Gå til innhold

Tips for jobb for 16 åring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg skal ikke være med. Bare kjøre ham rundt. Han er veldig selvstendig og det er ingen problem å levere og snakke med mennesker der. 

ts 

Anonymkode: cf64e...b0b

Kjøre han rundt? Nei, der gjør du ikke.

Anonymkode: 97035...81a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

SFO, støttekontakt,asistent,renhold helse? Mange plasser(lit usiker på Bergen da) tar inn ungdom fra 16 år på sykhjem og sånt. 

Anonymkode: 56f61...53e

Hos oss får ikke unge under 18 år hjelpe i stell etc, da er sykehjem uaktuelt

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok. Hvordan skal han søke ? Møte opp uten søknad ? 

Anonymkode: cf64e...b0b

Sende åpen søknad.

Skrevet

Han kan sitte i kassa jo

AnonymBruker
Skrevet

Gatekjøkken, kafe, dagligvare- sette på plass i hyller

Anonymkode: 67c0c...911

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pga personvernloven har ikke arbeidssteder lov å ta i mot søknader på papir. Er som regel ikke vits å møte opp personlig med søknad. 

Rush trampolinepark ansetter ungdommer.

Anonymkode: bbfbd...7b4

Selvsagt er det lov å ta imot søknader på papir.

Anonymkode: 68bcd...7e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke CV.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke CV.

Selvsagt er det også lov å ta imot CV på papir. 

Skrevet (endret)

Ofte er det lettere å få via nettverket sitt.  Elles kan man høre på Kaféer, butikker, steder som big bite, Subway, mcDonald's, kiosken på kinoen. Men finnes noen fb grupper der man kan legge ut annonser for ledige jobber eller at man ønsker jobb. Tror Bergen har noen av de gruppene

Endret av Curiousine
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjøre han rundt? Nei, der gjør du ikke.

Hvorfor skal hun ikke det??

Anonymkode: 65a43...ec3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Pga personvernloven har ikke arbeidssteder lov å ta i mot søknader på papir. Er som regel ikke vits å møte opp personlig med søknad. 

Rush trampolinepark ansetter ungdommer.

Selvsagt har de lov til det. De har bare ikke lov til å lagre søknaden i lang tid uten skriftlig samtykke. 

Anonymkode: 35aff...9ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet på Burger King før og ansatte mange 16-åringer. De kunne bruke kassen, men det var ansatte over 18 som tok oppgjør på slutten av dagen.

Ofte måtte jeg lete gjennom søknadene til 16-åringene for å finne gode kandidater. Som regel var søknadene utrolig dårlig skrevet, eller at de oppga veldig få dager de kunne jobbe. Vi tok aldri i mot søknader på papir, men likte godt at kandidater kom og presenterte seg etter at de hadde sendt inn søknad digitalt. Andre generelle tips:

- ikke ha med foreldre når du er innom eller på intervju 

- skriv ordentlig søknad og virk interessert. Fikk veldig mange søknader hvor det stod «søknad på Peppes Pizza» feks fordi de ikke hadde lest gjennom 

- last opp et ålreit bilde i søknaden, ikke bruk Snapchat-bilde med filter eller lignende

- ikke snakk ned bedriften i søknaden. Overraskende mange skrev ting som «et sted må jeg jo begynne» o.l

- en 16-åring jeg hadde på intervju sa at han likte å drikke seg full i helgene fordi han fikk storebroren sin til å kjøpe alkohol til han. Ikke bra. 

- 16-åringene som var gode kandidater var ofte ganske likestilt da de færreste hadde jobberfaring fra før. Det var ofte de små tingene som gjorde at de fikk jobb. Feks at de hadde referanse fra lærere, at de hadde vært elevrådsrepresentanter, at de tok på en skjorte på intervju o.l. Lykke til!

Anonymkode: c6004...9d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvsagt har de lov til det. De har bare ikke lov til å lagre søknaden i lang tid uten skriftlig samtykke. 

Anonymkode: 35aff...9ba

Dermed gidder de stort sett ikke å ta i mot søknadene. 
Til ts: Det beste er å søke på utlyste stillinger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nope, butikken jeg jobbet i fikk ikke lov til det, pga personvern. Vi kunne ikke bare oppbevare det fysisk på kontoret. 

Alle ble bedt om å sende på mail. 

Anonymkode: ad3e5...352

AnonymBruker
Skrevet

Butikker (klesbutikk, matbutikk, andre småbutikker) og serveringssteder er nok de enkleste stedene å få jobb. Selvsagt en ulempe at han er under 18 år, men jeg jobbet på en café fra jeg var 16. Var ikke noe stor ulempe siden vi solgte veldig lite alkohol 

Anonymkode: 762ed...9e7

Skrevet

Det er ikke lov å oppbevare papirsøknader, men er nok mange som ikke bryr seg om det. Store kjeder har som oftest rutiner som gjør at de ikke får ta imot

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nope, butikken jeg jobbet i fikk ikke lov til det, pga personvern. Vi kunne ikke bare oppbevare det fysisk på kontoret. 

Alle ble bedt om å sende på mail. 

Anonymkode: ad3e5...352

Du blr forstå forskjellen på lovverk og interne retningslinjer før du kommer med en slik påstand.

AnonymBruker
Skrevet
Anonym6789 skrev (4 timer siden):

Det er ikke lov å oppbevare papirsøknader, men er nok mange som ikke bryr seg om det. Store kjeder har som oftest rutiner som gjør at de ikke får ta imot

Det er også lov å oppbevare dem en viss periode.

AnonymBruker
Skrevet

Renholder eller kjøkkenhjelp på syke/aldershjem. Det gjorde jeg som 16-åring 😊 Artig med kveldstillegg og helgetillegg. Startet å jobbe i pleien når jeg fylte 18.

Anonymkode: c22af...d08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...