Rumle Skrevet 1. oktober 2025 #8321 Skrevet 1. oktober 2025 Sola de skrev (På 27.9.2025 den 13.22): I dag har jeg laget eplekake. Tåler ikke eple på denne tiden av året, men pleier å tåle det rundt juletider, så ser fram til det når den tid kommer. Har 5 epler igjen, så vurderer å lage en til. Skal lage kålstuing og sjokoladekake også av melposen jeg kjøpte, så om det er mer mel igjen, så blir det kanskje en kake til. ( Jeg baker svært sjelden, så pleier å ha flere prosjekter gående når jeg først har mel i hus.) Er fremdeles lemster. Sitter i det der 😕 Tåler du bare i perioder? Pga allergi sant? Så fascinerende, hvorfor er det slik? Alltid noe å lure på her inne Håper du og den hoppende har det bra 1
Sola de Skrevet 1. oktober 2025 Forfatter #8322 Skrevet 1. oktober 2025 Rumle skrev (1 time siden): Tåler du bare i perioder? Pga allergi sant? Så fascinerende, hvorfor er det slik? Alltid noe å lure på her inne Håper du og den hoppende har det bra Ja. Kryssallergi. Reagerer på veldig mye av frukt og grønt. Er allergisk mot bjørk og gress, så det tåler jeg kun midt på vinteren. Da spiser jeg eplekake, drikker eplejuice, spiser epler Er nydelig godt, men på denne tiden av året Fersken tåler jeg ikke heller så godt lenger. Rå gulrot midt på sommeren Tåler den fint kokt da. Plommer kan jeg spise en eller to av, men ikke noe mer. Banan er det litt ymse med. Før kunne jeg spise jordbær dagen lang uten noen som helst reaksjoner. Spiser jeg en eneste bær nå, så hovner jeg opp i både lepper, tunge og svelg med mer. Reaksjonene ble bare verre og verre, så har ikke turt å spise noe som helst med jordbær i, på flere år nå. Skjønner ikke hvordan det er mulig. Var jo aller beste jeg visste. Spiste alt, så lenge det hadde jordbærsmak 😕 Kiwi har jeg aldri tålt, men skjønte ikke at det var en allergisk reaksjon jeg hadde, da jeg var liten. Trodde kiwi var like ubehagelig for alle å spise. Av den grunn, har de ikke vært så ofte jeg har spist det. Ante ikke da at jeg var allergisk mot bjørk heller. Hadde ørebetennelse hver vår. Det burde kanskje fått legen til å tenke at det kunne være allergi. Holder fortsatt på å klø ørene av meg hver vår Hvordan går det med deg? 1
Hoppetaujenta Skrevet 2. oktober 2025 #8323 Skrevet 2. oktober 2025 Kanskje den hoppende er meg? Ikke godt å vite....men, neida jeg har mitt å slite med og er ikke helt i form. Mye innesitting for tiden. Lengter etter skogsturer og trim, men må la det hvile en stund. Håper det blir bedre "i morgen". God torsdag til Sola mi og Rumlen min. 1
Sola de Skrevet 2. oktober 2025 Forfatter #8324 Skrevet 2. oktober 2025 Hoppetaujenta skrev (3 timer siden): Kanskje den hoppende er meg? Ikke godt å vite....men, neida jeg har mitt å slite med og er ikke helt i form. Mye innesitting for tiden. Lengter etter skogsturer og trim, men må la det hvile en stund. Håper det blir bedre "i morgen". God torsdag til Sola mi og Rumlen min. .. Ooooog sooooolen vil skiiiinnne aaaaalt vooooondt viiiil foooorsviiiiinnnne, iiiii moorgen skaaal unnnder skjeee Den hoppende går jeg ut i fra er deg Du har hanglet en stund? Håper det snart blir bedre tider God torsdag Her blåser det voldsomt. Finner jeg frem sopelimen, paraplyen eller teppet mitt, så er jeg nok raskere enn en F-16. 1 1
Hoppetaujenta Skrevet 2. oktober 2025 #8325 Skrevet 2. oktober 2025 Ja, hangler litt. Det er høst. Har veltet litt på mye vind jeg også, men det er stille før stormen høres det ut for. Kanskje elendigheten kommer som flrste høststorm her også. Kaffe ordner saken litt og jeg må jakte på TO store fluer som smatt inn her en dag det var sol og jeg gjennomluftet masse. De er slue dyr som har vært ute en vinternatt før og inne er det varmt, så de vil heller være der nå. 🔫 God torsdag til deg. ...og Rumlen om hun stikker innom. 1
Sola de Skrevet 2. oktober 2025 Forfatter #8326 Skrevet 2. oktober 2025 Hoppetaujenta skrev (9 minutter siden): Ja, hangler litt. Det er høst. Har veltet litt på mye vind jeg også, men det er stille før stormen høres det ut for. Kanskje elendigheten kommer som flrste høststorm her også. Kaffe ordner saken litt og jeg må jakte på TO store fluer som smatt inn her en dag det var sol og jeg gjennomluftet masse. De er slue dyr som har vært ute en vinternatt før og inne er det varmt, så de vil heller være der nå. 🔫 God torsdag til deg. ...og Rumlen om hun stikker innom. God bedring! De er superslue! Har fått jaget ut en og drept en av dem som våget seg inn hos meg. Er en til her inne. Den skal jeg få tak i forhåpentligvis i dag. 1
Sola de Skrevet 2. oktober 2025 Forfatter #8327 Skrevet 2. oktober 2025 Holder på med klesvask. Kokevask på nå. Orker ikke se på maskinen hvor lang tid som gjenstår. Antar den skal bruke over 4 timer denne gangen også
Hoppetaujenta Skrevet 2. oktober 2025 #8328 Skrevet 2. oktober 2025 Neste gang må det sjekkes grundig og så velger du en normalt vennlig maskin som vil deg vel. 1
Sola de Skrevet 2. oktober 2025 Forfatter #8329 Skrevet 2. oktober 2025 Hoppetaujenta skrev (40 minutter siden): Neste gang må det sjekkes grundig og så velger du en normalt vennlig maskin som vil deg vel. Har gitt opp det der. Bestemor kjøpte for 2 år siden en ny vaskemaskin. Den røk i sommer. Hun fikk beskjed om at vaskemaskiner ikke skal vare lenger enn 6 år. 6 år
Hoppetaujenta Skrevet 2. oktober 2025 #8330 Skrevet 2. oktober 2025 Pfft...det er salgstriks helt sikkert. Mine har vart uendelig og jeg er fornøyd med alt sammen.
Sola de Skrevet 3. oktober 2025 Forfatter #8331 Skrevet 3. oktober 2025 Hoppetaujenta skrev (21 timer siden): Pfft...det er salgstriks helt sikkert. Mine har vart uendelig og jeg er fornøyd med alt sammen. Trodde de skulle vare lenger. Alle mine sine har kjøpt nye vaskemaskiner siste årene, og fellesnevner er reparasjoner på samtlige. Ingenting i dag er laget for å vare. Før om man kjøpte noe, så hadde man det i mange år.
Hoppetaujenta Skrevet 3. oktober 2025 #8332 Skrevet 3. oktober 2025 Jeg savner de gode gamle reparatørene som kunne fikse alt mellom himmel og jord og deler var ikke så dyre at en like godt kunne kjøpe en helt ny dings. Nye modeller har helt nye deler og går det litt tid og noe går i stykker, så blir det sånn: "...jooo, jeg kan kanskje få tak i en slik del og bytte ut - kanskje - men det vil koste like mye som en helt ny maskin", så da anbefales det heller å kjøpe nytt. Akk ja. Det kommer nok ikke til å gå over det der. Det skal selges og tjenes penger på dårlig kvalitet og oss som ikke kan reparere noe selv lengre. Gaffateip er en fin ting, tenker jeg. Ser kanskje ikke så bra ut, men funker det, så bruker jeg det. 1
Rumle Skrevet 3. oktober 2025 #8333 Skrevet 3. oktober 2025 Sola de skrev (På 1.10.2025 den 20.41): Ja. Kryssallergi. Reagerer på veldig mye av frukt og grønt. Er allergisk mot bjørk og gress, så det tåler jeg kun midt på vinteren. Da spiser jeg eplekake, drikker eplejuice, spiser epler Er nydelig godt, men på denne tiden av året Fersken tåler jeg ikke heller så godt lenger. Rå gulrot midt på sommeren Tåler den fint kokt da. Plommer kan jeg spise en eller to av, men ikke noe mer. Banan er det litt ymse med. Før kunne jeg spise jordbær dagen lang uten noen som helst reaksjoner. Spiser jeg en eneste bær nå, så hovner jeg opp i både lepper, tunge og svelg med mer. Reaksjonene ble bare verre og verre, så har ikke turt å spise noe som helst med jordbær i, på flere år nå. Skjønner ikke hvordan det er mulig. Var jo aller beste jeg visste. Spiste alt, så lenge det hadde jordbærsmak 😕 Kiwi har jeg aldri tålt, men skjønte ikke at det var en allergisk reaksjon jeg hadde, da jeg var liten. Trodde kiwi var like ubehagelig for alle å spise. Av den grunn, har de ikke vært så ofte jeg har spist det. Ante ikke da at jeg var allergisk mot bjørk heller. Hadde ørebetennelse hver vår. Det burde kanskje fått legen til å tenke at det kunne være allergi. Holder fortsatt på å klø ørene av meg hver vår Hvordan går det med deg? Høres utrolig komplisert og slitsomt ut å forholde seg til! Går greit, ikke så mye nytt her egentlig. Og med deg? Hoppetaujenta skrev (På 2.10.2025 den 4.21): Kanskje den hoppende er meg? Ikke godt å vite....men, neida jeg har mitt å slite med og er ikke helt i form. Mye innesitting for tiden. Lengter etter skogsturer og trim, men må la det hvile en stund. Håper det blir bedre "i morgen". God torsdag til Sola mi og Rumlen min. Klart den hoppende er deg! Hvem ellers skulle det være?! God helg i tråden herfra 1
Sola de Skrevet 3. oktober 2025 Forfatter #8334 Skrevet 3. oktober 2025 Rumle skrev (26 minutter siden): Høres utrolig komplisert og slitsomt ut å forholde seg til! Går greit, ikke så mye nytt her egentlig. Og med deg? Klart den hoppende er deg! Hvem ellers skulle det være?! God helg i tråden herfra Det er det. Flere ganger i uken det skjer at jeg får i meg noe jeg ikke tåler. Går greit her og. Eller ting er som det pleier. Blåser vanvittig ute nå. Blir vel orkan tenker jeg. God helg Har du fått fått fortøyd skulle jeg til å si, hagen din? 1 1
Sola de Skrevet 3. oktober 2025 Forfatter #8335 Skrevet 3. oktober 2025 Ble ovnsstekt laks med mandelpotet, agurksalat, rømme og tyttebærsyltetøy på til middag i dag. Ellers blir det vel fjordlandsmiddager resten av helgen, om ikke strømmen går. Har ikke opplevd at strømmen har gått på dette stedet før, ved orkaner, men den pleide å gå når det var orkan hjemme, så har alt av ting på lading, så om strømmen skulle gå, så har telefon, pc, radio strøm. 1 1
Rumle Skrevet 3. oktober 2025 #8336 Skrevet 3. oktober 2025 Sola de skrev (8 timer siden): Det er det. Flere ganger i uken det skjer at jeg får i meg noe jeg ikke tåler. Går greit her og. Eller ting er som det pleier. Blåser vanvittig ute nå. Blir vel orkan tenker jeg. God helg Har du fått fått fortøyd skulle jeg til å si, hagen din? Har ikke fått gjort så mye, vi får håpe det går bra!
Hoppetaujenta Skrevet 4. oktober 2025 #8337 Skrevet 4. oktober 2025 Jeg ryddet sammen mitt ute i går og puttet det innerst i kroken, la tunge ting i spenn oppå og håper det går bra. Det blåser knallhardt i kastene og regner veldig i alle retninger. Min veranda ligger tydeligvis litt i le. Var ute der og sjekket nå, for hele huset rister. Dette er for mye syns jeg.
Sola de Skrevet 4. oktober 2025 Forfatter #8338 Skrevet 4. oktober 2025 Rumle skrev (9 timer siden): Har ikke fått gjort så mye, vi får håpe det går bra! 🙏 Håper det har gått fint hos deg. Han var veldig sterk i natt. Ble litt bekymret en stund. Er mange store trær utenfor her, så de danset heftig i vinden, men klarte seg heldigvis. Hoppetaujenta skrev (3 timer siden): Jeg ryddet sammen mitt ute i går og puttet det innerst i kroken, la tunge ting i spenn oppå og håper det går bra. Det blåser knallhardt i kastene og regner veldig i alle retninger. Min veranda ligger tydeligvis litt i le. Var ute der og sjekket nå, for hele huset rister. Dette er for mye syns jeg. Var orkan her i kastene i natt. Våknet i halv fem tiden av et brak. Skjønte ikke hva det var. Har hørt 2 slike smell etterpå også, men finner ikke ut hva det er. Høres ut som om det er her inne, men ingenting har falt ned Hørte et smell, som hørtes ut som om det var enten over eller ved siden av. Kanskje fra luftekanaler eller noe 1 1
Hoppetaujenta Skrevet 4. oktober 2025 #8339 Skrevet 4. oktober 2025 Har vært ganske stille i dag. Kommer det mere i natt mon tro? Aner ikke...men det jeg vet er at neste sesongs netthandelting og kataloger er ferdige i trykken allerede, for alt er bestemt for lenge siden. Blir det noe bra der eller bare repriser av alt en har sett før? Jeg vil ha lange plagg. Gjerne frakker/kåper, for det liker jeg. Ok; langermede nattkjoler ned til anklene også. Selve sidheten i plagget altså. Ikke ermer ned til bakken. Da er jeg fornøyd. Hva sier du` 1
Sola de Skrevet 4. oktober 2025 Forfatter #8340 Skrevet 4. oktober 2025 Hoppetaujenta skrev (58 minutter siden): Har vært ganske stille i dag. Kommer det mere i natt mon tro? Aner ikke...men det jeg vet er at neste sesongs netthandelting og kataloger er ferdige i trykken allerede, for alt er bestemt for lenge siden. Blir det noe bra der eller bare repriser av alt en har sett før? Jeg vil ha lange plagg. Gjerne frakker/kåper, for det liker jeg. Ok; langermede nattkjoler ned til anklene også. Selve sidheten i plagget altså. Ikke ermer ned til bakken. Da er jeg fornøyd. Hva sier du` Har gått heftig for seg her jeg bor i alle fall. Er satt opp sperrebånd på baksiden her. Kunne ikke se noe som var falt ned, men var vel for å være på sikre siden, så ikke biler skulle få eventuelle taksteiner på seg Jeg har likt fargene som har vært in i år. Gult er jo alltid kult, for ei som har det som sin favorittfarge, så endelig kunne jeg shoppe til jeg droppet i den fargen Liker den der lillavinrødeburgunder fargen som er moderne nå på høsten også. Hadde ingenting nesten i den fargen, så har kjøpt inn en del ting jeg trengte i nettopp den fargen. Går nesten alltid i pasteller, hele året, så kjekt med noe mørkt for en gangs skyld. Men hvordan klarer du å sove i de lange nattkjolene? Jeg ligger urolig om natten, så slikt blir bare vridd rundt meg. Brukte dog slike som barn, så må jo på et tidspunkt ha klart å sove i dem Har sett det er veldig mange kåper i salg for tiden. Har ikke slikt selv. Blir så sjelden brukt, så har latt være å kjøpe. Men skulle gjerne hatt en litt fin jakke. Boblejakker er ok det, men kunne vært kjekt med noe pent noe. Om jeg har behov for det, neppe Men kanskje jeg kjøper en fin vårjakke i stedet når den tid kommer. Kjøpte på sensommeren en litt lang jeansjakke, men den er så varm på! Blir for varm til våren, slik den pleier å være her. Har du funnet den der kåpa du har sett etter i flere år? Jeg har sett over alle juleting som kommer i salg, og er mye reprise av tidligere år. Har kun tenkt å kjøpe bruksting av slikt i år. Juletre, kakeboks og servietter Er eneste jeg har funnet nyttig av alt jeg har sett på. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå