Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #41 Skrevet 24. november 2005 Men dersom vi skal ha nynorsk i Norge, må det undervisast i det på skulen. Trengs ikkje mykje IQ for å forstå at dersom sidemål blir fjerna frå undervisninga, vil nynorsk etter kvart renne bort i sanden. Vil vi det? ← Ja det vil vi.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #42 Skrevet 24. november 2005 Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Fordi du enkelt fikset nynorsk betyr ikke det at andre synes det er uproblematisk, selv om de ikke har denne negative holdningen du snakker om. Det går faktisk ann å slite i språk, selv om man ikke har dysleksi! ← Tja, jeg sleit i språk jeg også: fikk tre i både engelsk og fransk. Men jeg syntes iallefall det var mye lettere å lære meg at det heter "ikkje" på nynorsk enn å lære seg at det franske ordet for "ikke" består av to ord og sette på hver side av verbet ("ne pas"). Og jeg har ikke vært eksponert for nynorsk eller dialekter i min oppvekst. Mange her i Oslo har foreldre som snakker dialekt, det gjør ikke mine foreldre. Selvfølgelig mener jeg ikke at alle kan få toppkarakter i nynorsk. Men litt for ofte er det dårlig holdning og for lite jobbing som er årsaken til at elever som er sterke i andre fag faktisk stryker i nynorsk (ja, hadde en slik medelev på vdg). Hvis man synes faget er vanskelig er løsningen å slå opp alle ord du lurer på. Etterhvert blir man flink til å bruke ordlista raskt og effektivt og du lærer deg etterhvert bøyningsformene på de vanligste ordene. Og tro meg: det var enormt mye negativt rundt nynorskfaget, selvfølgelig er det vanskeligere å lære det da. Feks var alle titlene på alle nynorsklistene på skolen endret til "spynorsk mordliste". Elevene brukte jo uansett sjelden ordlista til å slå opp ord, så ikke rart de ikke ble flinkere da. I stedet er det veldig mange elever som prøver å bruke "intuisjonen" sin, og ender opp med å skrive en blanding av det de mener de har hørt på nrk og svensk. Selv om det er mange sideformer på nynorsk er det ikke alt av slik "kvissleis-nynorsk" som er tillatt. Ikke rart det går dårlig på eksamen da
Gjest Melk Skrevet 24. november 2005 #43 Skrevet 24. november 2005 Da jeg tok eksamen holdt det ikke å skrive 100 % rett nynorsk. Innhold telte også. Så å slå opp alle ord sikret slettes ikke en 6'er i faget. Selv slo jeg opp alt og hadde lite formelle feil, men fikk 4 pga innhold. I norsk hadde jeg for øvrig alltid 5. Så å si at alt blir bra fordi man slår opp synes jeg blir for enkelt.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #44 Skrevet 24. november 2005 Da jeg tok eksamen holdt det ikke å skrive 100 % rett nynorsk. Innhold telte også. Så å slå opp alle ord sikret slettes ikke en 6'er i faget. Selv slo jeg opp alt og hadde lite formelle feil, men fikk 4 pga innhold. I norsk hadde jeg for øvrig alltid 5. Så å si at alt blir bra fordi man slår opp synes jeg blir for enkelt. ← Selvsagt har innhold noe å si. Hvis du hadde for dårlig innhold betyr det jo at du ikke ville gjort det bra hvis eksamenen hadde vært på bokmål heller da..? Men hvis man er generelt flink på skolen og klarer å skrive artikler på bokmål, er det jo ikke noe i veien for at man skal klare å få en bra karakter i nynorsk også!Uansett er det ikke noe argument for å fjerne et fag at elevene synes det er vanskelig. Da skulle matte blitt fjernet fra timeplanen for lengst. Alle sliter jo i enkelte fag, men hvis man faktisk tenker seg om er jo nynorsk et fag de fleste skal ha bedre forutsetninger for å beherske enn feks avansert kvantefysikk, ukjente fremmedspråk osv osv. Og fordelene ved å lære seg å skrive bra nynorsk er: 1. man skiller seg ut i mengden. Både i bunken av eksamensbesvarelser, men også senere i bunken av jobbsøknader til mange stillinger i det offentlige 2. man blir bevisst på egen målform, og alternative måter å utrykke seg på. Feks dette jeg tidligere nevnte med substantivsjuka som florerer i formelle bokmålstekster. Å lære seg å skrive mer leservennlig og levende er ingen ulempe, selv om man ikke skal skrive sidemålet til vanlig senere i livet
Gjest Melk Skrevet 24. november 2005 #45 Skrevet 24. november 2005 Jeg synes ikke nynorsk var vanskelig, jeg synes 4 er en helt ok karakter. Det er slettes ikke mitt argument for å ikke ha sidemålsundervisning. Mine argumenter har jeg nevnt tidligere i tråden. Jeg skrev det over her pga gjest skrev det bare var å slå opp så gikk alt fint. Når man vanligvis skriver uten skrivefeil og uten å tenke på gramatikk, sier det forøvrig seg selv at det lett går ut over innholdet. Språket blir lett mer stakatto. Alle sliter jo i enkelte fag, men hvis man faktisk tenker seg om er jo nynorsk et fag de fleste skal ha bedre forutsetninger for å beherske enn feks avansert kvantefysikk, ukjente fremmedspråk osv osv. Jeg mener at alle både behersker og forstår sidemål uten spesifikk gramatikkopplæring, i motsetning til andre fag som krever innlæring for forståelsen. Mine venner med utenlandske foreldre som i hele sitt liv har bodd i Norge, og de med dysleksi har da aldri noen problemer med å FORSTÅ nynorsk, selv om de aldri har fått karakter i faget!
Gjest P K Skrevet 25. november 2005 #46 Skrevet 25. november 2005 Ja hva med gammelnorsk, kan vi ikke ta med det og som obligatorisk fag i grunnskolen?Og samisk..... Vi er et lite land med befolkning som knappt nok fyller en bydel i en storby i verden, men vi skal ha 2 skriftspråk som om det betyr noe, som om det gir oss noen fordeler. Er det et mindreverdighetskompleks noen av oss har? Kan vi ikke bruke tiden i skolen til noe mer nyttige fag, hva ksoter det ikke å administrere dette tullet, penger som kunne vært brukt på læremateriell og skoler? Hva skal til for å kreve folkeavstemmning for å bli kvitt nynorsk pesten?
Gjest Milah Skrevet 25. november 2005 #47 Skrevet 25. november 2005 Da jeg tok eksamen holdt det ikke å skrive 100 % rett nynorsk. Innhold telte også. Så å slå opp alle ord sikret slettes ikke en 6'er i faget. ← Nei, det er i hvertfall helt sikkert, for da hadde jeg fått en soleklar 6'er i nynorsk, noe jeg så langt i fra gjorde!
Gjest LL Skrevet 25. november 2005 #48 Skrevet 25. november 2005 (endret) Det beste ved nynorsk er at nynorsk klasser på grunnskoler der det finnes både bokmål og nynorsk er fri for muslimer og andre innvandrere. Det har forlengst oppegående foreldre funnet ut og søker barna sine inn i nynorsk klasser for bedre klassemiljø. Dette er ganske vanligt i de større byen, så nynorsk er ikke så galt at det ikke er godt for noe Innlegget endret. Trille (mod) Endret 25. november 2005 av Trille
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #49 Skrevet 25. november 2005 Den siste der var rimeleg unødvendig..... Og eg meiner fortsatt at dersom ein skal fjerne nynorsk, bør vi fjerne algebra også. Ventar fortsatt spent på eit vetugt argument for kvifor vi ikkje skal ha sidemålsundervisning i skulen.....
Gjest Melk Skrevet 25. november 2005 #50 Skrevet 25. november 2005 Ventar fortsatt spent på eit vetugt argument for kvifor vi ikkje skal ha sidemålsundervisning i skulen..... ← Da synes jeg du bør lese tråden en gang til, og så kan du jo heller prøve å argumentere i mot det folk her fremmer av argumenter, fremfor å påstå at ikke noe av det som er fremmet har relevans.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #51 Skrevet 25. november 2005 Det beste ved nynorsk er at nynorsk klasser på grunnskoler der det finnes både bokmål og nynorsk er fri for muslimer og andre innvandrere. Det har forlengst oppegående foreldre funnet ut og søker barna sine inn i nynorsk klasser for bedre klassemiljø. Dette er ganske vanligt i de større byen, så nynorsk er ikke så galt at det ikke er godt for noe Innlegget endret. Trille (mod) ← Dette var ganske så smart! Undervisningen er jo nødt til å passe hele klassen og dessverre er det jo urealistisk å tro at 1/2 gen. innvandrerbarn skal kunne følge med like bra på lavere trinn. I hvor stor grad dette er et problem er vel individuelt fra skole til skole, kommer barna inn i en nynorskklasse så har de også bedre grunnlag for å komme inn på høyere utdanning senere. En får 2 karakterer i sidemål, men kun 1 i matte grunnfag på videregående!! Jeg tror også det er viktig å huske på at det ikke er en direkte sammenheng mellom innholdet i skoleundervisningen og hva en får mest bruk for i dagens jobbmarked. Fagene i skolen er preget av tradisjon og interessegrupper. Det er også mye lettere å "legge til" enn å "trekke fra" Resultat: skoleungdoms faktiske arbeidsdag er mye lengre enn arbeidsdagen til vanlige lønnsmottakere. Min påstand er at sidemål er overrepresentert både i form av tid og karakterer på kortet i forhold til hva som er best for elevene. Dette gjelder ikke bare sidemål, men de fleste større fagene i sin alminnelighet. Det er ingen yrkesgrupper i Norge som har noe igjen for at elever sitter 5 timer i uka på baken i et klasserom og leser en litteraturhistoriebok, så læreren skal få lønna si. Hadde hele systemet vært bygget opp etter hva som er best for oss i samfunnet hadde vi begynt mye tidligere med bredere undervisning, og retningsspesialisering (med mulighet for bytte, dersom du tar tilleggsfag). Hva ville dere valgt; 5 timer norsk eller 1t Religion, Geo, fremmedspråk, Matte og IT?
Gjest Milah Skrevet 25. november 2005 #52 Skrevet 25. november 2005 En får 2 karakterer i sidemål, men kun 1 i matte grunnfag på videregående!! ← Jeg har aldri fått to karakterer i sidemål, hverken på ungdomsskolen eller videregående!
SissiB Skrevet 25. november 2005 #53 Skrevet 25. november 2005 Jeg syns heller de timene bør brukes på engelsk. Engelskkunnskapenene er så mye viktigere enn å beherske to norske skriftsspråk. Og gode engelskkunnskaper vil man få mer nytte av i fremtiden, ved reiser, studier, jobber osv. Mange jobber krever gode engelskkunnskaper, men ingen krever bokmål og nynorsk (som jeg har sett). Siden jeg tok eksamen i nynorsk har jeg ikke hatt brukt for det ihvertfall. ← Helt enig. Det burde heller blitt brukt ressurser til å lære elevene bedre engelsk og helst enda ett fremmedspråk. Nynorsk (event bokmål) forstår vi uansett, det burde vært unødvendig å kunne beherske det skriftlig. Jeg har heller aldri hatt brukt for å kunne skrive nynorsk etter at jeg gikk ut skolen. På jobben min er derimot engelsk alfa og omega.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #54 Skrevet 25. november 2005 Jeg har aldri fått to karakterer i sidemål, hverken på ungdomsskolen eller videregående! ← standpunkt sidemål eksamenskarakter sidemål standpunkt matte + evt. eksamenskarakter
Gjest Gjest_knut_* Skrevet 25. november 2005 #55 Skrevet 25. november 2005 Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Fordi du enkelt fikset nynorsk betyr ikke det at andre synes det er uproblematisk, selv om de ikke har denne negative holdningen du snakker om. Det går faktisk ann å slite i språk, selv om man ikke har dysleksi! ← :grine2: jaudå vite å viljen spilar inn i dette her au.Så du kan sikkert ikkje for det att du ikkje strekker til men kall en spade for en spade greier du ikke begge målformer har du virkelig et handicap,sjav om eg ser mykje av denne slags utalelsar og nedlatande holdningar overfor dialekttalande folk frå dei indre bygder til tider viser ein uvilje til i det heile å kjennast med desse raringane og å skjøne dette rare (språk)er i alle fall noko dei ikkje vil vedkjenne seg.Eg må sei kom i hug dei fleste bygdisar kan flytande alle norske målformer også dei skandinaviske og island betre ell dikkå og au beherskar både tusk og engelsk ofte betre ell gjenomsnittet for ein bokmålsbrukar.So e de berre så kofor denne lavpanna hetsen stande fram å sei "jeg skønner ikke hva du sier /hva der står"tenk gjere seg sjav dommare ell ein æ!!!!Nei ikke forstår jeg hvorfor dere vil gjøre dere underlegne overfor oss så ettertryklig siden dere hevder å bare beherske en målform,nei stakkars dere dere får all min sympati.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #56 Skrevet 25. november 2005 :grine2: jaudå vite å viljen spilar inn i dette her au.Så du kan sikkert ikkje for det att du ikkje strekker til men kall en spade for en spade greier du ikke begge målformer har du virkelig et handicap,sjav om eg ser mykje av denne slags utalelsar og nedlatande holdningar overfor dialekttalande folk frå dei indre bygder til tider viser ein uvilje til i det heile å kjennast med desse raringane og å skjøne dette rare (språk)er i alle fall noko dei ikkje vil vedkjenne seg.Eg må sei kom i hug dei fleste bygdisar kan flytande alle norske målformer også dei skandinaviske og island betre ell dikkå og au beherskar både tusk og engelsk ofte betre ell gjenomsnittet for ein bokmålsbrukar.So e de berre så kofor denne lavpanna hetsen stande fram å sei "jeg skønner ikke hva du sier /hva der står"tenk gjere seg sjav dommare ell ein æ!!!!Nei ikke forstår jeg hvorfor dere vil gjøre dere underlegne overfor oss så ettertryklig siden dere hevder å bare beherske en målform,nei stakkars dere dere får all min sympati. ← Javel så er du et språklig talent. Var det noe annet du ville med innlegget ditt, annet enn å spytte i trynet på alle som ikke har like gode forutsetninger som deg og som sliter med både Tysk og Engelsk? Viljen er sjeldent spesielt høy når mestringsfølelsene uteblir. En sumobryter er neppe særlig happy for å løpe cooper tester etc. Det er dysfunksjonelt med 2 språk, og i de største byene i Norge er bokmål det skriftspråket som har best samsvar med det fonetiske.
Gjest Milah Skrevet 25. november 2005 #57 Skrevet 25. november 2005 (endret) :grine2: jaudå vite å viljen spilar inn i dette her au.Så du kan sikkert ikkje for det att du ikkje strekker til men kall en spade for en spade greier du ikke begge målformer har du virkelig et handicap,sjav om eg ser mykje av denne slags utalelsar og nedlatande holdningar overfor dialekttalande folk frå dei indre bygder til tider viser ein uvilje til i det heile å kjennast med desse raringane og å skjøne dette rare (språk)er i alle fall noko dei ikkje vil vedkjenne seg.Eg må sei kom i hug dei fleste bygdisar kan flytande alle norske målformer også dei skandinaviske og island betre ell dikkå og au beherskar både tusk og engelsk ofte betre ell gjenomsnittet for ein bokmålsbrukar.So e de berre så kofor denne lavpanna hetsen stande fram å sei "jeg skønner ikke hva du sier /hva der står"tenk gjere seg sjav dommare ell ein æ!!!!Nei ikke forstår jeg hvorfor dere vil gjøre dere underlegne overfor oss så ettertryklig siden dere hevder å bare beherske en målform,nei stakkars dere dere får all min sympati. ← Javel så er du et språklig talent. ← Mulig denne gjesten er et språklig talent, men norsk kan h*n ikke skrive!!! Endret 25. november 2005 av Milah
Gjest Gjest_knut_* Skrevet 26. november 2005 #58 Skrevet 26. november 2005 Mulig denne gjesten er et språklig talent, men norsk kan h*n ikke skrive!!! ← Nei nettop det kan jeg ikke jeg er en håndtverker og jobber med helt andre redskaper enn ord så min kunskap der er nok ikke helt på topp.MEN jeg mener det å bruke det dere sliter med som en genuin hets i mot noen som har en annen dialekt enn dere blir for dumt,det er elt for mange som ubasunerer sin dårlige norskkunskap i et fjollete forsøk på å gjøre narr av bønner i byen me fk kjeldress ute av stand til å gjøre rede for seg!Så er vel sannheten snarere omvendt da og vi lavpannede grauttalende idioter er nokk en gang overbærende med dere som tror dere bor i verdens navle,men vi vet bedre verden er stor skal jeg si deg så ikke vær så jævla navlebeskuende det er bare du som driter deg selv ut med det.
Gjest Milah Skrevet 26. november 2005 #59 Skrevet 26. november 2005 (endret) Vis meg det innlegget i denne tråden her som hetser de som har en annen dialekt enn dem selv.. Det å ikke ønske at sidemål skal være et obligatorisk fag i skolen, har ingenting med hets eller mangel på respekt å gjøre.. Og siden du tror du kjenner meg så godt, kan jeg fortelle deg en ting.. Jeg bor langt utenfor verdens navle! Dessuten er det ingen som snakker nynorsk.. Nynorsk er et skiftspråk som er satt sammen av mange forskjellige dialekter! Endret 26. november 2005 av Milah
Gjest Gjest_knut_* Skrevet 26. november 2005 #60 Skrevet 26. november 2005 Vis meg det innlegget i denne tråden her som hetser de som har en annen dialekt enn dem selv.. Det å ikke ønske at sidemål skal være et obligatorisk fag i skolen, har ingenting med hets eller mangel på respekt å gjøre.. Og siden du tror du kjenner meg så godt, kan jeg fortelle deg en ting.. Jeg bor langt utenfor verdens navle! Dessuten er det ingen som snakker nynorsk.. Nynorsk er et skiftspråk som er satt sammen av mange forskjellige dialekter! ← hei du hva er det du påstår me som snakkar dialekt blir sitert herma etter i rare tonefall i adde samanhengar som me møter bokmålstalende folk å dette er på tvers av adde slags generasjonar dette fenomen utspelar seg så kom ikkje her å sei noko anna.Det ang versens navle har vel noe med respekt for andre å gjøre etter min mening.Det jeg kan si ut fra dine signaler er att jeg tror du er ansatt innen offentlig sektor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå