Gå til innhold

Gave til snekker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi flyttet i vår inn i et gammelt hus som trengte noe renovering. En bekjent (bekjennskap gjennom felles hobby) satt meg i kontakt med en av sine kompiser som er tømrer, og tømreren sa seg villig til å ta oppdraget.

Alt blir gjort på tømrerens nyopprettede enmannsforetak, og alt er med moms (ikke noe svart arbeid eller muffins). Selve jobben er signert til ca. 250 000, som er en rimelig pris (det er ikke kompispris, men rimelig av andre årsaker).

Denne jobben har vist seg å være mer enn hva tømreren forventet seg, og har strukket ut i tid. Delvis fordi det har dukket opp noen uforutsette utfordringer (dette er som sagt et gammelt bygg), og delvis fordi han har undervurdert hvor jævlig det er å jobbe på prosjekt alene etter endt arbeidsdag (mao. egen arbeidskapasitet).

Vi (dvs. han) er nå ferdig og skal ha et sluttmøte, jeg er utrolig fornøyd med han og arbeidet han har utført. Jeg har også mye sympati med at dette prosjektet ble mer utfordrende enn han trodde.

Er det kjemperart å gi en gave? Jeg tenkte type en god flaske whisky eller tilsvarende (jeg vet han drikker).

 

Anonymkode: f79b9...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det høres topp ut at du gir en "takk for hjelpen"-gave, selv om han får betalt for jobben.

Jeg ville hørt med han som er kompis med ham hva som kan falle i smak, det kan jo være at han har en spesiell hobby eller noe annet som kunne gitt ide til en noe mer personlig gave enn bare en flaske whisky,

Anonymkode: 902d1...dca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt gjort det!☺️ Selvom det er en lovlig betalt arbeid. De på avdelingen til søsteren min fikk noe godteri da en pasient der døde, av de pårørende som var så glad at han fikk en verdig og fin avslutning på livet 💚

Helt flott med en oppmerksomhet 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi flyttet i vår inn i et gammelt hus som trengte noe renovering. En bekjent (bekjennskap gjennom felles hobby) satt meg i kontakt med en av sine kompiser som er tømrer, og tømreren sa seg villig til å ta oppdraget.

Alt blir gjort på tømrerens nyopprettede enmannsforetak, og alt er med moms (ikke noe svart arbeid eller muffins). Selve jobben er signert til ca. 250 000, som er en rimelig pris (det er ikke kompispris, men rimelig av andre årsaker).

Denne jobben har vist seg å være mer enn hva tømreren forventet seg, og har strukket ut i tid. Delvis fordi det har dukket opp noen uforutsette utfordringer (dette er som sagt et gammelt bygg), og delvis fordi han har undervurdert hvor jævlig det er å jobbe på prosjekt alene etter endt arbeidsdag (mao. egen arbeidskapasitet).

Vi (dvs. han) er nå ferdig og skal ha et sluttmøte, jeg er utrolig fornøyd med han og arbeidet han har utført. Jeg har også mye sympati med at dette prosjektet ble mer utfordrende enn han trodde.

Er det kjemperart å gi en gave? Jeg tenkte type en god flaske whisky eller tilsvarende (jeg vet han drikker).

 

Anonymkode: f79b9...ae2

Ja, det er kjemperart å gi en gave av type whisky, når du vet at han med all sannsynlighet har gått i tap både på timer og kanskje også materialer.

Jeg er faktisk ganske sjokkert over at dere ikke har satt dere ned for lenge siden sammen med han og funnet ut hva alt ekstraarbeidet har kostet i tid og utgifter! Han har ikke tatt på seg jobben for å være snill. Han har startet et nytt firma, og hvis dere ikke dekker hans utgifter, kan dere være ansvarlige for at økonomien knekker helt i begynnelsen.

Hadde dette vært et hvilket som helst vanlig firma, ville de ha stoppet arbeidet og krevd betalt for arbeidet som ikke inngår i kontrakten. At han ikke gjør det, viser hvor vrient slike "venneoppdrag" kan være.

En flaske whisky er rett og slett frekt, og viser egentlig kun en ting: at dere ikke har forstått hva prosjektet deres har kostet mannen.

Anonymkode: f548f...326

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet så har han vel nå lært at han alltid må ta forbehold for uforutsette ting og økte materialkostnader i avtalen…

Anonymkode: 58899...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er kjemperart å gi en gave av type whisky, når du vet at han med all sannsynlighet har gått i tap både på timer og kanskje også materialer.

Jeg er faktisk ganske sjokkert over at dere ikke har satt dere ned for lenge siden sammen med han og funnet ut hva alt ekstraarbeidet har kostet i tid og utgifter! Han har ikke tatt på seg jobben for å være snill. Han har startet et nytt firma, og hvis dere ikke dekker hans utgifter, kan dere være ansvarlige for at økonomien knekker helt i begynnelsen.

Hadde dette vært et hvilket som helst vanlig firma, ville de ha stoppet arbeidet og krevd betalt for arbeidet som ikke inngår i kontrakten. At han ikke gjør det, viser hvor vrient slike "venneoppdrag" kan være.

