Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammer mitt barn på 1 år og er i ferd med å få brystbetennelse. Tror det skyldes dårlig sugetak etter at hun fikk tenner. Nå tar hun bare tak ytterst på puppen (ser bitemerker på nippelen etterpå...) og det gjør vondt. Hun har hatt helt topp sugetak fram til for noen uker siden. Men jeg mistenker at hun ikke får tømt brystet ordentlig nå, og den ene puppen er hard og vond! Hva gjør jeg? 

Sånn akutt, hva gjør jeg med puppen? Sitter med naturebond og prøver å få i gang utdrivning for å få tømt ut litt melk, men jeg klarer ikke få ut noe melk. Har aldri prøvd vanlig pumpe. Aldri klart å håndmelke heller. Er baby baby som får satt i gang utdrivning.

Og hvordan få fiksa opp i dårlig sugetak hos en 1åring??

Anonymkode: 3843c...f34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje babyen vil ammes ordentlig - suge ordentlig og lenge - hvis du ammer nå mens hun sover? Funker ofte for meg hvis jeg får tette melkeganger - min sovende ettåring vil gjerne ha melk i søvne. Håper det kan løse problemet! 

Anonymkode: 874a1...17c

AnonymBruker
Skrevet

Du fikser dårlig sugetak ved å være konsekvent. Hvis det er feil må du koble fra og prøve på nytt, til det blir bra.

Hvis du ikke klarer å få ettåringen din til å tømme brystet må du be partner om hjelp. Det kan føles rart, men han kan selvfølgelig spytte ut om han vil.

Tidligere var anbefalingen varme kluter og massasje ved brystbetennelse. Nyere forskning tyder på at det heller er kulde og ro som skal til. 

God bedring!

Anonymkode: 48aa1...d04

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde på sovende baby nå, men sugetaket er like dårlig. Hun tar tak, men drar hodet litt bakover og tygger seg fast i brystvorta. Ikke noe godt! Hun har mista taket i søvne mye i det siste... gjelder bare på 1 pupp.

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig nødvendig å plage en sovende ett-åring med dette her? Hun er vel ferdig med pupp da. 

Anonymkode: 7d62b...c92

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du fikser dårlig sugetak ved å være konsekvent. Hvis det er feil må du koble fra og prøve på nytt, til det blir bra.

Hvis du ikke klarer å få ettåringen din til å tømme brystet må du be partner om hjelp. Det kan føles rart, men han kan selvfølgelig spytte ut om han vil.

Tidligere var anbefalingen varme kluter og massasje ved brystbetennelse. Nyere forskning tyder på at det heller er kulde og ro som skal til. 

God bedring!

Anonymkode: 48aa1...d04

Ja, jeg har fått med meg de nye anbefalingene. Satt med kaldt omslag nå i sta, men føles ikke som det hjelper akkurat. 

Kanskje jeg må prøve å pumpe for å få tømt brystet ordentlig? Har som sagt aldri prøvd pumpe før, men får ikke i gang utdrivning på egenhånd, så er litt skeptisk. Prøver fortsatt med naturebond nå, flytter vakuumet rundt liksom for å få i gang melka. Men funker ikke. 

Skrevet

Hvis det bare er babyen som setter igang utdriving, kan du legge henne til for å få denne i gang og så håndmelke for å få bort den verste sprengen? Varm dusj kan også hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det virkelig nødvendig å plage en sovende ett-åring med dette her? Hun er vel ferdig med pupp da. 

WOW! 

Den måtte jo komme! 

Jeg skal amme så lenge hun vil, og hun elsker pupp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brukte å håndmelke i dusjen, når jeg tok en varm dusj. Fikk tømt skikkelig da. 

Anonymkode: 960b9...439

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Brukte å håndmelke i dusjen, når jeg tok en varm dusj. Fikk tømt skikkelig da. 

Anonymkode: 960b9...439

Det vil jeg gjerne, men får ikke til å håndmelke.. aldri klart

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

WOW! 

Den måtte jo komme! 

Jeg skjønner ikke hvorfor noen kvinner blir helt hysterisk om det hintes til at deres dager som melkeku kan være talte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Meg som tipset over om prøve med sovende baby. Synd det ikke funket. Pumpe får i gang utdriving hos meg. Ikke håndmelking. Så kan prøve pumpe! Ellers får orgasme helt ufrivillig i gang utdrivingen hos meg (beklager tmi😆). Du kan jo evt forsøke det og så prøve å håndmelke når først melka begynner å renne - det er jo ikke hokus pokus, bare «klemme» melka ut mot brystvorten så kommer det ut. 

Anonymkode: 874a1...17c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

WOW! 

Den måtte jo komme! 

Åpenbart ikke. Barnet tuller med puppen og matingsstasjonen = barnet er ferdig. 

Anonymkode: f969f...193

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk brystbetennelse og 40 feber når jeg kom hjem fra sykehuset. Jeg ville ikke ta antibiotika og tok en siste sjangs på noe min mor annbefalte før jeg måtte heise flagget, og det var å kjøpe oregano olje på sunkost og tomme pillekaplser, ta 5 dråper olje med noe lett mat 3 ganger daglig .  Jeg tok første dose tidlig på morningen, allerede på kvelden hadde feberen min gått drastisk ned og var helt fin igjen dagen etterpå hadde aldri trodd at det skulle funke så utroligt bra.  Jeg pumpet også mye og masserte brystene i varmt vann i dusjen og mens jeg pumpet. Hvis du vil prøve denne oljen advarer jeg deg og ikke ta det på tom mage det er veldig viktig! Det er sinnsykt sterkt og gjør vondt på tom mage.. Denne oljen kurerte halsbetenelsen min ganske fort  også sist jeg hadde det. Så vidt jeg vet er det trygt å bruke når man ammer, og etter min mening er dettte bedre enn antibiotika hvis det funker for deg også. 

Anonymkode: b61c4...2cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk brystbetennelse og 40 feber når jeg kom hjem fra sykehuset. Jeg ville ikke ta antibiotika og tok en siste sjangs på noe min mor annbefalte før jeg måtte heise flagget, og det var å kjøpe oregano olje på sunkost og tomme pillekaplser, ta 5 dråper olje med noe lett mat 3 ganger daglig .  Jeg tok første dose tidlig på morningen, allerede på kvelden hadde feberen min gått drastisk ned og var helt fin igjen dagen etterpå hadde aldri trodd at det skulle funke så utroligt bra.  Jeg pumpet også mye og masserte brystene i varmt vann i dusjen og mens jeg pumpet. Hvis du vil prøve denne oljen advarer jeg deg og ikke ta det på tom mage det er veldig viktig! Det er sinnsykt sterkt og gjør vondt på tom mage.. Denne oljen kurerte halsbetenelsen min ganske fort  også sist jeg hadde det. Så vidt jeg vet er det trygt å bruke når man ammer, og etter min mening er dettte bedre enn antibiotika hvis det funker for deg også. 

Anonymkode: b61c4...2cf

Tror jeg heller går for antibiotika enn oreganoolje... 

Men takk for tipset! 

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Altså, hva søren er det med folk som skal bry seg om hvor lenge man ammer? 

Tråden handler ikke om det, den handler om å amme et barn som har fått tenner. 

Hvis dere blir så støtt av amming, finn dere et annet underforum å forpeste! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor noen kvinner blir helt hysterisk om det hintes til at deres dager som melkeku kan være talte. 

Du skjønner ikke hvorfor folk syns du er frekk, mener du. 

Anonymkode: a6f5c...c14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Les oppdaterte råd for brystbetennelse på ammehjelpen sine nettsider. Lykke til!

Anonymkode: f1a22...e6c

Skrevet

Gi brystet ro (ingen massasje!), bruk kalde omslag og ta smertestillende ved behov. Fortsett å amme og tilby det vonde brystet først. 

Når det gjelder sugetak kan du forsøke å klemme brystvorten (langt inne på brystet), fra hvor du vil babyen skal feste seg, med pekefinger og langfinger, slik at brystet kommer i mellom. Prøv å føre så mye som mulig av brystet inn i munnen. Kobler baby seg på for langt ute må du prøve på nytt til det blir riktig tak. For å skåne brystet for smerte kan du løse opp vakuumet ved å føre fingeren din mellom munnen og brystvorten, da blir det ikke så vondt å koble av.

Og viktigste av alt, blir du veldig dårlig i form av høy feber, frostrier, oppkast osv må du kontakte lege og få antibiotika.

AnonymBruker
Skrevet

Når de får tenner er det jo et tegn på at de skal ha fast føde og ikke trenger å ammes lenger! Vi lever ikke i et utviklingsland hvor de ammer til barna er 2-3 år. Der er jo forholdene med mat, melk og hygiene helt annerledes enn hos oss. 

Anonymkode: e723f...2d0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...