Sola de Skrevet 31. desember 2025 Forfatter #8641 Skrevet 31. desember 2025 Hoppetaujenta skrev (15 timer siden): Ja, det ble før og etter-opplevelse det. Var litt vanskelig å venne seg til dem først, men nå er vi gode venner. 👓 Jeg ser ofte på tv, samtidig som jeg sitter ved pc. Synes det er vanskelig å se på tv med lesebrillene, så om jeg hovedsaklig skal se på tv, så har jeg vanlige brillene på. Men merker øynene blir slitne. Nå har jeg vanlige brillene på nesa, og de skulle helst sett at jeg ikke hadde pc på overhodet Har pc i kveldsmodus hele dagen, samt skrudd ned lyset helt på den, så er nok den som er problemet. Har du noen planer for dagen?
Sola de Skrevet 31. desember 2025 Forfatter #8642 Skrevet 31. desember 2025 Tradisjonen tro på en nyttårsaften er jeg på leting etter hvordan jeg skal steke og skjære opp fuglen. Glemt er selvsagt hvordan jeg gjorde det i fjor. Vurderer å partere kalkunen. Synes den ble bedre slik. I fjor, var fuglen for stor til å steke hel Våknet ikke før 9 i dag Må være veldig mange måneder siden sist. Har hatt en periode i november og desember, med svært lite søvn over tid, så jubler hver gang jeg får en hel natts søvn. I går snødde det litt her jeg bor. Håper det regner vekk. Er meldt minusgrader i et par uker fremover. Er visst meldt regn i dag, så håper det får tatt vekk snøen før minusgradene kommer. Orker ikke flere uker med drittføre. 1
Hoppetaujenta Skrevet 31. desember 2025 #8643 Skrevet 31. desember 2025 Godt å få sove, sier jeg. Nyt det. ...og nydelig kjøtt høres også veldig godt ut. ❤️ Blir fjordland her. Helt ok. Sola de skrev (22 minutter siden): Har du noen planer for dagen? Neida, jeg tillater meg å være ettertenksomt sløv, se tv, spise litt...eller kanskje litt mer enn bare litt... Kulden gjør noe med mitt inntak. Lysten på noe som gir varme har satt i gang, så godt at jeg starter opp med å holde meg i ørene til mandag 5 jan. Ikke direkte striskjorte og havrelefse, men sunt skal det bli. Godis bort. Passe størrelser på alt jeg spiser og etter hvert rutiner på små gåturer. Ikke noe strev. Har to par bukser som med vilje ble kjøpt litt for små og de skal jeg inn i når våren dukker opp og snøen er borte. Ser frem til ukulde og uglatthet, så en kan ta normale, stø steg og det ikke er mulig å gå i spagaten på glatt føre.
Rumle Skrevet 31. desember 2025 #8644 Skrevet 31. desember 2025 (endret) Sola de skrev (1 time siden): Tradisjonen tro på en nyttårsaften er jeg på leting etter hvordan jeg skal steke og skjære opp fuglen. Glemt er selvsagt hvordan jeg gjorde det i fjor. Vurderer å partere kalkunen. Synes den ble bedre slik. I fjor, var fuglen for stor til å steke hel Våknet ikke før 9 i dag Må være veldig mange måneder siden sist. Har hatt en periode i november og desember, med svært lite søvn over tid, så jubler hver gang jeg får en hel natts søvn. I går snødde det litt her jeg bor. Håper det regner vekk. Er meldt minusgrader i et par uker fremover. Er visst meldt regn i dag, så håper det får tatt vekk snøen før minusgradene kommer. Orker ikke flere uker med drittføre. Jeg har null erfaring med å steke kalkun selv, men la merke til at de dekket til brystdelen med baconskiver, tett i tett, som et slags skjold mot varmen, på kvelden før kvelden. Dette for å beholde den delen saftigere og gi ekstra god smak. Kunne også bruke folie der for å beskytte, mener jeg han sa. Mener de hadde stekt litt først før de gjorde det, men husker ikke, kan sikkert se det på NRK om du er interessert Takk for det gamle og håper alle får en fin kveld https://www.nrk.no/mat/oppskrift-pa-kalkun-fra-kvelden-for-kvelden-2025-1.17683971 Står litt nede i instruksjonene her, ser jeg, punkt 6 Endret 31. desember 2025 av Rumle
Hoppetaujenta Skrevet 31. desember 2025 #8645 Skrevet 31. desember 2025 Åååå...det hørtes godt ut, Rumle. 1
Sola de Skrevet 31. desember 2025 Forfatter #8646 Skrevet 31. desember 2025 Hoppetaujenta skrev (6 timer siden): Godt å få sove, sier jeg. Nyt det. ...og nydelig kjøtt høres også veldig godt ut. ❤️ Blir fjordland her. Helt ok. Neida, jeg tillater meg å være ettertenksomt sløv, se tv, spise litt...eller kanskje litt mer enn bare litt... Kulden gjør noe med mitt inntak. Lysten på noe som gir varme har satt i gang, så godt at jeg starter opp med å holde meg i ørene til mandag 5 jan. Ikke direkte striskjorte og havrelefse, men sunt skal det bli. Godis bort. Passe størrelser på alt jeg spiser og etter hvert rutiner på små gåturer. Ikke noe strev. Har to par bukser som med vilje ble kjøpt litt for små og de skal jeg inn i når våren dukker opp og snøen er borte. Ser frem til ukulde og uglatthet, så en kan ta normale, stø steg og det ikke er mulig å gå i spagaten på glatt føre. Hvilken fjordland ble det? Jeg har spist noen pinnekjøttmiddager av den typen i november og desember Har lyst til å prøve kveitemiddagen deres. Her blir det nok ille før det blir verre, når det gjelder været. Regner ute nå. Fryser det på, så blir det superglatt. Jeg holder på med mine treningsopplegg. Fortsetter med det i nye året også. Hjelper egentlig ikke så mye. Mer holder ting på stedet hvil. Eller det er ikke sant. Jeg er blitt satt veldig tilbake, så har måttet kuttet ned fra 3 til 2, og det er egentlig for meget også, men skal gi det et forsøk hvertfall. Kroppen har godt av å være i bevegelse uansett. Rumle skrev (5 timer siden): Jeg har null erfaring med å steke kalkun selv, men la merke til at de dekket til brystdelen med baconskiver, tett i tett, som et slags skjold mot varmen, på kvelden før kvelden. Dette for å beholde den delen saftigere og gi ekstra god smak. Kunne også bruke folie der for å beskytte, mener jeg han sa. Mener de hadde stekt litt først før de gjorde det, men husker ikke, kan sikkert se det på NRK om du er interessert Takk for det gamle og håper alle får en fin kveld https://www.nrk.no/mat/oppskrift-pa-kalkun-fra-kvelden-for-kvelden-2025-1.17683971 Står litt nede i instruksjonene her, ser jeg, punkt 6 Jeg leste den oppskriften der. Endte opp med å partere fuglen. La den oppå appelsinbåter i ovnen. Hadde ca 3 dl vann i formen også, samt dekket alt med smør. Tok vel 2,5 timer fra jeg satte den i ovnen på 160 grader til jeg satt og spiste den. Sånn nå har jeg skrevet det ned i tillegg til å filmet meg selv si det samme, så forhåpentligvis klarer jeg å huske det til neste gang Så Stoltenberg lage kalkunen på kvelden før kvelden. Han er så morsom Takk for det gamle ja Godt nytt år til deg også Hva står på menyen din for kvelden? 1 1
Rumle Skrevet 31. desember 2025 #8647 Skrevet 31. desember 2025 Sola de skrev (2 timer siden): Hvilken fjordland ble det? Jeg har spist noen pinnekjøttmiddager av den typen i november og desember Har lyst til å prøve kveitemiddagen deres. Her blir det nok ille før det blir verre, når det gjelder været. Regner ute nå. Fryser det på, så blir det superglatt. Jeg holder på med mine treningsopplegg. Fortsetter med det i nye året også. Hjelper egentlig ikke så mye. Mer holder ting på stedet hvil. Eller det er ikke sant. Jeg er blitt satt veldig tilbake, så har måttet kuttet ned fra 3 til 2, og det er egentlig for meget også, men skal gi det et forsøk hvertfall. Kroppen har godt av å være i bevegelse uansett. Jeg leste den oppskriften der. Endte opp med å partere fuglen. La den oppå appelsinbåter i ovnen. Hadde ca 3 dl vann i formen også, samt dekket alt med smør. Tok vel 2,5 timer fra jeg satte den i ovnen på 160 grader til jeg satt og spiste den. Sånn nå har jeg skrevet det ned i tillegg til å filmet meg selv si det samme, så forhåpentligvis klarer jeg å huske det til neste gang Så Stoltenberg lage kalkunen på kvelden før kvelden. Han er så morsom Takk for det gamle ja Godt nytt år til deg også Hva står på menyen din for kvelden? Det ble sikkert godt Her blir det pinnekjøtt om litt
Sola de Skrevet 31. desember 2025 Forfatter #8648 Skrevet 31. desember 2025 Rumle skrev (4 timer siden): Det ble sikkert godt Her blir det pinnekjøtt om litt Nydelig godt det også
Hoppetaujenta Skrevet 14 timer siden #8650 Skrevet 14 timer siden Sola de skrev (11 timer siden): Hvilken fjordland ble det? Helt uspennende medisterkaker og surkål. Mat er mat og det smakte godt. Godt nytt år på ordentlig i 2026.
Sola de Skrevet 9 timer siden Forfatter #8652 Skrevet 9 timer siden (endret) Hoppetaujenta skrev (5 timer siden): Helt uspennende medisterkaker og surkål. Mat er mat og det smakte godt. Godt nytt år på ordentlig i 2026. Jeg liker ikke medisterkaker Hvilket minner meg på at jeg har en julepølse i kjøleskapet I dag blir det ovnsstekt laksefilet med mandelpotet, agurksalat og rømme til middag Har vanligvis pleid å ha rester av nyttårsmiddagen, men jeg klarer ikke mer julemat for nå. Godt nytt år SVK skrev (51 minutter siden): Godt nyttår! Godt nytt år! Endret 9 timer siden av Sola de
Sola de Skrevet 9 timer siden Forfatter #8653 Skrevet 9 timer siden Det snør ute. Store mengder. Ble litt overrasket over det. I natt regnet det bøtter og spann, så mye, at man knapt nok fikk sett noe til fyrverkeriet. Sto bare under taket på hovedinngangen her og så på. Ingen vits å stå under åpen himmel og bli gjennomvåt i kulden. Så var det denne snøen da.. Jeg liker ikke snø. Eller jeg liker ikke vinteren. Bedre med årstider, hvor man kan gå på veien uten å se i bakken hele tiden og nesten teste hvert skritt man går, i frykt for å falle. Ser jeg må revurdere mine gjøremål neste dagene. Har ikke sett snurten av hverken brøytebil eller de som strør, så antar det ikke blir noe av i år heller. I januar i fjor, med snøfallet som var da, så ble det ikke brøytet overhodet her. Min mor fortalte at hun hadde stått på en snøhaug og hoppet inn i bussen. Gikk ikke an å gå inn i bussen på normal måte. Så mye snø var det. 1
Hoppetaujenta Skrevet 8 timer siden #8654 Skrevet 8 timer siden Åååå...fydda, tenker jeg og er glad for at jeg enda kan se asfalten, selv om det er på grensen her hos meg også.
Rumle Skrevet 7 timer siden #8657 Skrevet 7 timer siden Hoppetaujenta skrev (1 minutt siden): Godt nytt år @Rumlemor. Takk for det! Hvordan er første januar-formen?
Sola de Skrevet 5 timer siden Forfatter #8658 Skrevet 5 timer siden Hoppetaujenta skrev (3 timer siden): Åååå...fydda, tenker jeg og er glad for at jeg enda kan se asfalten, selv om det er på grensen her hos meg også. Er skikkelig sørpete ute nå. Naboen i huset på kryss fra meg, måket av trappen sin. Så ut som et lite juleeventyr han der Altså hvordan han gikk kledd. Slik som i julefilmene, med stormønstret strikkegenser, lue Hadde planer i morgen, men de avlyste jeg. Får se an vær og vind, før jeg gjør noe som helst. Rumle skrev (2 timer siden): Godt nytt år Godt nytt år 1
Sola de Skrevet 5 timer siden Forfatter #8659 Skrevet 5 timer siden Dagens middag spist. Må se i fryseren om jeg har mer laks igjen, ellers så må jeg kjøpe det. Er såååååååååååååå godt Har tatt fram multebær til tining. Skal lage multekrem senere i dag. Lenge siden jeg har laget det. Synes den iskremen til hennig olsen med multebær, smaker litt som multekrem. Hvilket minner meg på, at jeg har en halv boks igjen i fryseren av 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå