Gå til innhold

Amund eller Torarin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Amund eller Jørgen.

Toranin var grusomt.

Anonymkode: 0b81a...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bacteria skrev (9 minutter siden):

Hallo. Det er et gammelt germansk navn der trykket selvsagt skal ligge på første stavelse. 
 

Ikke på siste, da høres det unektelig ut som et narkosemiddel eller et produkt fra Ordinary. 
 

Tør jeg foreslå Tor? Enkelt, ukomplisert og fungerer overalt, også i utlandet.

edit; egentlig synes jeg Torarin er det tøffeste av navneforslagene til ts, men redd det vil bli mye forvirring rundt uttale. 

Men akkurat det gjelder mange navn. Noen navn har fex en norsk og en engelsk uttalemåte, da blir det gjerne forvirring når foreldre vil at den engelske skal brukes.

Det er ikke selvsagt. Jeg legger automatisk trykket på «i», Torariin. 

Anonymkode: 90ec4...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke selvsagt. Jeg legger automatisk trykket på «i», Torariin. 

Anonymkode: 90ec4...0b9

Jo, det er faktisk selvsagt at trykket på ord i germanske språk ligger på første. Nevn et ord med germansk opprinnelse som har trykk på siste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Torarin er et norrønt navn. Det er vel egentlig en sammenskriving av Tor og Arin. Arin har samme opprinnelse som Arne, så egentlig kan man si at det er en annen form av Tor-Arne, og trykket skal være på akkurat samme måte. 

Anonymkode: 468f0...053

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amund og Jørgen er flotte navn. 
Egentlig er Torarin også er spennende navn, men jeg synes det høres feminint ut pga -in-endelsen. 

Anonymkode: 0834d...ba3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amund er superfint! Jørgen er også koselig.

 
Torarin blir for feminint i klangen. Da ville jeg heller gått for et av de mange andre flotte mannsnavnene som starter med Tor….eks. Tore, Torbjørn, Thorvald, Torkel, Tormod, Torfinn. Eller rett og slett bare Tor😊

Anonymkode: 06c9b...7d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amund!

Torarin blir feil for meg, men muligens bare for jeg aldri har hørt det..

Anonymkode: 9883a...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (På 7.8.2022 den 13.06):

Ja. Eller en karakter fra Ringenes herre eller Hobbiten. 

Amund høres bedre ut. 

Thorin

Anonymkode: 999ee...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker det ble en del baluba da Gunvor Hals (som da var kjendis) kalte sønnen sin for Torarin.

Før dere bestemmer dere: Tenk litt over hvordan det er for barn å hete noe "ingen" har hørt før. Nå er det riktignok stort mangfold der ute, men det er ikke alle barn som liker å ha et "rart" navn.

Jeg har et etternavn det er lett å tulle med og grudde meg ofte for å si det til andre barn. Så jeg er kanskje litt overfølsom.

Jeg liker Jørgen best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Þórarinn er fint det. Mye finere enn ihjelfornorskede Torarin. 

Anonymkode: 3eab0...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baldrian skrev (3 timer siden):

Jeg husker det ble en del baluba da Gunvor Hals (som da var kjendis) kalte sønnen sin for Torarin.

Før dere bestemmer dere: Tenk litt over hvordan det er for barn å hete noe "ingen" har hørt før. Nå er det riktignok stort mangfold der ute, men det er ikke alle barn som liker å ha et "rart" navn.

Jeg har et etternavn det er lett å tulle med og grudde meg ofte for å si det til andre barn. Så jeg er kanskje litt overfølsom.

Jeg liker Jørgen best.

Å! Den første (og eneste) gangen jeg hørte om Torarin var da Gunvor Hals brukte det. Jeg syntes det var så fint! 

 

Anonymkode: 6faba...b2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Torarin? Det har jeg aldri hørt før. Syns det var merkelig. 
 

Amund er fint. 

Anonymkode: 1262b...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jørgen er fint, men så ekstremt vanlig. Var på en fest for en uke siden. Av seks gutter jeg snakket med het 3 av dem Jørgen😂 

Liker Torarin jeg, liker ikke så godt Amund, da liker jeg bedre Åsmund.

Anonymkode: 348c6...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 13.01):

Amund. Torarin høres ut som et medikament.

Anonymkode: dc835...6e5

Torarin er brukt på Island. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 0.59):

Liker litt gamle, norske navn. Har bladd litt i slektsboken og funnet bl.a. disse to navnene: Amund og Torarin Liker de godt egentlig. I tillegg til det mer vanlige Jørgen. Hva sier KG?

Anonymkode: 64411...45a

Amund er nydelig. Virkelig flott synes jeg, og ikke oppbrukt.

Jørgen er et tysk navn, og har vært vanlig lenge nå. Mange i 15-40 års alder som heter Jørgen. Blir dermed litt kjedelig.

Torarin har jeg aldri hørt før. Hva med Tarjei eller Tarald? Samme sjanger, men litt mer vanlige. Gutten slipper å gjenta navnet sitt hele tiden.

Anonymkode: 26112...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (På 7.8.2022 den 1.09):

Torarin høres ut som et medikament, eller nervegass eller noe. 

Ja, og  alle -mund navnene høres veldig gubbete og træge ut. Amund minner om en gammel gubbe som sitter bort i en krok og forteller eventyr.  Jørgen eller noe annet.

Anonymkode: f1486...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...