Gå til innhold

Tips for jobb for 16 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tenkt å printe ut søknader og ta en runde i Bergen i morgen. Han begynner på VGS og har veldig lyst på jobb. 

Har dere noen tips hvor levere søknader og generelt tips hvordan finne jobb til en 16 åring ? 

Anonymkode: cf64e...b0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke la mor dilte etter. Beste tipset.

Anonymkode: b581d...e74

• Liker 17
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

på kontor.

i bibliotek.

i butikk.

på kafé, i kiosk etc.

på restauranter, hytteutleie, pensjonater og liknende.

i parker, gravlunder etc.

som avisbud.

Anonymkode: 18904...c3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Viktigste av alt er at mor ikke er med for å levere. Mc Donalds, butikk, bakeri osv

Anonymkode: a76f7...60e

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har tenkt å printe ut søknader og ta en runde i Bergen i morgen. Han begynner på VGS og har veldig lyst på jobb. 

Har dere noen tips hvor levere søknader og generelt tips hvordan finne jobb til en 16 åring ? 

La han gå selv og levere inn søknader. Han er og bør være voksen nok til å gå selv. 

Anonymkode: 79ba1...09a

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at enkleste måten å tjene penger når man er ung er strøjobber privat! Jeg gjorde det selv da jeg var ungdom (barnevakt, plenklipping, snømåking, stable ved osv) og tjente mye mer enn vennene mine som sto i kassa på butikk fire timer en gang i uka. Og nå virker det som det bare har blitt enda vanskeligere å få jobb som ung, samtidig som det har blitt mye lettere å nå ut til folk via facebook ol. 

Eks. nabogutten har vært hele gatas "handyman" i et par år, og nå har han fått lærlingeplass som snekker hos en av naboene han jobbet for. Så fin måte å skaffe seg kontakter på også 🙂

Anonymkode: 2eb3f...c7b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg skal ikke være med. Bare kjøre ham rundt. Han er veldig selvstendig og det er ingen problem å levere og snakke med mennesker der. 

ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Servitør på hotell?

Anonymkode: 217eb...b24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg skal ikke være med. Bare kjøre ham rundt. Han er veldig selvstendig og det er ingen problem å levere og snakke med mennesker der. 

ts 

Han har jobbet i nabolaget. Klippet plen, luftet hunder, men han har ekstrem polen allergi og katt og hund allergi og selvom han brukte allergitabletter gikk det ikke veldig bra. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å være negativ her, men har får forberede seg på mye avslag. Siden han er under 18 kan han ikke ha ansvar for penger, og heller ikke jobbe et sted som krever signering på taushetsplikt. Det eneste jeg på stående fot kan komme på er oppvasken på hotell, men det kan begrense seg mtp at han ikke kan jobbe sent på kveld. 

Anonymkode: 8f509...b25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke for å være negativ her, men har får forberede seg på mye avslag. Siden han er under 18 kan han ikke ha ansvar for penger, og heller ikke jobbe et sted som krever signering på taushetsplikt. Det eneste jeg på stående fot kan komme på er oppvasken på hotell, men det kan begrense seg mtp at han ikke kan jobbe sent på kveld. 

Han har fått mye avslag i fjor og mange sa at han får komme tilbake når han fyller 16. Vi skal prøve på hotellene rundt. Takk for tips 

Skrevet

Serveringssteder skriker etter folk! Der er det heller ingen aldersgrense, sålenge stredet ikke har valgt å sette en aldersgrense selv. 

Det er lov å jobbe med penger i kafé osv sålenge man ikke er alene på jobb 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hæ? Kan ikke ha ansvar for penger, hva med alle de under 18 som jobber i butikker, cafeer, kiosker, mcdonsld og har ansvar for kasseoppgjør ? 

Anonymkode: 5a7a8...c24

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pga personvernloven har ikke arbeidssteder lov å ta i mot søknader på papir. Er som regel ikke vits å møte opp personlig med søknad. 

Rush trampolinepark ansetter ungdommer.

Anonymkode: bbfbd...7b4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mc Donalds? Min nevø hadde arbeidsuke der og fikk jobb etterpå 

Anonymkode: e2978...98e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pga personvernloven har ikke arbeidssteder lov å ta i mot søknader på papir. Er som regel ikke vits å møte opp personlig med søknad. 

Rush trampolinepark ansetter ungdommer.

Anonymkode: bbfbd...7b4

Ok. Hvordan skal han søke ? Møte opp uten søknad ? 

AnonymBruker
Skrevet

SFO, støttekontakt,asistent,renhold helse? Mange plasser(lit usiker på Bergen da) tar inn ungdom fra 16 år på sykhjem og sånt. 

Anonymkode: 56f61...53e

AnonymBruker
Skrevet

Biltema :) 

Anonymkode: 26878...196

AnonymBruker
Skrevet

Hva med jobb i matbutikk eller spisested? Han kan riktignok ikke sitte i kassa pga alder men..

Anonymkode: 841c8...65b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...