Gå til innhold

Hvilken julepynt har dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt min første leilighet og skal derfor sakte frem mot jul kjøpe min aller første julepynt.

Ønsker at det skal være litt ordentlig, ikke fra typ nille. Har dere noen tips? Trenger julekrybbe, pynt til treet og adventsstjerne

Anonymkode: 73c59...200

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her.

Gjerne litt klassisk pynt som kan vare til jeg blir gammel!

Anonymkode: 73c59...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosendal i gull eller sølv,  eller begge deler 

Anonymkode: 8e171...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fra Georg Jensen og Rosendahl. I tillegg har jeg gammel pynt som fugler og diverse kuler. 
Julekrybba jeg har er lagd av en amerikansk slektning, så den er nok bare jeg som har her til lands. 

Anonymkode: 90faa...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt gullpynt fra georg Jensen og rosendahl på salg etter jul i flere år, så nå som jeg har plass til juletre for første gang har jeg pynten klar uten å bruke en formue. Blir nok noe billig pynt innimellom i tillegg.

Anonymkode: ff051...83d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadeland og Magnor har mye fint på nett.

Anonymkode: 6ac1e...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns pynt fra Georg Jensen og Rosendahl er horribelt. Så kaldt og upersonlig. Det finnes mye fint, både billig og dyrt. Har en god miks fra kremmerhuset, nille, HM, og en haug andre steder. Jeg har en fargestil jeg går etter, som passer resten av "julehuset." 

Anonymkode: c712b...867

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta turen innom en bruktbutikk når det nærmer seg jul. De har mye fint, man kan blant annet finne slik klassisk «jesus og julekrybbe» stall. 

Anonymkode: 92126...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker julepynt. Jeg har en blanding av alt, og har samlet i mange år. Det er mitt tips til deg. Ikke kjøp alt med en gang, smaken din kommer til å endre seg. For meg er egentlig svibler, en grankvist i en vase og lys det som får meg mest i stemning da. 

Anonymkode: a93d2...f15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Syns pynt fra Georg Jensen og Rosendahl er horribelt. Så kaldt og upersonlig. Det finnes mye fint, både billig og dyrt. Har en god miks fra kremmerhuset, nille, HM, og en haug andre steder. Jeg har en fargestil jeg går etter, som passer resten av "julehuset." 

Anonymkode: c712b...867

Har du merket deg hvordan alle andre i tråden har klart å komme med en anbefaling om noe de liker? Uten å måtte snakke nedlatende om andres smak? 

Anonymkode: d3b77...7f9

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en salig blanding av gammelt og nytt og i mange farger: Rødt, grønt, oransje, blått, hvitt m.fl.

En del av den julepynten vi har er fra 40-, 50-, 60- og 70-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Syns pynt fra Georg Jensen og Rosendahl er horribelt. Så kaldt og upersonlig. Det finnes mye fint, både billig og dyrt. Har en god miks fra kremmerhuset, nille, HM, og en haug andre steder. Jeg har en fargestil jeg går etter, som passer resten av "julehuset." 

Anonymkode: c712b...867

Akkurat det der er jeg enig i. Pynten til disse merkene ser ikke ut som julepynt i det hele tatt. Det er bare kaldt. Vi fikk et par Rosendahl pynt i julegave, men de ble pakket ned og gikk i bosset. Vi vil ha masse farger og tradisjonell julepynt i huset vårt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samlet over tid. Gjerne julemarkeder i utland. Jeg har også mye fra Illums, de har mye flott i sesong. Har holdt meg til sølv og gull, med litt rødt. 

Så tipset er egentlig å ikke ta alt på en gang. I begynnelsen supplerte jeg med rimelige kuler fra Ikea, så jeg nå sakte har faset ut. Ikea kan også være et fint utgangspunkt for stjerne og lysdekorasjoner, frem til du finner noe som er midt i blinken for deg. 

Støtter også tips om blomster, granbar, mose og slikt. Det gir mye stemning, og koster nesten ingenting. 

Anonymkode: d3b77...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett julekrybben fra Willow Tree? 
 

Jeg har adventsstake og oppheng fra Georg Jensen, som jeg stæsjer opp med granbar..

Ellers bruker jeg mye jordtoner, mose og granbar (ekte eller falske som ser ekte ut). Har en svær grein som jeg henger i et 6 meter langt vindu, og pynter med lys, kuler i rolige farger osv..bruk naturen! 

Kommer helt an på smaken din - men min erfaring er at den «rolige» pynten (uten skrikende farger) er den som brukes år etter år. 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker mye pynt på juletreet, og da går det i sølv og rødt glass. 
Jeg vet at du ikke spurte etter ‘billig pynt’, men på kremmerhuset har jeg funnet mye av dette. 
Ellers kjøper jeg også mye på salg på div glassbutikker    
(og det finnes ‘kupp’ på Nille innimellom også)

Du må jo tenke på hva DU liker

Anonymkode: b7f94...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har en stor juleby med ca 50 hus. Å det som hører til i byen av folk og ting.

Anonymkode: 1235b...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at den fineste julepynten jeg har er den pynten som er kjøpt for spesielle anledninger, arvet eller laget, kort sagt pynt som jeg har minner knyttet til. 

 

Mitt forslag er derfor at du skaffer deg et lite grunnlag først, og at du bygger på ut i fra dette i årene som kommer.

Anonymkode: e4d16...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et ganske stort juletre i plast (skulle ønske vi kunne ha ekte, for meg er det lukten av juletre som gir den beste julestemningen) og kjøpte en sånn stor "basic" box med kuler i rødt og gull fra IKEA det første året for å pynte med. Resten av pynten er pynt vi har kjøpt når vi har vært på reiser, det er alltid like koselig å pakke de ut hvert år og mimre tilbake til da vi kjøpte noe på Island eller Frankrike. Også har jeg fått litt pynt av mamma av pynten som vi pleide å ha på juletreet da jeg var liten ❤️

Hovedregelen nå er at vi får kjøpe én ting hvert år (bor i London, pleier å gå på Liberty, Selfridges, Fortnums osv når de har julebutikk og finne den peneste kula det året), og hvis vi kommer over noe på reise. Etter hvert kan vi kanskje fase ut kulene fra IKEA, men de er egentlig ganske pene de og. Ikke noe mål å kaste de bare fordi de var billige liksom. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...