En flaske whisky er rett og slett frekt, og viser egentlig kun en ting: at dere ikke har forstått hva prosjektet deres har kostet mannen.

Anonymkode: f548f...326

Vis oss setningen i innlegget til ts der det står «vi har ikke gitt han en krone» eller annet som gir inntrykk av at han har tapt penger? Ts snakker om tapt tid. Som også har verdi. Men det er likevel to ulike ting. 

Anonymkode: 4912d...035

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En flaske god whiskey vil han nok sette pris på. 

Anonymkode: 0f5ee...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en stor oppussing som gikk over nærmere ett års tid. Firmaet er medium stort og solid, og vi betalte helt vanlig pris. Vi var så utrolig fornøyd med snekkeren som har hovedsnekker og som var der gjennom hele perioden, at vi gav han et universalgavekort på rundt 1000 kr som takk for veldig bra jobb og råd underveis. Dette var en ekstra personlig påskjønnelse, ikke i stedet for ordentlig betaling, det tenker jeg er viktig her. 

Anonymkode: 6c27a...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, det er kjemperart å gi en gave av type whisky, når du vet at han med all sannsynlighet har gått i tap både på timer og kanskje også materialer.

Jeg er faktisk ganske sjokkert over at dere ikke har satt dere ned for lenge siden sammen med han og funnet ut hva alt ekstraarbeidet har kostet i tid og utgifter! Han har ikke tatt på seg jobben for å være snill. Han har startet et nytt firma, og hvis dere ikke dekker hans utgifter, kan dere være ansvarlige for at økonomien knekker helt i begynnelsen.

Hadde dette vært et hvilket som helst vanlig firma, ville de ha stoppet arbeidet og krevd betalt for arbeidet som ikke inngår i kontrakten. At han ikke gjør det, viser hvor vrient slike "venneoppdrag" kan være.

En flaske whisky er rett og slett frekt, og viser egentlig kun en ting: at dere ikke har forstått hva prosjektet deres har kostet mannen.

Anonymkode: f548f...326

TS her.

Vi har hatt denne samtalen for lengst. Han går ikke i minus på noen måte. Dette er heller ikke et "venneoppdrag".

 

Tusen takk til alle som har svart, skal høre med vår felles bekjente om anbefaling av gave

 

Anonymkode: f79b9...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen. Vil bare understreke at denne jobben ikke har kostet han mer i materialer, det er vi som har kjøpt dem fra leverandør på hans bestilling (ihht. kontrakt). Årsaken til at han er "billig" er at dette prosjektet både akkurat for stort og akkurat for lite til at de firmaene vi har snakket med ikke ville ta oppdraget uten en "drittprosjektavgift".  Han gjør dette ved siden av (på eget enmannsforetak) ved siden av den vanlige jobben sin (100%) i snekkerfirma.

Årsaken til at dette har strukket ut i tid er en kombinasjon av at han har hatt mye ekstragreier på jobben, og at han ikke har forutsett at det er ekstragreier som dukker opp i et gammelt hus. Han har fått betalt for alle timene han har brukt. Det var et større prosjekt enn han trodde og han har stressa mye med det, men det har ikke hatt økonomiske konsekvenser. 

Årsaken til at jeg vil gi en gave er fordi han har gjort en veldig god jobb, har vært veldig løsningsorientert der det har oppstått ting, og jeg har stor sympati for at dette var et større prosjekt enn han trodde.

Anonymkode: f79b9...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er snekker, og det har skjedd mange ganger at han har kommet hjem med en flaske whisky o.l. når et prosjekt er ferdig. Det er egentlig vanligere å få noe enn motsatt. Vet han synes det er veldig hyggelig å bli satt pris på. 

Anonymkode: e3fcc...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vis oss setningen i innlegget til ts der det står «vi har ikke gitt han en krone» eller annet som gir inntrykk av at han har tapt penger? Ts snakker om tapt tid. Som også har verdi. Men det er likevel to ulike ting. 

Anonymkode: 4912d...035

Nå har ts gitt flere opplysninger, men siden du virker til å hisse deg litt opp, så er det dette jeg reagerte på å HI:

AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 3.05):

Selve jobben er signert til ca. 250 000, som er en rimelig pris (det er ikke kompispris, men rimelig av andre årsaker).

Denne jobben har vist seg å være mer enn hva tømreren forventet seg, og har strukket ut i tid. Delvis fordi det har dukket opp noen uforutsette utfordringer (dette er som sagt et gammelt bygg),

Enhver som har holdt på med oppussing eller rehabilitering, vet at "uforutsette hendelser/mer enn forventet", som hovedregel betyr dyrere. På HI virket det som at summen i utgangspunktet skulle dekke absolutt alt, både timer og materialer. Derfor jeg reagerte på forslaget om whisky. Om snekkeren hadde brukt f eks 50 000 mer enn forutsett, så var ikke whisky noen kompensasjon.

Men som sagt, ts har oppklart litt mer av forholdet, og da er sikkert en whisky riktig. Å gi gave er uansett normalt. 

Anonymkode: f548f...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...