AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 Jeg forstår meg ikke helt på vekten og kroppen. Jeg løper 2-3 ganger i uka. Samtidig som dette har jeg en rutine hvor jeg kjører push-ups og planke. Jeg har en liten treningslogg hvor jeg noterer tid og repetisjoner. Dette har vært en rutine som fungerer for meg. Når det gjelder mat har jeg ligget godt under 2000kcal hver dag. Jeg spiser når jeg er sulten og kjører vel det som kalles periodisk fasting. Jeg er ikke sulten om morgenen. Døgnrytmen har sklidd ut og jeg legger meg sent og sover til godt ut på dagen. Når jeg ikke trener passer jeg på å gå rundt 10 000 skritt hver dag. Typisk dag med spising for meg er: - Starter dagen med svart kaffe/grønn smoothie. - Spiser havregryn med lettmelk og sukker/bær til lunsj. Ca. 300 kcal. - Middag varier. Typ Fjordland eller pasta. Ca. 600 - 800 kcal. - Kveldsmat er enten nok en porsjon havregryn/knekkebrød/grønnsakspai. Ca. 500 kcal. Jeg begynner å lure på om jeg spiser for lite kalorier og at fettforbrenningen har bremset opp. Vekten kan variere 2 kg. iløpet av et par dager. Det kan hende jeg må øke vanninntak også. Her er jeg nok for dårlig. Jeg lurer også på om kroppen holder på mye vann. Jeg går på do ca. 2 ganger hver dag på omtrent samme tid. På kveldstid føler jeg meg ofte oppblåst i magen. Noen som har noen erfaringer, eller tips når det gjelder trening og matinntak. Bør jeg ha mer faste måltider? Jeg er usikker på hva grunnen kan være til den oppblåste følelsen. Jeg er forøvrig ganske fornøyd med overkropp, men så har vi det klassiske magefettet da. Jeg vet du ikke skal følge med på vekten alene, men vet jeg har lett for å henge meg opp i ting og ønsker å gjøre det riktige for kroppen. Jeg er 1.83 og vekten varierer mellom 74 - 76 kg. Jeg er i midten av 30-åra. Takk for alle tips. Anonymkode: d1039...951
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 To ting: - Hva er problemet? Vekten er stabil. 2 kg endring fra uke til uke er normalt. Alle blir opplåste fra tid til annen. Ingen har flat mage 24/7. - Don't skip leg day. Anonymkode: 20f5e...52f 10
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 Du har da en flott kropp! Keep up the good work! Anonymkode: 08efe...298 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): To ting: - Hva er problemet? Vekten er stabil. 2 kg endring fra uke til uke er normalt. Alle blir opplåste fra tid til annen. Ingen har flat mage 24/7. - Don't skip leg day. Anonymkode: 20f5e...52f Haha.. Fint lite beintrening sett bort fra løping. Får steppe opp squatgamet😅 Det er vel ikke noe problem sett bort fra at jeg ønsker å se resultater fortere. Jeg er vel bare for utålmodig. Bare lurer på om jeg reagerer på noe. Lest at enkelte grønnsaker gjør deg oppblåst, evt. når du legger om kostholdet. Anonymkode: d1039...951
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #5 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har da en flott kropp! Keep up the good work! Anonymkode: 08efe...298 Takk for det! Nedre mageregion som gjenstår, men lest at det ikke finnes noe vidunderkur for å trene bort fett fra enkelte områder. Ideelt sett skulle jeg sikkert trent litt mer styrke, men orker ikke dra på treningssenter. Synes det er kjedelig. Anonymkode: d1039...951
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #6 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Haha.. Fint lite beintrening sett bort fra løping. Får steppe opp squatgamet😅 Det er vel ikke noe problem sett bort fra at jeg ønsker å se resultater fortere. Jeg er vel bare for utålmodig. Bare lurer på om jeg reagerer på noe. Lest at enkelte grønnsaker gjør deg oppblåst, evt. når du legger om kostholdet. Anonymkode: d1039...951 Hva slags resultater er du ute etter da? Om du vil øke muskelmasse er det tung styrke jeg vil anbefale. Er det å redusere fett vil jeg også anbefale styrketrening. Dette kan du gjøre hjemme med bare håndmanualer. Anonymkode: 6adfa...bba
anon01 Skrevet 8. august 2022 #7 Skrevet 8. august 2022 Vil du gå ned i vekt? Eller vil du øke muskelmasse? Du skriver at du vil se resulater fortere? Hvilke resultat? Ser du skriver "nedre mageregion" - styrketrening samt PROTEINrik mat må til. Sånn generelt: Kroppen vender seg til trening og mat inntak, har du samme rutine på det over lengre tid, vil kroppen regulere seg selv, da evolusjons-sett vil den ikke kvitte seg med fett. Derav kan det være greit å endre treningsrutine hver 3-4 måned, det samme med mat. Jeg gikk på lavkarbo med svært høyt aktivitetsnivå iløpet av uken (4 dager med fokus på styrketrening, 2 dager med kun cardio), etter 3 måneder stagnerte fettprosent på alle i teamet, og da skiftet coachen spiseplanen ut med en dag i uka kan man spise noe karbohydrat, samt hele treningsopplegget ble endret. Da gikk vekten og fettprosenten sakte men sikkert ned igjen. Skal du øke muskelmasse kan du ikke gå på kaloriunderskudd. Det er svært vanskelig (men ikke umulig) å gå ned i vekt samtidig som man øker muskelmasse. Kroppens byggesteiner for å bygge muskler hentes hovedsakelig fra protein, i de eksemplene du har lagt ut, er det lite med protein. Karbohydratrik mat, holder mer på vann. Kan være greit å unngå denne type mat "sent på dagen", eventuelt rett etter trening er en god tid det for å unngå oppblåsthet. Eventuelt ellers kan det være greit å snakke med en ernæringfysiolog, som kan svare på hva AKKURAT DIN KROPP trenger, da vi alle har forskjellige behov. Kroppen din kan også prøve å gi deg tegn på noe om du opplever oppblåsthet uansett. 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #8 Skrevet 8. august 2022 Først av alt: du ser veldig bra ut! Av det du skriver tenkte jeg på om du skulle fokusert litt mer på proteinrik mat? Mye gryn/bær/pasta. Mer rent kjøtt rett og slett. Kjøtt og grønnsaker (wok/kokte grønnsaker/salat) (Mener IKKE proteinpulver). Anonymkode: 600af...1c1 2 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #9 Skrevet 8. august 2022 Proteiner proteiner og atter proteiner 😁 Anonymkode: ea865...25a 1 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #10 Skrevet 9. august 2022 Ingenting galt med kroppen din. Og svingning på bare 2 kg er jo vann og tarm-innhold. Men for helsa din sin skyld, så vil jeg anbefale deg å spise sunnere. Du spiser jo bare karbohydrater og ultraprosessert mat. Få inn noe mer animalsk (i motsetning til hva de fleste tror så gir det kroppen mer vitaminer og mineraler enn planter fordi vi tar opp mer av dem), og rene råvarer. Kutt ut korn. Grønn smoothie er bare masse giftige stoffer for kroppen og du bør kutte ut den. Det at du føler deg oppblåst er fordi du spiser mat kroppen din ikke liker. Kutt ned på karbohydrater og erstatt med naturlig fett (du trenger ikke å være redd for mettet fett) og proteiner. Og kutt ned på fiber. Vi trenger ikke fiber, så hvis det gir deg ubehag, så er det jo bedre å kutte ned/ut fiber. Bare gjør endringer sakte siden magen ikke liker at du gjør raske endringer i kostholdet. Periodisk faste er tommel opp. Anonymkode: 63baf...bce 1 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #11 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Typisk dag med spising for meg er: - Starter dagen med svart kaffe/grønn smoothie. - Spiser havregryn med lettmelk og sukker/bær til lunsj. Ca. 300 kcal. - Middag varier. Typ Fjordland eller pasta. Ca. 600 - 800 kcal. - Kveldsmat er enten nok en porsjon havregryn/knekkebrød/grønnsakspai. Ca. 500 kcal Var helt sikker på at det var en kvinne som hadde startet tråden da jeg leste dette. Anonymkode: b82d5...038 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #12 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Var helt sikker på at det var en kvinne som hadde startet tråden da jeg leste dette. Anonymkode: b82d5...038 Jeg også!! (Veldig lite kalorier for en såpass aktiv mann.) Anonymkode: 0f3c8...9d8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #13 Skrevet 9. august 2022 Kylling, biff, svin, fisk, egg! Og mer grønnsaker Anonymkode: 600af...1c1 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #14 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Først av alt: du ser veldig bra ut! Av det du skriver tenkte jeg på om du skulle fokusert litt mer på proteinrik mat? Mye gryn/bær/pasta. Mer rent kjøtt rett og slett. Kjøtt og grønnsaker (wok/kokte grønnsaker/salat) (Mener IKKE proteinpulver). Anonymkode: 600af...1c1 Takk for tips og takk for det! 😊 Du har et poeng. Mer ren mat og mer protein. Anonymkode: d1039...951
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #15 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg også!! (Veldig lite kalorier for en såpass aktiv mann.) Anonymkode: 0f3c8...9d8 Ja, jeg må nok steppe opp næringsinntaket rett og slett. Anonymkode: d1039...951
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #16 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ingenting galt med kroppen din. Og svingning på bare 2 kg er jo vann og tarm-innhold. Men for helsa din sin skyld, så vil jeg anbefale deg å spise sunnere. Du spiser jo bare karbohydrater og ultraprosessert mat. Få inn noe mer animalsk (i motsetning til hva de fleste tror så gir det kroppen mer vitaminer og mineraler enn planter fordi vi tar opp mer av dem), og rene råvarer. Kutt ut korn. Grønn smoothie er bare masse giftige stoffer for kroppen og du bør kutte ut den. Det at du føler deg oppblåst er fordi du spiser mat kroppen din ikke liker. Kutt ned på karbohydrater og erstatt med naturlig fett (du trenger ikke å være redd for mettet fett) og proteiner. Og kutt ned på fiber. Vi trenger ikke fiber, så hvis det gir deg ubehag, så er det jo bedre å kutte ned/ut fiber. Bare gjør endringer sakte siden magen ikke liker at du gjør raske endringer i kostholdet. Periodisk faste er tommel opp. Anonymkode: 63baf...bce For det første. Takk for veldig mye nyttig og bra informasjon. Jeg tar det med meg. Dette var veldig nyttig å lese. Du har nok et poeng i at kroppen sier fra når den ikke liker typen mat den får. Ja, jeg spiser nok for mye prosessert mat og får i meg for mye salt osv. Sannheten er at jeg er for lat til å lage mye fra bunnen i hverdagene. Tar gjerne imot tips på sunne og lette hversagsoppskrifter. Men dette med at ikke grønn smoothie/juice var bra var nytt for meg. Jeg slenger av og til sammen noe med spinat, agurk, sitron, ingefær, brokkoli og stangselleri og tenker dette er nyttig. Dette er egentlig en liten erstatning fordi jeg spiser alt for lite grønnsaker til middag. Jeg kan ikke helt se hva som er galt med den. Det hender jeg også driller type grønn smoothie fra L.E.T.T og regner med det er bra. Der bruker de litt andre ingredienser, havremelk bl.a. Den periodiske fasten tenker jeg å fortsette med:) I ferien har det blitt til at jeg spiser litt på kveldstid, rundt 21 og ikke før 15-16 dagen derpå. Anonymkode: d1039...951
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #17 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg også!! (Veldig lite kalorier for en såpass aktiv mann.) Anonymkode: 0f3c8...9d8 Ja, jeg begynner å lure på om jeg rett og slett har spist for lite kalorier, kroppen har gått i sparebluss, og at derfor forbrenningen har gått ned:( Anonymkode: d1039...951
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #18 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Var helt sikker på at det var en kvinne som hadde startet tråden da jeg leste dette. Anonymkode: b82d5...038 Det hadde jeg også trodd om jeg ikke hadde skrevet det selv😅 Blitt litt bevisst, og kanskje litt for overtenkende på dette i det siste. Anonymkode: d1039...951
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #19 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Proteiner proteiner og atter proteiner 😁 Anonymkode: ea865...25a Notert, får handle inn litt kylling, kjøtt og fisk. Anonymkode: d1039...951
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #20 Skrevet 9. august 2022 Syns dette var lite kalorier for en slank mann som ikke trenger gå ned i vekt. Anonymkode: df66f...4d1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå