Gå til innhold

Noen med erfaring med narkolepsi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt dårlig søvn siden jeg var liten, men i det siste har det blitt verre. 

Jeg våkner flere ganger om natta, men sovner igjen ganske kjapt. Jeg har litt problemer med å komme meg i seng, men står alltid opp ca kl. 9 hver morgen uansett. Går rundt og gjesper og er trøtt omtrent hele dagen, men så kommer kvelden og jeg er lys våken igjen - derfor vanskelig å gå og legge meg igjen. 

Innimellom har jeg hatt søvnparalyse. Jeg sover ikke, er ikke helt våken heller, men drømmer - det føles som det er noe "ondt" i rommet. Og jeg vet at jeg må bare røre på meg, beinet eller armen eller lukke opp øynene, for da går det over. Og det gjør det. Da våkner jeg. 

Nå har jeg hatt sånne paralyser tre ganger bare de siste to ukene. Denne uka har det vært to ganger. I natt så fikk jeg beveget beinet slik at jeg våknet, men var så trøtt at jeg sovnet igjen med en gang. Samme greia, så jeg måtte tvinge meg til å snu meg over på magen og lese litt på mobilen for ikke å sovne med en gang. Klokka var halv fire da jeg la fra meg mobilen. Og da klokka ringte rett før kl. 9 var jeg helt ferdig, så kom meg ikke opp før klokka var nesten 10.

Så. Jeg søkte opp dette på nettet og kom over FHI og søvnparalyse og at det kan være narkolepsi. 

Dette ble en lang tekst for å høre om noen har erfaring med det samme og om legen tar slikt på alvor og hvor kjapt det evt. kan fikses? 

Jeg kan fint kjøre bil uten å bli trøtt så jeg er ikke farlig i trafikken, bare for å ha sagt det med en gang også. Det er når jeg sitter stille eller om jeg ser på film etc. at jeg blir så vanvittig trøtt at jeg gjesper hele tiden. Noen ganger er jeg så trøtt at jeg nesten dupper av foran pc'n eller tv'n. 

Sitter oppe nå litt fordi jeg er redd for å gå og legge meg og oppleve det samme igjen... 

Anonymkode: 54e99...3b2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hende at det er søvnapné da? Hvis du sliter med nesetetthet, snorking eller overvekt - så ville jeg i hvert fall fått undersøkt det. 
 

Virket  som at man måtte score ganske høyt, på det skjemaet jeg har lagt ved, hvis det skal være mistanke om narkolepsi. 
 

Har perioder der jeg er veldig plaget med søvnparalyse jeg også(kan få flere anfall, før jeg omsider sovner skikkelig igjen), men har ikke narkolepsi. 
 

Har du tatt blodprøver? 

F4C4C526-E591-4A41-A650-06CF274193AC.jpeg

81A82B11-0666-4BD9-BAF9-71844BBCD401.jpeg

C66396C8-BD43-41D2-A472-7A1662CD0574.jpeg

Anonymkode: 0a634...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Ja, jeg er overvektig - ganske mye også - så jeg har tenkt at det er derfor jeg snorker som jeg gjør, det har hendt et par ganger at jeg selv våkner av at jeg snorker. (Har en snorke-app på mobilen og av de 5-6 timene jeg sover så snorker jeg ca 1 time)

Jeg har bestilt time hos legen så tar jeg det derifra. 

Jeg søkte i utgangspunktet etter søvnparalyse på google og det var da narkolepsi kom opp, jeg kjenner ingen som har det og jeg har aldri tenkt selv at det kan være det. 

Det har bare blitt plagsomt med disse ekle hendelsene når jeg sovner og i natt brukte jeg mye tid på å mentalt forberede meg på at "det går så fint, i natt får jeg sove godt og alt er greit"-opplegg.

Uttrykket "lakenskrekk" fikk en reell betydning for meg nå. :fnise:

(Fikk forresten 11 poeng på det skjemaet over der)

Anonymkode: 54e99...3b2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar :)

Ja, jeg er overvektig - ganske mye også - så jeg har tenkt at det er derfor jeg snorker som jeg gjør, det har hendt et par ganger at jeg selv våkner av at jeg snorker. (Har en snorke-app på mobilen og av de 5-6 timene jeg sover så snorker jeg ca 1 time)

Jeg har bestilt time hos legen så tar jeg det derifra. 

Jeg søkte i utgangspunktet etter søvnparalyse på google og det var da narkolepsi kom opp, jeg kjenner ingen som har det og jeg har aldri tenkt selv at det kan være det. 

Det har bare blitt plagsomt med disse ekle hendelsene når jeg sovner og i natt brukte jeg mye tid på å mentalt forberede meg på at "det går så fint, i natt får jeg sove godt og alt er greit"-opplegg.

Uttrykket "lakenskrekk" fikk en reell betydning for meg nå. :fnise:

(Fikk forresten 11 poeng på det skjemaet over der)

Anonymkode: 54e99...3b2

Da kan det hende at det er søvnapné - så dette med snorkingen, bør du nevne for legen.

Ja, det er fryktelig slitsomt! Noen ganger kan det hjelpe med en avslappende kveldsrutine. Og å ikke bekymre seg over at man kanskje ikke får sove. Søvn hygiene, er viktig nå.

Anonymkode: 0a634...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kan det hende at det er søvnapné - så dette med snorkingen, bør du nevne for legen.

Ja, det er fryktelig slitsomt! Noen ganger kan det hjelpe med en avslappende kveldsrutine. Og å ikke bekymre seg over at man kanskje ikke får sove. Søvn hygiene, er viktig nå.

Anonymkode: 0a634...e1d

Jeg vet at jeg får sove, ikke noe problem der, det er bare det at jeg er redd for å oppleve den lammelsen og frykten. Har tenkt litt på om jeg rett og slett skal prøve å bare stå i frykten og se om det gir seg av seg selv. Vet ikke om jeg tør. 

Jeg skal snakke med legen om hjelp til vektnedgang også, jeg tror det også kan hjelpe på snorkingen. Jeg har prøvd for meg selv så mange ganger over flere år nå og alt sklir bare ut hele tiden, jeg får ikke til alene. Jeg har et helt høl-i-huet spisemønster i tillegg til høl-i-huet søvnmønster... Tror mye kan løses ved å sove riktig og spise riktig sånn til å begynne med. 

Når jeg våkner om morgenen så blir jeg liggende litt før jeg står opp. Hvis jeg da ligger på ryggen så snorker jeg da også, selv om jeg er våken. Så vet ikke om det bare er litt liten plass i halsen/luftveien? At drøvelen er for stor eller noe sånt?

Anonymkode: 54e99...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...