Gå til innhold

Hva slags aktivitetsnivå har jeg?


Gjest Gaea

Anbefalte innlegg

Hvor aktiv vil dere definere  hverdagen min når jeg trener annenhver dag styrke (fullkropp) og løping (totalt 1 time til sammen). Jeg går ca 10-14 000 skritt i gjennomsnitt. Utenom jobb, har ikke regnet skritt i jobbsammenheng. 

Og hva vil definere jobben som? Går og står mest, forflytter litt men er sitter også noe ila arbeidsdagen for å journalføre/møter/etc.  

Lurer på dette fordi jeg vil regne ut forbrenning, men er usikker hvilken grad av aktivitet det faller innunder.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville heller ha kjørt sedentary/inaktiv som utgangspunkt og lagt til og trukket fra de faktiske kaloriene du forbrenner fremfor å gjette, aktivitetsnivå varierer for mye til at det er en bra måte å måle på. Er vel 5-6000 skritt og under som regnes som inaktiv/lite aktiv på den tdeecalculator.net i alle fall. 

Anonymkode: 70b99...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaea skrev (6 timer siden):

Hvor aktiv vil dere definere  hverdagen min når jeg trener annenhver dag styrke (fullkropp) og løping (totalt 1 time til sammen). Jeg går ca 10-14 000 skritt i gjennomsnitt. Utenom jobb, har ikke regnet skritt i jobbsammenheng. 

Og hva vil definere jobben som? Går og står mest, forflytter litt men er sitter også noe ila arbeidsdagen for å journalføre/møter/etc.  

Lurer på dette fordi jeg vil regne ut forbrenning, men er usikker hvilken grad av aktivitet det faller innunder.    

Mulig du kan få ei pulsklokke til å regne ut forbrenningen din.

Dersom du har stabil vekt, så kan du veie og måle det du spiser, og summere kaloriene. Med stabil vekt er forbrenning lik matinntak.

Aktivitetsnivået ditt kaller jeg "sprek mosjonist."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men jeg lurer uansett på hva aktivitetsnivået mitt er (altså hvilken grad, lite, moderat, høyt, svært høyt) . Vil ikke si det varierer mye hos meg, i og med at jeg følger en fast treningsplan og går jevnt over like mye hver dag (en sjelden gang i blant kan jeg gå opptil 21 000 skritt, men det er sjeldent, holder meg på snittet som nevnt ovenfor) 

Blir litt forvirret når jeg leser et sted at 12500+ skritt daglig definerer en som svært fysisk aktiv, mens 4 økter i uken definerer en som moderat aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er såpass sliten at du ikke kan snakke særlig under treningsøktene dine har du muligens høy grad av aktivitet, men i utgangspunktet tenker jeg moderat til høy. 

Anonymkode: 96319...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan forresten også slenge inn at jeg baserer svaret mitt over på hva som står på nett samt hvordan fysioterapeuten jeg går til definerer mitt aktivitetsnivå. Jeg går tur 1 t annen hver dag hvor jeg er andpusten (stort sett på fjellet), trener styrke annenhver dag hvor jeg blir litt andpusten samtidig som jeg kan ha en samtale, og så går jeg mellom 10-20k skritt hver dag utenom disse aktivitetene. I følge fysio er jeg moderat aktiv basert på intensistetsnivået på mine aktiviteter og antall timer jeg er fysisk aktiv. 

Anonymkode: 96319...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Moderat høres egentlig veldig logisk ut. Noen av øvelsene i styrketreningsprogrammet kan jeg fint snakke samtidig som jeg gjør de (legghev f.eks), men ved andre øvelser er det for tungt til å prate, og det i hvertfall når jeg løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan forresten også slenge inn at jeg baserer svaret mitt over på hva som står på nett samt hvordan fysioterapeuten jeg går til definerer mitt aktivitetsnivå. Jeg går tur 1 t annen hver dag hvor jeg er andpusten (stort sett på fjellet), trener styrke annenhver dag hvor jeg blir litt andpusten samtidig som jeg kan ha en samtale, og så går jeg mellom 10-20k skritt hver dag utenom disse aktivitetene. I følge fysio er jeg moderat aktiv basert på intensistetsnivået på mine aktiviteter og antall timer jeg er fysisk aktiv. 

Anonymkode: 96319...bf4

Fint å vite! Vi har ganske likt aktivtetshverdag mtp på antall skritt og styrketrening annenhver dag, så hvis det går innunder moderat for deg gjør det for meg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...