Gå til innhold

Valg av bil til friluftsliv


.Fjellmannen

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg skal nå kjøpe meg en ny bil da min bmw har elendig fremkommelighet på vinterføre samt lav bakkeklaring. 
 

har sett på mange forskjellige biler men synes det er vanskelig å avgjøre hva som egner seg best til mitt bruk.

Bilen må ha høy bakkeklaring, godt firehjulsdrift system, driftsikkerhet, manuell gir og kjørt lite samt ganske ny. Har satt grense på 500 000 kr, men ved et spesielt godt kjøp kan jeg gå opp til ca 600 000 kr.

ikke viktig med antall seter, så en pickup/varebil er ikke noe problem. 
 

har sett på pickup og vanlige SUV-er, men synes valget blir vanskelig da det er så mye å velge i, spesielt det med hvordan firehjulsdrift systemet er synes jeg er vanskelig å sette meg inn i da det visstnok er store forskjeller på det? 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en Subaru Forester og er veldig fornøyd. Bor i Finnmark, kjører mye og er MYE på tur. Kommer frem med den😊

Anonymkode: 390c7...a5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en helt ny Mitsubishi L200 for noen år siden. Bor på en plass som til tider kan være ufremkommelig på vinterføre, og kjører noe på en dårlig preparert skogsvei for å komme til hytta. I tillegg tok jeg meg en og annen langtur sørover. Var veldig fornøyd med den bilen. Opplevde aldri at bilens firehjulssystem sviktet, satt den i lavgir og sperre på diffen så gikk den over alt. Veldig behagelig på langkjøring, satt på cruisecontrollen og la setet bakover så var det bare å kjøre mil etter mil. 

Skal definitivt ha en ny pick up om ikke lenge, men avventer litt for å se på el varianter av den. 

Har en venn som aldri kunne tenke seg annet enn VW Amarock, og som skryter hemningsløst av den. 

I tillegg har jeg en annen venn som har en Izusu, og han forguder den bilen. 

Tror du rett og slett må sette deg i hver og en modell og teste ut og forhøre deg med de forskjellige bilselgerne og gjøre deg opp en mening. 

Det du trenger er lavgir + lås av diff. Men det tror jeg alle har på de bilene. 

Anonymkode: ce781...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MB E- klasse All-Terrain.

superfornøyd med min, god bakkeklaring, mye bedre komfort en pick-up langs veien og den er lang nok til at du kan sove behagelig i den om du legger ned baksetene. 😊😴😊

 

Jobber i anleggsbransjen så er på mange steder med dårlig veier i den forbindelse + at jeg er mye på fjellet/ute ellers også.

Anonymkode: 62c50...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land Cruiser selvfølgelig, jeg liker best manuellkasser men dagen automater er veldig bra og faktisk bedre enn manuell i krevende terreng.

Anonymkode: efff4...c90

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pickup er jo et dumt valg - du får ikke tatt med venner, og mangel på vekt bak gjør den akslingen ubrukelig når bilen ikke er lastet. Dårlige kjøreegenskaper er det også.

Så da blir spørsmålet hvor lenge du skal ha bilen? Det er et sunt budsjett. Kanskje du skal tenke litt fremover? Er det aktuelt med eldrift, kan det hende du får barn i hus om noen få år etc.?

Anonymkode: fd152...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har null peil på biler, men i hytte og friluftskommunen her er den desidert mest vanlige bilen Volvo.

(bare ikke spør meg åssen modell… sånne nye, som er høye å trå inn i)

 

Anonymkode: 380ef...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Jeg skal dra til forskjellige forhandlere og spørre om ting, men de er jo selgere og alle vet hvordan selgere snakker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Fjellmannen skrev (7 timer siden):

Takk for alle svar. Jeg skal dra til forskjellige forhandlere og spørre om ting, men de er jo selgere og alle vet hvordan selgere snakker

Poenget mitt var at du må selv vite hva du vil først. :)

Anonymkode: fd152...02c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...