overnatte hos oss. Se om det er muligheter for at noen kan låne leiligheten di i helgen, ikke sikkert du må betale de heller, jeg har selv passet en hund en helg i hans leilighet uten å ta betalt, og har passet flere katter hos meg og sakt at jeg ikke trenger betalt (men har som regel fått penger uansett, eller en oppmerksomhet fra tax free o.l). Dette er det beste alternativet. Da er ikke katten alene og katten har tryggheten av å være i sitt eget hjem. Andre muligheter: Noen kan passe katten hos seg, familie? Venner? Bekjente Finn? Facebook? Ellers finnes det flere seriøse apper som pawshake og passpus, der kan man velge mellom besøk, de overnatter hos deg eller de har pus hos seg. Kattehotell, flere daglige besøk med leking og kos av niesen din eller andre. Ta med katten? Det er en fin mulighet til å trene katten i sele, bur og bil?kjøring? Anonymkode: 7f5ad...5d8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #13 Skrevet 8. august 2022 Fru2020 skrev (52 minutter siden): Jeg har en kattunge på snart fire måneder. Jeg skal på en konferanse om et par uker og sønnen min er bortreist. Eneste mulighet er å la katten være hjemme alene. Tenker å avtale med min niese at hun er innom på lørdagen og koser, gir mat og tar kattedoen. Men katten blir alene fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag. Er dette for tidlig eller tror dere det vil gå bra? Altså om man svarer nei her, hva er alternativet? Jeg ville nok hørt med denne niesen om hun hadde bart mulighet til å gått innom fredag kveld, 2 ganger på lørdag, i tillegg til søndag morgen. En voksen katt er det helt greit å reise mer i fra, og ha noen komme innom en gang pr 24 timer. Men en kattunge er en litt annen sak. Anonymkode: 8a514...966 1
Bøtteballetten Skrevet 8. august 2022 #14 Skrevet 8. august 2022 Fru2020 skrev (51 minutter siden): Jeg har en kattunge på snart fire måneder. Jeg skal på en konferanse om et par uker og sønnen min er bortreist. Eneste mulighet er å la katten være hjemme alene. Tenker å avtale med min niese at hun er innom på lørdagen og koser, gir mat og tar kattedoen. Men katten blir alene fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag. Er dette for tidlig eller tror dere det vil gå bra? Det er alt for tidlig. Skal helst ikke dra fra dyr alene hjemme for så veldig lenge uansett. Kan ikke niesen din ta med katten hjem til seg da ? Eller om hun kan bo hos deg i helga ? 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #15 Skrevet 8. august 2022 Det er bare en baby. Ikke greit. Enten får du få noen til å bo hos deg, sete den på kattepensjonat eller bli hjemme. Hadde det vært en voksen katt kunne den fint vært hjemme med tilsyn hver dag, men en kattunge trenger mer. Anonymkode: 37b73...399 2 1
Fru2020 Skrevet 8. august 2022 Forfatter #16 Skrevet 8. august 2022 Takk for tilbakemeldinger. Takk spesielt til dere som hadde en fin tone i meldingene.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #17 Skrevet 8. august 2022 Jeg lar min 3 år gamle katt være alene i fra fredag-søndag. Jeg vet han klarer seg nå, men jeg hadde nok ikke gjort det for et år siden. Anonymkode: 22079...467
Gjest Chroma Skrevet 9. august 2022 #18 Skrevet 9. august 2022 Jeg forstår det slik at du reiser fredag ettermiddag og kommer hjem søndag ettermiddag? Da blir ikke katten alene mer enn fra fredag ettermiddag til lørdag når niesen din kommer innom, og så til søndag når du kommer hjem igjen. Det går nok fint. Evt kan du høre med niesen din om hun har mulighet til å henge litt med pus fredag kveld også?
Løvejenten Skrevet 9. august 2022 #19 Skrevet 9. august 2022 Altfor tidlig å la en kattunge være alene så lenge. Den skal ikke være alene om natten før den er 6 mnder (selv det syns jeg er for tidlig). Skulle gjerne passet den om vi bodde på samme plass ❤️
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #20 Skrevet 9. august 2022 Synes også det var litt tidlig selv om den har tilsyn hver dag. Det er utrolig hvor mye små katter kan finne på, har selv reddet mine småpuser fra de mest usannsynlige scenarioene - utrolig hva de klarer å rote seg opp i. Kan niesen din ha katten hjemme hos seg i stedet? Anonymkode: b01d7...1c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå