Sola de Skrevet 16. desember 2023 Forfatter #3341 Del Skrevet 16. desember 2023 Rumle skrev (1 time siden): Ja, i dag ble det bare aldri skikkelig lyst? Sikkert like sjarmerende for det 😊 Ble aldri lyst. Snakket med noen på andre siden av landet og var samme greia der Vil ha dagslys det jeg kan få, på denne tiden av året. Er mørkt nok resten av døgnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 16. desember 2023 #3342 Del Skrevet 16. desember 2023 Kjøp deg en liten lysbehandlingslampe, Sola. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 16. desember 2023 Forfatter #3343 Del Skrevet 16. desember 2023 Hoppetaujenta skrev (1 time siden): Kjøp deg en liten lysbehandlingslampe, Sola. Hva skal jeg med en slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 16. desember 2023 Forfatter #3344 Del Skrevet 16. desember 2023 Har bestilt julegave til meg selv fra muttern. Møtte henne for noen dager siden og meningen var å finne julegave til meg, da jeg ikke ønsker meg noe særskilt. Endte med at jeg fikk penger på konto i stedet. Jeg så en kjole jeg har hatt lyst på lenge, men syntes den var litt dyr. Nå var den til halv pris, så kjøpte den. Får si det ble julegaven. Hvertfall deler av den. Skal pakke den pent inn om den kommer før jul. Vil ha noe å pakke opp under treet jeg også 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 17. desember 2023 #3345 Del Skrevet 17. desember 2023 Sola de skrev (14 timer siden): Hva skal jeg med en slik? Svar til oppe/nede; da får du ekstra lys i den mørke årstiden. Jeg har en og den virker som den skal. Sola de skrev (15 timer siden): Ble aldri lyst. Snakket med noen på andre siden av landet og var samme greia der. Vil ha dagslys det jeg kan få, på denne tiden av året. Er mørkt nok resten av døgnet. Ekstra lys inn i øynene får ting til å skje der inne og en føler seg mer opplagt hvis en kjenner for dagslys, men ikke har det naturlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 17. desember 2023 #3346 Del Skrevet 17. desember 2023 Hoppetaujenta skrev (18 minutter siden): Svar til oppe/nede; da får du ekstra lys i den mørke årstiden. Jeg har en og den virker som den skal. Ekstra lys inn i øynene får ting til å skje der inne og en føler seg mer opplagt hvis en kjenner for dagslys, men ikke har det naturlig. Synes du ikke lyset er veldig sterkt? Jeg har prøvd, men synes det var skikkelig ubehagelig med det sterke lyset. Men, jeg er kanskje i overkant lyssensetiv fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 17. desember 2023 #3347 Del Skrevet 17. desember 2023 Rumle skrev (7 minutter siden): Synes du ikke lyset er veldig sterkt? Jeg har prøvd, men synes det var skikkelig ubehagelig med det sterke lyset. Men, jeg er kanskje i overkant lyssensetiv fra før. Må begynne med det langt nok unna og sitte korte perioder i starten, så øynene venner seg til det. Etter hvert blir det som det skal være og øynene tar imot lyset med takk. Hos meg i alle fall. Sola er jo også sterk der ute, om vi skal se det som det er. Trikset er å ikke se rett på den, vet du. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 17. desember 2023 #3348 Del Skrevet 17. desember 2023 Hoppetaujenta skrev (Akkurat nå): Må begynne med det langt nok unna og sitte korte perioder i starten, så øynene venner seg til det. Etter hvert blir det som det skal være og øynene tar imot lyset med takk. Hos meg i alle fall. Sola er jo også sterk der ute, om vi skal se det som det er. Trikset er å ikke se rett på den, vet du. Tenkte faktisk ikke på å starte med å ha lengre avstand, det skulle jeg nok prøvd først Jeg er ikke så god på sol heller, blir veldig sliten i øynene av det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 17. desember 2023 #3349 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg også. Jeg har nok drakulagener i meg, for sommersesongen er litt vanskelig på mange måter. 😎 På min står det angitt hvor mange cm fra og hvor mange minutter. Start pent og gjerne ha den langt unna der en sitter på pc e.l. , så kan en til sist ha den tett på, (20 cm) en halvtime. Jeg har den en meter unna skjermen og det gjør vidunderverker syns jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 17. desember 2023 #3350 Del Skrevet 17. desember 2023 Hoppetaujenta skrev (Akkurat nå): Jeg også. Jeg har nok drakulagener i meg, for sommersesongen er litt vanskelig på mange måter. 😎 På min står det angitt hvor mange cm fra og hvor mange minutter. Start pent og gjerne ha den langt unna der en sitter på pc e.l. , så kan en til sist ha den tett på, (20 cm) en halvtime. Jeg har den en meter unna skjermen og det gjør vidunderverker syns jeg. Så bra at du har så god effekt av den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 17. desember 2023 #3351 Del Skrevet 17. desember 2023 Ja, det var et bra kjøp. Som så mange forskjellige kjøkkenapparater jeg har kjøpt også...må lære seg å bruke det rett, så resultatet blir bra, da brukes det oftere. Det nye året blir et som skal stå i hjemmebakt brød`s lys. Lenge siden jeg har bakt nå og det er mer mat i dem og smaker godt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 17. desember 2023 #3352 Del Skrevet 17. desember 2023 (endret) Hoppetaujenta skrev (5 minutter siden): Ja, det var et bra kjøp. Som så mange forskjellige kjøkkenapparater jeg har kjøpt også...må lære seg å bruke det rett, så resultatet blir bra, da brukes det oftere. Det nye året blir et som skal stå i hjemmebakt brød`s lys. Lenge siden jeg har bakt nå og det er mer mat i dem og smaker godt. Det er veldig godt med bakst, pluss det er bra for psyken å bake, tror jeg Jeg bakte en stor porsjon horn til julelunsjene fremover i forgårs, det er så digg å ha i frysen Skal prøve å få laget et par julekakedeiger i dag, men vi får se hvor langt kreftene rekker! Baker du noe til jul? Endret 17. desember 2023 av Rumle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 17. desember 2023 #3353 Del Skrevet 17. desember 2023 Rumle skrev (2 minutter siden): Baker du noe til jul? Nei, jeg er jo bare meg, så da får det holde med noen bokser ferdigkjøpt. Hjemmebakt er det noe spesielt med ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 17. desember 2023 Forfatter #3354 Del Skrevet 17. desember 2023 Hoppetaujenta skrev (1 time siden): Svar til oppe/nede; da får du ekstra lys i den mørke årstiden. Jeg har en og den virker som den skal. Ekstra lys inn i øynene får ting til å skje der inne og en føler seg mer opplagt hvis en kjenner for dagslys, men ikke har det naturlig. En sånn der. Nei, tror ikke jeg vil ha en sånn. Blir med den som med alle andre dingser jeg har. - I boden Rumle skrev (46 minutter siden): Synes du ikke lyset er veldig sterkt? Jeg har prøvd, men synes det var skikkelig ubehagelig med det sterke lyset. Men, jeg er kanskje i overkant lyssensetiv fra før. Sterkt lys liker jeg ikke heller. Hoppetaujenta skrev (27 minutter siden): Ja, det var et bra kjøp. Som så mange forskjellige kjøkkenapparater jeg har kjøpt også...må lære seg å bruke det rett, så resultatet blir bra, da brukes det oftere. Det nye året blir et som skal stå i hjemmebakt brød`s lys. Lenge siden jeg har bakt nå og det er mer mat i dem og smaker godt. Har du brødbakemaskin? Kunne tenkt meg en sånn en. De elter og gjør alt, alt man selv gjør er å ha i ingrediensene? Jeg er dårlig med gjærbakst, så kunne vært kjekt, med noe som ble skikkelig resultat på Rumle skrev (22 minutter siden): Det er veldig godt med bakst, pluss det er bra for psyken å bake, tror jeg Jeg bakte en stor porsjon horn til julelunsjene fremover i forgårs, det er så digg å ha i frysen Skal prøve å få laget et par julekakedeiger i dag, men vi får se hvor langt kreftene rekker! Baker du noe til jul? Horn Pleier du å lage kaker til jul? Jeg har kjøpt pepperkakedeig, men litt usikker på om den forblir som deig. Er bare dager igjen til jul, og litt for liten tid igjen. Eller kunne sikkert vært en måned igjen, og jeg ville klaget over dårlig tid lell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 17. desember 2023 Forfatter #3355 Del Skrevet 17. desember 2023 Har svært kort tid til klesvask i dag. Blir kun kokevask og bukser, som blir prioritert. Resten- full skittentøyskurv får vente til det blir mulighet for å få det vasket. Neste år en gang Liker ikke å gå uken i møte med full skittentøyskurv. Blir bare til at den flyter over i løpet av morgendagen, og den står i gangen, av mangel på plass andre steder, og er ikke akkurat store plassen der heller, så når den flyter over, så blir det lite plass å smyge seg forbi på uten å rive den overende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 17. desember 2023 #3356 Del Skrevet 17. desember 2023 Sola de skrev (40 minutter siden): Har du brødbakemaskin? Kunne tenkt meg en sånn en. De elter og gjør alt, alt man selv gjør er å ha i ingrediensene? Jeg er dårlig med gjærbakst, så kunne vært kjekt, med noe som ble skikkelig resultat på Ja, jeg har det. Man må lære seg maskinen og blande til man har funnet brødet man vil ha. Bruke litt tid på det altså. Det kommer jo med oppskrifter, så brød blir det uansett. Å våkne opp til lukten av nybakt på morgenen er jo en fin tanke, men jeg bruker ikke den muligheten. Testet den en gang og våknet av at den sto på benken og dunket inn i veggen ( ) og altså må maskinen stå fjellstøtt når den elter. Liker å sjekke deigen trinn for trinn mens jeg lager den, for å se om jeg vil ha mer vann, mer hvetemel eller andre ting. Mel er forskjellig fra gang til gang og trekker til seg forskjellig av vann/melk....noen av brødene ble som mursteiner helt i starten for da skulle jeg ha grove, sunne brød, men nå fluffer de seg opp så lokket begynner å lette. Da må en passe på så det ikke hever utenfor bakebollen og havner ned i elektrisiteten. . .så derfor holder jeg et våkent øye med prosessen personlig og snakker litt vennlig til den når den blir for høy, men vil anbefale maskinen hvis en liker å stulle litt med deig; det blir god mat. Kan lage hvetedeiger også. Håper ikke at sola ble skremt nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 17. desember 2023 Forfatter #3357 Del Skrevet 17. desember 2023 Hoppetaujenta skrev (50 minutter siden): Ja, jeg har det. Man må lære seg maskinen og blande til man har funnet brødet man vil ha. Bruke litt tid på det altså. Det kommer jo med oppskrifter, så brød blir det uansett. Å våkne opp til lukten av nybakt på morgenen er jo en fin tanke, men jeg bruker ikke den muligheten. Testet den en gang og våknet av at den sto på benken og dunket inn i veggen ( ) og altså må maskinen stå fjellstøtt når den elter. Liker å sjekke deigen trinn for trinn mens jeg lager den, for å se om jeg vil ha mer vann, mer hvetemel eller andre ting. Mel er forskjellig fra gang til gang og trekker til seg forskjellig av vann/melk....noen av brødene ble som mursteiner helt i starten for da skulle jeg ha grove, sunne brød, men nå fluffer de seg opp så lokket begynner å lette. Da må en passe på så det ikke hever utenfor bakebollen og havner ned i elektrisiteten. . .så derfor holder jeg et våkent øye med prosessen personlig og snakker litt vennlig til den når den blir for høy, men vil anbefale maskinen hvis en liker å stulle litt med deig; det blir god mat. Kan lage hvetedeiger også. Håper ikke at sola ble skremt nå. Jeg liker hjemmebakt brød veldig godt, er bare at jeg alltid får mursteiner uansett når jeg lager dem selv, så hadde vært fint med noe som ble spiselig. Mine spiser jeg selv av, men ingen andre. De synes de blir både for grove og for steinharde. Tror en slik maskin skal bli kjøpt Bedre for en med hjemmebakt brød, enn kjøpt brød. Er så brødlei nå, at jeg kjøper divers rundstykker i stedet, men er lei av dem også nå. For tiden har jeg spist en del julebrød, da det de har på nærbutikken smaker godt, hvertfall om man plukker vekk rosinene, men begynner å bli lei av det også Har du oppskrift å dele på brød? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 17. desember 2023 Forfatter #3358 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg var nødt til å vaske et par overdeler, sammen med buksene, da jeg må ha anstendige klær på meg til uken. Maskinen ble alt for full. Må sikkert ha klærne på ekstra skylling, for å få av all såpa. Vanligvis ville jeg fordelt kokevasken på to maskiner, men har ikke tid til det denne uken, så presset alt inn i en maskin. Den er stor den maskina, så går nok greit, men liker ikke å vaske enkelte ting med andre ting, men om jeg skal få vasket en jakke, som virkelig trenger vask, så må jeg blande kokevasken. Jakka er svært varm, og jeg svettet som en liten julegris i den hver gang jeg hadde den på meg i uken som var. Greit når man skal være ute, men med en gang man beveger seg inn noe sted i den jakka, så koker man fort inni der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 17. desember 2023 #3359 Del Skrevet 17. desember 2023 Sola de skrev (2 timer siden): En sånn der. Nei, tror ikke jeg vil ha en sånn. Blir med den som med alle andre dingser jeg har. - I boden Sterkt lys liker jeg ikke heller. Har du brødbakemaskin? Kunne tenkt meg en sånn en. De elter og gjør alt, alt man selv gjør er å ha i ingrediensene? Jeg er dårlig med gjærbakst, så kunne vært kjekt, med noe som ble skikkelig resultat på Horn Pleier du å lage kaker til jul? Jeg har kjøpt pepperkakedeig, men litt usikker på om den forblir som deig. Er bare dager igjen til jul, og litt for liten tid igjen. Eller kunne sikkert vært en måned igjen, og jeg ville klaget over dårlig tid lell. Egentlig gjør jeg jo det, men det har ikke blitt så veldig mye de siste årene, mest litt tilfeldig om jeg plutselig får ånden over meg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 17. desember 2023 #3360 Del Skrevet 17. desember 2023 Sola de skrev (14 minutter siden): Har du oppskrift å dele på brød? Maskinene er forskjellige og du får med et hefte til den du kjøper. (det blir spennende fremover!) Jeg fant denne her på nett, så du kan lese litt og finne ut. Jupp, jeg har Wilfa. https://www.wilfa.com/globalassets/inriver/resources/nybakt_brodoppskrifter_til_bakemaskin.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå