Gå til innhold

Vil straffe bilens eier ved fartsbøter


Gjest Varg-Menja

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1160753.ece

Antall fotobokser skal dobles, men det drøyeste er at de vurderer å begynne å stille bilens eier ansvarlig for bøtene, så det holder å ta bilder av bare skiltene. Lurer på hvordan konsekvensene av dette blir dersom noen kjører så fort at de får prikker i sertifikatet eller mister lappen... I tillegg til at det burde vel være ønskelig å straffe den som faktisk har begått forseelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir det sånn, kommer nok ikke folk til å låne ut bilene sine lengre. Det hadde ikke jeg gjort i alle fall. Ikke søren at jeg skal ta asnvar for en tulling som eventuelt hadde kjørt for fort, fordi h*n hadde lånt min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildThing

Poenget er at det er mange som vet om dette med at så lenge fører ikke kan identifiseres så slipper man unna. Det har jeg selv gjort ved at jeg ved griseflaks skftet CD akkurat idet jeg kjørte forbi boksen og ikke fikk ansiktet på bildet. Myndighetene har et helsikkes papirsystem før de kan begynne å etterforske slikt pr idag, det koster mer enn de tjener.

Så det som skjer nå er at denne etterforskningen blir langt enklere, bileier får umiddelbart et langt større ansvar for hva som foregår med ens kjøretøy - og ærlig talt - det skulle da bare mangle.

Jeg er fullstendig åpen for dette forslaget, alle midler som må til for å få has på idiotikjøring her i landet er velkommen såfremt det fungerer.

Hvis du har venner som ikke tar ansvar for det de begår mens de bruker din bil, vel beklager - da er du løk som låner den ut til vedkommede, i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Kjør motorsykkel... :ler:

Noe av poenget med dette var vel å åpne for å fotografere skilter bakfra og kunne ta motorsyklister også, så det hjelper nok ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er overvåkning som er langt ut over hva en bør akseptere, hav blir det neste overvåkning av mobil, hvis mobilen din er over fartsgrensen får du bot i posten, teknologien er ingen hindring.

Noen tenkte situasjoner: "jeg" får tilgan til en jeg ikke liker sine bilnøkkler, på en fest, han sover jeg tar en tur i bilen hans i 150 forbi en fotoboks med solskjermen nede, parkere bilen og legge nøkklene tilbake...

En ansatt på et verksted kjører din bil en tur i 150 når den er inne til service, det oppstår tvil om hvem som har kjørt bilen...

En jeg missliker (politiker) har lik min bil jeg lager et skilt og kjører en tur med skiltene på og solskjermen nede...

Du driver med salg av biler, kan du la noen prøvekjøre bilen dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
En jeg missliker (politiker) har lik min bil jeg lager et skilt og kjører en tur med skiltene på og solskjermen nede...

Eller skru av andres skilter, det er jo fort gjort. En del av forslaget går ut på at man skal slippe å ta bilder av føreren, så du trenger ikke å tenke på solskjermen heller...

Som du sier her, sjansen for misbruk av dette er for stor. Og som jeg påpekte i første innlegg, kan man virkelig, i rettsikkerhetens navn, ta lappen fra noen som beviselig ikke har kjørt for fort? Tenk da også på konsekvenser i forhold til yrkessjåfører eller andre som trenger førerkort i jobben. Lurer også på hvordan dette skulle bli i forhold til firmabiler, leasingbiler osv.

En slik ordning ville nok føre til så mye konflikter og rettssaker at det neppe ville være verdt det for samfunnet som helhet. Og det er lett å si at man bare bør slutte å låne ut bilen sin, helt til man står der selv og er i virkelig nød for å låne naboens bil selv. Jeg vil ihvertfall ikke ha ett samfunn hvor staten har som mål å gjøre slutt på at man gjør hverandre tjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer ikke til å bli gjenomført. Vi har jo et system der man er uskyldig til det motsatte er bevist. Man kan ikke begynne å straffe noen som faktisk ikke har gjort noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer ikke til å bli gjenomført. Vi har jo et system der man er uskyldig til det motsatte er bevist. Man kan ikke begynne å straffe noen som faktisk ikke har gjort noe galt.

Ikke vær for sikker på det, de røde er nå en gang opptatt av å styre bestemme og formynde.

Endret av Remyline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær for sikker på det, de røde er nå en gang opptatt av å styre bestemme og formynde,

Skriver under på den!!

Endret av Remyline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildThing

Var da usansynlig mange konspirasjonsteorier på dere.

Skjerp dere, om et verksted fucker opp slik så er det bare for deg å bevise at bilen var på verksted den tiden. Etc. Det er jo ikke snakk om at du skal dømmes bare fordi det er din bil, det er snakk om at du enklere stilles til ansvar og MÅ forklare om det i virkeligheten var deg. Hvis din bil har vært innblandet i noe, så bør du fankern meg ganske enkelt greie å være med på å finne ut hva.

Jeg ser ikke problemet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var da usansynlig mange konspirasjonsteorier på dere.

Skjerp dere, om et verksted fucker opp slik så er det bare for deg å bevise at bilen var på verksted den tiden. Etc. Det er jo ikke snakk om at du skal dømmes bare fordi det er din bil, det er snakk om at du enklere stilles til ansvar og MÅ forklare om det i virkeligheten var deg. Hvis din bil har vært innblandet i noe, så bør du fankern meg ganske enkelt greie å være med på å finne ut hva.

Dette er jo riv ruskende galt! Bevisbyrden skal jo ikke ligge på deg! Det er ikke opp til deg og bevise at du er uskyldig! Det er opp til de påtalende å bevise om du er skyldig. Prinsippet med at man er uskyldig til det motsatte er bevist er så elementært viktig for vår rettssikkerhet at det kan man ikke gå bort fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hele er skremmende. At de setter opp flere fotobokser og skal måle tiden i mellom dem er ok, men å sette bilens eier til ansvar ligner ingenting. Nå låner jeg til vanlig ikke ut bilen min, men ser jo ikke bort i fra at jeg en dag gjør det hvis noen i familien eller venner virkelig er i knipe. Og skulle de da komme til å bryte fartsgrensen får de virkelig stå til rette for det selv. Jeg er ikke for at regningen skal bli min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvåking og kontroll av alt og alle er godt i gang, og hensikten helliger middelet...

Forbud og påbud, det er bare vi nordmenn som en gjeng trauste sløvinger godtar vi alt,

Vi betaler bøter for å kjøre for fort, når tilsvarende fart ville gitt bot for å hindre traffikken i de fleste siviliserte land...

Først har vi betalt avgifter på biler og drivstoff , siden en kunne kjøpe biler uten å måtte søke tilatelse til å kjøpe bil av AP halvkomunistene.

Svært lite av disse middlene blir brukt på veier, så når traffiken øker, svarer staten med

kreve mer penger for et antikvarisk veisystem.

Og vi finner oss i det som de tafatte halvautomater vi har blitt, hvorfor godtar vi slikt uten å gå berserk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slike forslag får meg seriøst til å undres over om de i departementene som sitter og utarbeider slikt - har fryktelig lite å gjøre om dagen?

Hver gang det kommer ny regjering - eller noen har blir nyansatt som byråsjef, underdirektør osv. så skal de markere at de er på plass i ny stilling (spes.menn) og da kommer duste-forslagene som perler på en snor.

Burde ikke noen eksterne ansettes som kan se det hele mer klart fra utsiden, som kan fortelle dem hvor dustete enkelte av forslagene deres er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Overvåking og kontroll av alt og alle er godt i gang, og hensikten helliger middelet...

Forbud og påbud, det er bare vi nordmenn som en gjeng trauste sløvinger godtar vi  alt, 

Vi betaler bøter for å kjøre for fort, når tilsvarende fart ville gitt bot for å hindre traffikken i de fleste siviliserte land...

Først har vi betalt avgifter på biler og drivstoff , siden en kunne kjøpe biler uten å måtte søke tilatelse til å kjøpe bil av AP halvkomunistene.

Svært lite av disse middlene blir brukt på veier, så når traffiken øker, svarer staten med 

kreve mer penger for et antikvarisk veisystem.

Og vi finner oss i det som de tafatte halvautomater vi har blitt, hvorfor godtar vi slikt uten å gå berserk?

Haha. Her ble altså mine fordommer mot at innlegg med frasene "avgifter", "AP halvkomunistene", "antikvarisk veisystem" og "berserk" i et og samme innlegg betyr svada, bekreftet. Selvsagt krydret med det som går an av leifer. (Ikke en gang linjeskift er overkommelig terreng).

Det kuleste argumentet var naturlig nok at vi ikke bør rette oss etter vårt lands lover, da lovene ikke nødvendigvis finnes i andre land.

Jepp, debatter som omhandler bil, bensin, alkohol, åpningstider og kvinnfolk lokker fram de beste argumentene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...