Gå til innhold

Panellakk/panelbeis til lakkert gulnet furpanel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en gulnet og lakkert furupanelvegg i stua som vi gjerne vil gjøre noe med, men jeg klarer ikke bestemme meg for hva! Den dekker bare 2/3 deler av en langvegg (overgang mellom stue og spisestue), så jeg synes det er vanskelig å finne en farge å male denne i. Jeg var også sikker på at det ikke gikk an å beise, siden det er lakkert, men så leste jeg nå at Jotun har en panellakk, og at det er mulig å bruke Tyrilin panelbeis. Disse vil da legge seg som en film oppå treverket, i stedet for å trekke inn (som vanlig beis).  

Noen som har erfaring med bruk av dette? Ser at det kanskje kan være lurt å bruke en panellysner først, men igjen, hvor bra fungerer dette på lakkert panel som vi kanskje ikke klarer å slipe helt?

Resten av stua/spisestua har slett tapet, og jeg ønsker å male denne i noe annet enn hvitt, men ikke for mørkt, da rommet er relativt lite. 2 av 4 sider har store vinduer, men pga TV vil det ene vinduet stort sett være blendet. 

Eksempler ved bruk av panelbeis/lakk er bare fra hytter og hele rom med dette, men jeg prøver da å se om det kan bli fint i en vanlig stue. Noen som evt har èn panelvegg i stue som er malt/beiset, og resten er tapet? 

Jeg har veldig lyst på en grønnfarge, men redd det blir litt "mye", og så følger jeg veldig mange har grønt nå 'argh'. Blått synes jeg også er veldig fint, men nå er huset blått, så da blir jeg nok veldig fort lei! Liker minimalistisk/enkel stil. Ikke spesielt glad i knæsje farger.

Beklager langt innlegg! 

Anonymkode: 32892...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Pusse og male blir finest :) vi har malt furu i store deler av huset og synes det er flott.

Om du liker og har lyst på grønn, gå for det og ikke tenk på hva andre har! I verste fall er det bare å male om igjen senere :)

Anonymkode: 54d36...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Pusse og male blir finest :) vi har malt furu i store deler av huset og synes det er flott.

Om du liker og har lyst på grønn, gå for det og ikke tenk på hva andre har! I verste fall er det bare å male om igjen senere :)

Anonymkode: 54d36...7c2

Mulig det blir maling, men vil gjerne prøve å finne ut om lakking/beising er en mulighet. Liker trestrukturer ganske godt, men ikke gulnet furu.

Burde selvfølgelig ikke tenke så mye på hva andre har, men nå som det ikke er restriksjoner på besøk lenger, så blir jeg nok fort lei av grønnfargen hjemme, om det er det "alle" andre har også. Det å male igjen om veldig kort tid har jeg ikke så lyst til, da vi har veldig mange andre prosjekter på huset. Synes det er gøy å pusse opp, men samtidig så trenger jeg en god pause mellom hver gang. 

Men er nå mest usikker på om grønt faktisk passer hos oss, enn at andre har det. Mange forskjellige grønntoner å velge imellom, og må tenke på lysforholdene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Anbefaler denne: https://www.tyrilin.no/produkter/interior-gulnet-panel/tyrilin-panellysner/

Fantastisk produkt!

Anonymkode: a0e49...7c2

Tror det er den eneste panellysneren jeg har sett på markedet, og er den jeg evt vurderer, men jeg var i butikken i går og så litt mer på det, og da vistes denne lysneren som hvite striper bak fargen. Dvs ved bruk av først lysner og deretter panelbeis (Tyrilin), her synes jeg da bruk av bare panelbeisen så finest ut. Men samtidig så aner jeg ikke hvordan vår vegg vil skimte igjennom. Jeg vil si veggen er ganske så gul, men ikke gulere enn slikt panel ser ut etter noen år 😅

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...