Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #21 Skrevet 22. november 2005 Eg lurer på: er det nynorsk du er sånn imot, eller er det det at du må lære to målformer som er problemet? Eg synest det er viktig å skilje mellom bokmål/nynorsk og hovudmål/sidemål. For meg er bokmål sidemål. Skal vi fjerne sidemålsundervisninga i Norge, ville eg gå glipp av bokmålsundervisninga. Meiner du at eg ikkje skal lære bokmål? Og kva meiner du med "vanleg bokmål"? Sidemål er ein viktig del av norskfaget. Personleg sleit eg mykje med historie, spesielt pensumet om første verdskrig synest eg var vanskeleg og unødvendig. Eg ville heller ha droppa pensumet om første verdskrig, og heller lære grundigare om andre verdskrig, som jo er mykje meir relevant for oss i dag. Argumentet med at det er vanskeleg og lite relevant, held ikkje. Svært mykje i skulen er lite relevant for svært mange. Eg har heller aldri teikna ein 60 graders vinkel eller resitert gamalnorske dikt etter at eg slutta på skulen, men ein kan jo ikkje kutte ut alt som ein moglegens ikkje vil få bruk for seinare? Men eg kan jo forstå at nynorsk kan vere vanskeleg å lære. For oss som har nynorsk som hovudmål, er sidemålet stort sett eit fag vi flyt glatt igjennom. Eg fekk M i hovudmål og S i sidemål på ungdomsskulen. Praktisk for oss! Meiner du at vi ikkje skal få ha eit fag som er så lett og enkelt? Ellers er ikkje bokmål og nynorsk SPRÅK, men MÅLFORMER. Det er variantar av same språk, nemleg norsk. Og jo, enkelte jobbar krev at du kan lese og skrive begge målformene. Alle har krav på å få all korrespondanse fra det offentlege på si eiga målform. All min korrespondanse med likningskontoret og lånekassa går på nynorsk, sjølv om eg bur i ei bokmålskommune. Den som sit og skriv til meg, må kunne skrive nynorsk. Sidemål er jo ikkje eigentleg viktig for å forstå andre dialekter rundt om i landet (dialektlære er jo ein heilt anna del av norskfaget igjen), vi forstår jo stort sett kvarandre uansett. Untatt eit par guttar eg traff i Bærum, eg prøvde å prate med dei men etter ein del "Hæ?" kom til slutt spørsmålet " Kan du ikke norsk?" Ei seks år gammal jente fra Troms såg på meg med store auge første gong eg besøkte ho og spurte " Har du ikke vært i Norge før?" Nei, eg meiner at hovudgrunnen til at så mange har eit negativt syn på sidemålsundervisninga i bokmålskommuner, er lærerane. Mange lærerar er ikkje stødige i sidemål, og uviljen mot dette skin lett igjennom til elevane. Det er heller ikkje sosialt akseptert å seie at ein likar nynorsk, det er ikkje populært.
fluesopp Skrevet 23. november 2005 Forfatter #22 Skrevet 23. november 2005 Du har et par gode argumenter der. Jeg er for det meste bare frustrert. For jeg har dysleksi så for meg blir det litt vanskelig å prøve å bli god i nynorsk og bokmål. Jeg vet at jeg kan velde det bort men da kan jeg ikke søke på alle slaks linjer på videregående. Så nå har jeg nynorsk selv om at det er det som trekker snitte mitt utrolig mye ned. Men det er egentlig ganske vanskelig å skille nynorsk og bokmål. For nynorsk er egentlig bokmål foruten om noen ord har læreren min sakt. Og da er det litt vanskelig å se hvilken ord som skal ha sitt lille nynorsk preg over seg.
Gjest Melk Skrevet 23. november 2005 #23 Skrevet 23. november 2005 (endret) Skal vi fjerne sidemålsundervisninga i Norge, ville eg gå glipp av bokmålsundervisninga. Meiner du at eg ikkje skal lære bokmål? Hadde du virkelig ikke forstått hva jeg skrev nå, hvis du ikke hadde hatt sidemål på skolen??????? For min del kunne du gjerne ha skrevet alt på nynorsk og ikke lært bokmål, så kunne jeg gjort det samme med bokmål. Forstå hverandre hadde vi nok gjort utmerket godt likevel. Endret 23. november 2005 av Melk
Gjest Milah Skrevet 23. november 2005 #24 Skrevet 23. november 2005 Jeg leste nynorske bøker lenge før jeg hadde sidemålsundervisning på skolen.
Gjest Bellatrix Skrevet 23. november 2005 #25 Skrevet 23. november 2005 Nynorsk bør læres, men uten eksamen og karakterer.
Gjest gjest1 Skrevet 23. november 2005 #26 Skrevet 23. november 2005 Jeg skjønner virkelig ikke at vi skal ha to skriftspråk i et lite land som Norge. Om uansett, hvis vi skal ha begge så synes jeg ikke alle skal være nødt til å kunne skrive begge to. Nynorsk vil alltid være en del av norskundervisningen siden mye viktig og god litteratur er skrevet på nynorsk, og at en leser dette på skolen burde være mer enn nok. Jeg kommer nok aldri til å skrive et nynorsk ord igjen - var sjeleglad da jeg endelig var ferdig med det. Men jeg har da ingen problemer med å lese det. Om jeg får et brev eller en lærebok som er skrevet på nynorsk så forstår jeg da hva som står der. Jeg hadde ikke trengt å lære å skrive nynorsk for å få det til.
Gjest GreenSky Skrevet 23. november 2005 #27 Skrevet 23. november 2005 De to skriftspråkene er så like. Jeg synes det er bortkastet tid å lære seg begge, tid som heller kunne bli brukt til andre ting i skolesammenheng.
Diktern Skrevet 23. november 2005 #28 Skrevet 23. november 2005 Nynorsk er like lite dialekta til noen som bokmål. Sjøl har jeg aldri hatt problemer med noen av delene, og har perioder hvor jeg skriver bokmål, og perioder hvor jeg skriver nynorsk. Hovedmålet mitt er nynorsk. Har full forståelse for at noen kan slite med å lære sidemål, men hvorfor er dette i all hovedsak de som har nynorsk som sidemål? Jo, fordi som tidlegere nevnt, er så og si alle riksdekkande aviser på bokmål, folk på tv bruker bokmål, tekstinga går på bokmål osv, bortsett fra noen små nynorsk-tekstinger på nrk. Det jeg mener er løsninga, er å på sikt innføre en sånn 40% av hver målform-greie i riksdekkende medier. Mange sliter med matte også, men ingen foreslår å fjerne det..!
Gjest GreenSky Skrevet 23. november 2005 #29 Skrevet 23. november 2005 Det er en viss forskjell på matte og nynorsk, da.
Diktern Skrevet 23. november 2005 #30 Skrevet 23. november 2005 Det er det. Detta med nynorsken er et problem som lett lar seg løse ved noen enkle statlige grep, det gjør ikke problemet folk har med feks. matte. Der ligger forskjellen. Det er ikke naturgitt hva slags fag vi skal ha i skolane.
Gjest Melk Skrevet 23. november 2005 #31 Skrevet 23. november 2005 (endret) Det jeg mener er løsninga, er å på sikt innføre en sånn 40% av hver målform-greie i riksdekkende medier. ← Hvorfor det, når det er et mindretall av befolkningen som selv ønsker å benytte nynorsk? http://www.gs.bergen.hl.no/~admi-morsm/cgi...viewnews&id=397 I 1943 hadde ca. 34 prosent av grunnskoleelevene nynorsk. Andelen er nå 14,4 prosent. Så skjer det et kraftig frafall på overgangen til voksenalderen. Ved eksamen i den videregående skole har ca. åtte prosent nynorsk som hovedmål. Rekruttstatistikken forteller en tilsvarende historie. I 1995 oppgav 7,4 prosent av de spurte at de valgte nynorsk når de skrev i privat sammenheng. Størst andel nynorskbrukere har aldersgruppen over 60 år. Utenfor de fire vestlandsfylkene er det bare 2,7 prosent av grunnskoleelevene som er nynorske. http://www.ssb.no/norge/utd/main.html Nynorsk på retur Etter en markert nedgang fra 1950 til 1976, stabiliserte andelen nynorskbrukere i grunnskolen seg på om lag 17 prosent. Men de siste 5-6 årene har andelen igjen sunket ytterligere og var under 15 i 2001. 11,6 % av befolkningen bodde i 2004 i nynorskkommuner: http://www.ssb.no/aarbok/2005/tab/tab-238.html Endret 23. november 2005 av Melk
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #32 Skrevet 23. november 2005 Synes personlig ordninga som er nå for tida er helt ypperlig for meg: Jeg fikk toppkarakter i nynorsk (uten å jobbe særlig hardt for det), og mitt vitnemål skiller seg ut i mengden når jeg skal søke jobber i det offentlige. Faktisk var jeg på et jobbintervju der de nettopp påpekte nynorskkarakteren fra videregående. Trass i at jeg har flere år fra universitet, var det denne karakteren de la merke til. Dette fordi man i det offentlige trenger dyktige nynorskbrukere for å kunne leve opp til kravet om å kunne svare på hendvendelser i samme målform. (og ja: jeg fikk jobben ). Faktisk synes jeg også nynorsken har hjulpet meg til å bli en bedre bokmålsbruker. Jeg har blitt mer bevisst på alternativene som finnes og har gjennom nynorsken også blitt mer kjent med mitt eget skriftspråk. Spesielt setter jeg pris på å bli bevisst denne "substantivsjuka" som herjer i bokmålen, ofte ender det med at man skriver "overfomelt" når man skal skrive noe faglig på bokmål. At nynorskkarakteren var den enkleste 6'ern jeg fikk gjorde heller ikke noe. Synes frememdspråk var vanskelig på skolen, så det var en befrielse at nynorsken ligger så nærme mitt eget skriftspråk. Jeg er oppvokst på Oslo vest, og det er faktisk mange som ikke skjønner dialekter fra andre steder i landet. Ved å bo i hovedstaden hører man og leser man nesten utelukkende bokmål/østlandsdialekt. Faktisk var det først da jeg flyttet til vestlandet jeg lærte mer om å kjenne igjen dialekter fra forskj deler av landet! Jeg kan love dere at holdninger til et fag er veldig avgjørende for hva man lærer og dermed hvilken karakter man får. Hvis folk bare hadde sluttet med denne "jeg-hater-nynorsk"-holdningen, kunne de kanskje innsett at ved å legge bare en liten innsats i det så kan man få en lettjent god karakter. Rart ikke flere ser denne muligheten, for nynorsk er jo ikke vanskelig (tenker da ikke på hvis man har dysleksi)
fluesopp Skrevet 23. november 2005 Forfatter #33 Skrevet 23. november 2005 Nynorsk bør læres, men uten eksamen og karakterer. ← helt enig! Men hvis man har et fag hvor man ikke får karakter i, vill ingen bry seg om det faget. For man får jo ikke karakter i det. Det er helt håpløst å bli sotte karakter på i at fag som man hat 1 elle 2 timer av i uken, så og si bare det siste året. vi hadde liksom ikke nynorsk i det heletatt i fjor. og nå i år har man det 1 time i uken. Det er ikke rart at mange sliter med nynorsken. Hvis man først skal ha nynorsk må man ha det flere timer enn bare 1.
fluesopp Skrevet 23. november 2005 Forfatter #35 Skrevet 23. november 2005 Det kan jeg si meg enig i. Dikt og humoristiske tekster er best på nynorsk. Men det betyr ikke at men trenger å ha eksamen i det eller å få karakter i det.
Gjest Milah Skrevet 23. november 2005 #36 Skrevet 23. november 2005 Rart ikke flere ser denne muligheten, for nynorsk er jo ikke vanskelig (tenker da ikke på hvis man har dysleksi) ← Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Fordi du enkelt fikset nynorsk betyr ikke det at andre synes det er uproblematisk, selv om de ikke har denne negative holdningen du snakker om. Det går faktisk ann å slite i språk, selv om man ikke har dysleksi!
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #37 Skrevet 23. november 2005 Eg vil også dra inn problematikken med å ta vare på to målformer i Norge. Dei fleste (ikkje alle) meiner at vi bør halde på begge målformene. (Samnorsk er for lengst lagt på hylla) Men dersom vi skal ha nynorsk i Norge, må det undervisast i det på skulen. Trengs ikkje mykje IQ for å forstå at dersom sidemål blir fjerna frå undervisninga, vil nynorsk etter kvart renne bort i sanden. Vil vi det? Då vil jo også dei som ønsker nynorsk (mange argumenterer med at "dei som vil, kan jo fortsette å skrive nynorsk") som hovudmål, sakte men sikkert bli tvungne til å legge om til bokmål. Dermed har vi plutseleg gitt slepp på ei målform som i stor grad har vore med på å skape identiteten vår og som for svært mange er ein del av nasjonalkjensla. Og dersom vi skal ha berre ei målform her i landet, så vil det bli ein stor og langvarig diskusjon om det er bokmål eller nynorsk som skal ofrast! Trur ikkje at ein slik debatt vil bli noko mindre oppheita enn debatten om sidemål i skulen.... Så, som nevnt over, meiner eg at argumentet om at "det er vanskeleg" held ikkje i det heile tatt, på samme måte som at "vi forstår kvarandre likevel" er svært tynt. Målet med sidemålsundervisning har vel stort sett ikkje vore at vi skal forstå kvarandre når vi treffes på gata. Bokmålsfolk slit ofte med nynorsken av same grunn som franskmenn slit med engelsk: Dei blir ikkje eksponert for det (tv, film, litteratur, aviser etc) og generell og svært smittsam vrangvilje. Det bør innførast tiltak for å auke bruken av nynorsk offentleg, då trur eg noko av vrangviljen vil forsvinne også. Til slutt eit lite tips til Fluesopp, som slit fordi målformene er for like: Prøv å legg om til konservativ nynorsk. Då blir skilnaden til bokmål større, og kanskje lettare å skille dei to frå kvarandre. Eg hørte ein eller anna plass ein gong at det var store skilnader i oppbygginga av bokmål og nynorsk, som ikkje er like lette å sjå for "menigmann". Noko med kontekst og objekt og subjekt og pronomen og kva det no var. Bokmål har større likheiter med dansk i oppbygginga, enn det har med nynorsk. Helsing nynorskbrukar.
Donnie Darko Skrevet 24. november 2005 #38 Skrevet 24. november 2005 Argumentet med at bokmål er mindre norskt fordi det har likheter med dansk er meningsløst. Norge har en historie hvor vi var under danmark og selfølgelig fikk vi impulser derfra. Slik er den norske historie.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 24. november 2005 #39 Skrevet 24. november 2005 Nynorsk blir dessverre i stor grad holdt "oppe" gjennom ulike lovreguleringer. I og med at "et flertall" av kommunene i Agder bispedømme har nynorsk som hovedmål skal for eksempel bispedømmets administrasjonsmål være nynorsk. At de aktuelle kommunene utgjør under 10 % av folketallet er dønn uinteressant. Sylfelst Lomheims og Norsk språkråds veier er like uransakelige som Herrens, med andre ord. Ellers må det være et tankekors at den nåværende regjeringen ikke ønsker at man i grunnskolen skal lære mer enn ett obligatorisk fremmedspråk, samtidig som det dessverre kastes bort betydelige ressurser, mye tid og masse energi på å gjøre begge målformer til obligatoriske eksamensfag. Det er selvsagt bare et spørsmål om tid før sidemålseksamen blir gjort valgfritt, men det blir spennende å se hvilke krumspring Mållaget og andre interessenter foretar i løpet av denne tiden.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #40 Skrevet 24. november 2005 Jeg er i mot bruken av hovedmål/sidemål. Hvorfor i all verden skal man bruke tid på et ekstra skriftspråk når enkelte knapt behersker det de bruker til daglig? For meg er nynorsk sidemål, og jeg ønsker det derfor pokker i vold.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå