Gå til innhold

Hvilken hunderase?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har lenge tenkt på å skaffe meg hund, men det er et hav der ute med ulike raser. 

Jeg er i slutten av 20 årene, bor i en 60 kvm leilighet og har aldri eid hund før. Jeg har passet hunder, vert på turer og ferie med hunder. Tidligere har jeg satt meg inn i at en golden retriever kunne vert noe som passet for meg, men etter å ha dykket ned i flere raser begynner jeg å bli usikker og tenker kanskje en litt mindre hund kunne passet bedre i en leilighet.

Har dere tips til hvilke hunderaser en førstegangseiger kunne ha kikket litt ekstra på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville spurt meg selv følgende spørsmål:

- Hvor mye av min fritid er jeg villig til å bruke på hunden?

- Er det viktig at hunden går overens med andre hunder, barn, folk og dyr av ymse slag?

- Er jeg interessert i hundetrening/aktivisering

- Vil jeg ha en hund som følger meg overalt , eller en som er selvstendig (og kan finne på å stikke av)

- Må hunden være alene i perioder på dagen? 

- Hvor mye pelsstell er jeg interessert i, eller hvor mye søle/røyting syns jeg er ok i leiligheten? 

- Har jeg passende uteområde hunden kan løpe fra seg, eller blir det mest småturer i nærområdet? 

Endret av NettoppJa
.
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Shetland sheepdog 😍

Anonymkode: 31d7c...507

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Shetland sheepdog 😍

Anonymkode: 31d7c...507

De kan være ganske gneldrete og dermed ikke det beste alternativet når man bor i leilighet. 

Anonymkode: 97417...291

AnonymBruker
Skrevet

Bichon Havanais 😍❤️ Jeg har en. Lite bjeffing, men skal helst ikke være så mye alene. En del pelsstell. Han er min første hund. Elsker han overalt på jorden. Hengiven, leken, lettlært, kosete og veldig søt ❤️

Anonymkode: 3f2f8...7db

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Whippet? Selv de større mynderasene kunne klart seg i leilighet om de får løpt ordentlig fra seg. Sofagriser ellers.

Islandsk fårehund kan være litt lyd i, men de er en fin miks mellom selvstendig og førerorientert.

Collie (langhår/korthår) har blitt til en veldig fin familie- og turhund, men da gjelder det å se på linjene sånn at du ikke velger en fra brukshundlinjer. 

Mellompuddel, bedlington terrier, engelsk springer spaniel, engelsk cocker spaniel? Her kan noen gi lyd, men er ikke kjent for å være voktere. Får de nok stimuli og grei oppdragelse så kan du nok unngå de fleste negative sidene.

Om du ikke må ha valp så kunne du tatt en titt innom ulike omplasseringssentre og kanskje vært fosterhjem? Om hunden ikke passer livsstilen din så er det uansett midlertidig, "bedre lykke neste gang" liksom.

Iblant kan blandingsraser være gull verdt, men styr unna såkalte designerhunder. Mange puddelblandinger på bl.a. Finn er nok ikke gjort av "ordentlige" oppdrettere....

Anonymkode: 64f09...19c

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Bichon Havanais 😍❤️ Jeg har en. Lite bjeffing, men skal helst ikke være så mye alene. En del pelsstell. Han er min første hund. Elsker han overalt på jorden. Hengiven, leken, lettlært, kosete og veldig søt ❤️

Anonymkode: 3f2f8...7db

Signerer denne. Har ikke den rasen selv, men jeg kjenner én svært godt. Fin og uproblematisk førstegangshund.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Japanese chin, japansk spisshund, papillon

Anonymkode: b6311...135

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! 

Skal sette meg ned og dykke ned i de ulike rasene for å lære litt mer om den for å se hva som kan passe meg. Igjen takk!

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også bichon havanais. Er bare 3 måneder gammel foreløpig, så kan ikke uttale meg så mye om min ennå siden den er i verste valpefasen, hehe. Men jeg gjorde mye research på forhånd, møtte flere og snakket med mange som er kjent med rasen og har bare hørt positive ting. De har godt gemytt, er som regel sosiale, friske og uproblematiske hunder som både kan være med på lengre turer og latere dager hjemme. De røyter ikke, men krever en del pelsstell (de kan klippes for å gjøre det enklere.) De har også en veldig grei størrelse for en leilighet. :)

Anonymkode: 80e4d...9de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...