Gå til innhold

Redd for alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvilket side jeg skal oppdrette dette på, men… for å gjøre historien kort.

Jeg har alltid vært redd for å dø. Dette har hindret meg i å reise ut og på turer. Jeg sitter å frykter det værste hele tiden. Jeg må sitte i flere dager å skjerpe meg, av og til klarer jeg men som oftes avlyser jeg. Jeg synes dette er leit for jeg vil jo så gjerne være med. Men jeg er så redd, nå ble jeg invitert på båttur til Kiel men jeg tørr ikke det heller. