Gå til innhold

Bli kvitt mas om personvern?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste i denne saken at det er flere enn meg som irriterer seg over mas om personvern på hver eneste siden man besøker. Og ofte enda mer mas hvis man ønsker å svare nei til cookies. Men så leste jeg dette med stor interesse:

Norge har likevel en annen løsning. Her tillates det at nettleseren har en forhåndsinnstilling som kan anses som et samtykke til informasjonskapsler, med mindre man endrer de tekniske innstillingene i nettleseren eller mobilen.

– Datatilsynet var kritiske til valget av denne løsningen

Problemet er bare at de ikke beskriver hvordan man gjør den innstillingen? Jeg finner den ingen steder? STOR digital blomsterkvast fra meg hvis noen klarer hjelpe meg til å bli kvitt alt det maset uten å få opp irriterende popups hele tiden. STOR kakturs til Datatilsynet hvis de har vært mot dette. Internett er jo på det nærmeste blitt ødelagt av sånne meldinger 100 ganger om dagen. Helst ville jeg sagt automatisk nei til alle kapsler, men hvis jeg kan bli kvitt dem ved å si automatisk ja, ønsker jeg også det velkommen. Bare fortell meg HVORDAN.

Anonymkode: 7b8a3...0ba

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Browseren min har riktignok både en innstilling for å godta alle cookies, og en for å avslå alle. Men uansett hvilken jeg krysser av, kommer fortsatt popups opp på samtlige nettsteder jeg ikke har besøkt på en stund. Det er til å bli gal av.

Anonymkode: 7b8a3...0ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg selvsagt også har prøvd ulike popup-blockere, men de meldingene klarer dessverre alltid å omgå dem.

Anonymkode: 7b8a3...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/7/2022 at 1:58 PM, AnonymBruker said:

Leste i denne saken at det er flere enn meg som irriterer seg over mas om personvern på hver eneste siden man besøker. Og ofte enda mer mas hvis man ønsker å svare nei til cookies. Men så leste jeg dette med stor interesse:

Norge har likevel en annen løsning. Her tillates det at nettleseren har en forhåndsinnstilling som kan anses som et samtykke til informasjonskapsler, med mindre man endrer de tekniske innstillingene i nettleseren eller mobilen.

– Datatilsynet var kritiske til valget av denne løsningen

Problemet er bare at de ikke beskriver hvordan man gjør den innstillingen? Jeg finner den ingen steder? STOR digital blomsterkvast fra meg hvis noen klarer hjelpe meg til å bli kvitt alt det maset uten å få opp irriterende popups hele tiden. STOR kakturs til Datatilsynet hvis de har vært mot dette. Internett er jo på det nærmeste blitt ødelagt av sånne meldinger 100 ganger om dagen. Helst ville jeg sagt automatisk nei til alle kapsler, men hvis jeg kan bli kvitt dem ved å si automatisk ja, ønsker jeg også det velkommen. Bare fortell meg HVORDAN.

Anonymkode: 7b8a3...0ba

Dette har ingen sammenheng med nettleseren, med med regelverket nettsteder må forholde seg til i og med at dette er vedtatt av EU - kort sagt kan et nettsted i Norge tvinge leserne sine til å krysse av for samtykke, slik mange fortsatt gjør, eller man kan gå inn på stille samtykke i og med at man på forhånd har godkjent dem eller ikke i nettleserens innstillinger. Ellers i Europa er boksene obligatoriske.

NRK har for eksempel fått en lyseblå melding øverst på siden, hos Aftenposten må man krysse av, og hos Tek.no må man krysse av ikke mindre enn to ganger for å fjerne dette tullet. Snakk om å være vrang.

Forstår godt folks irritasjon, så på den lille bloggen jeg selv har, er det intet mas om godkjenning; det var en slik løsning NRK hadde tidligere, før de begynte med dette samtykketullet "for å være på den sikre siden". Noe de egentlig ikke trengte - det er tilstrekkelig med stille samtykke her i Norge.

Så det at du fortsatt får opp disse boksene, har sammenheng med nettstedets profil, ikke dine egne valg. Selv har jeg AdBlocker, som fjerner dette på enkelte sider, men ikke på andre; man har også andre nettlesertillegg som du kanskje selv har prøvd - tydeligvis uten resultat. Derfor får man sende en en varm takk til EU for å gjøre folks hverdag vanskeligere, slik de også klarer på andre områder.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: cf389...ec6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så hinsides irriterende, særlig når man i utgangspunktet ikke er interessert i å gi fler samtykker enn absolutt nødvendig. Knappen for GODKJENN ALT lyser deg i ansiktet, mens du må gå inn usynlige bakveier og ofte manuelt unticke en haug bokser (legitim interesse meg i ræva). Hvorfor er det lov å gjøre det på den måten??

Anonymkode: b00a9...436

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nettleseren Firefox kan man laste ned en utvidelse som heter «I don’t care about cookies», som fjerner personvernvarslene. Den gjør dette ved automatisk å si ja til cookies, men det går an å konfigurere innstillingene i nettleseren til å slette cookies når du stenger den. Selv om utvidelsen da takker ja og det blir lagret cookies, slettes de når du avslutter nettleseren, så forskjellen fra å takke nei blir minimal. (Du kan overstyre dette og legge inn at cookies fra spesifikke nettsteder skal forbli lagret, f.eks. nettsteder du ønsker å forbli innlogget på over lengre tid.)

Anonymkode: 03d62...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 13.58):

Helst ville jeg sagt automatisk nei til alle kapsler, men hvis jeg kan bli kvitt dem ved å si automatisk ja, ønsker jeg også det velkommen.

Nja. Har for moro skyld tittet gjennom tillatelsene noen steder og det er ganske sjokkerende å se hva man egentlig sier ja til ved å "godta alt".

Hadde EU ment noe godt med dette regelverket hadde de selvsagt innrettet det helt motsatt, altså at ingen cookies er default, mens en eller flere cookies krever aktivt samtykke. Da ville man fått "avvis alle", som jo er mye enklere å forholde seg til.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er så hinsides irriterende, særlig når man i utgangspunktet ikke er interessert i å gi fler samtykker enn absolutt nødvendig. Knappen for GODKJENN ALT lyser deg i ansiktet, mens du må gå inn usynlige bakveier og ofte manuelt unticke en haug bokser (legitim interesse meg i ræva). Hvorfor er det lov å gjøre det på den måten??

De leverer etter den gyldne regelen; Ingenting er i så dårlig forfatning at ikke myndighetene kan gjøre det verre!

Endret av A-hunter
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Til nettleseren Firefox kan man laste ned en utvidelse som heter «I don’t care about cookies», som fjerner personvernvarslene. Den gjør dette ved automatisk å si ja til cookies, men det går an å konfigurere innstillingene i nettleseren til å slette cookies når du stenger den. Selv om utvidelsen da takker ja og det blir lagret cookies, slettes de når du avslutter nettleseren, så forskjellen fra å takke nei blir minimal. (Du kan overstyre dette og legge inn at cookies fra spesifikke nettsteder skal forbli lagret, f.eks. nettsteder du ønsker å forbli innlogget på over lengre tid.)

Anonymkode: 03d62...8b5

Ser den finnes for Chrome også, skal testes. Ser enkelte skriver at noen websider ikke fungerer med den påskrudd. Men har gått inn på noen random sider nå uten å få mas, så foreløpig ser det lovende ut.

Anonymkode: 7b8a3...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ser den finnes for Chrome også, skal testes. Ser enkelte skriver at noen websider ikke fungerer med den påskrudd. Men har gått inn på noen random sider nå uten å få mas, så foreløpig ser det lovende ut.

Anonymkode: 7b8a3...0ba

Og der var den dessverre ferdig testet, nå kommer det popups som sier at viktige popups er forhindret fra å virke 😛 måtte da gått an å få til noe sånt som fungerer, hvorfor kan ikke folk bare få velge det som standard i nettleseren? Dvs det kan man jo, men likevel blir man spurt hver j*** gang? Noen må endre på disse reglene så kun blir lov med cookies hvis man etterspør det selv. 

Anonymkode: 7b8a3...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På andre nettsider får man opp en melding om at siden bruker cookies. Så nytter ikke å komme seg ut av klikkhelvetet.

Anonymkode: 7b8a3...0ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater dette maser selv, og tørr som anonym her å innrømme jeg ikke skjønner det helt heller. Hva betyr egentlig cookies i denne sammenheng?

Jeg skjønner jo vi bli overvåket uansett hvorvidt vi aksepterer cookies eller ikke.
Hadde en periode jeg alltid avslo. Da opplevde jeg at det bare ble enda mer mas. Og like mye reklame basert på hvilke sider jeg hadde oppsøkt. 
Vi får lett følelsen av å bli invadert i privatlivet vårt.

En ting jeg lurer på, om jeg sender noen en link fra YouTube o.l. Kommer det da opp samme youtubeside som hos meg selv? Altså med alle videoene jeg har søkt under. Fikk litt panikk med tanken på dette etter jeg sendte en musikkvideo til en jeg er betatt av. Hadde vært flaut om han så hva jeg søkte på.

Anonymkode: 3b457...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...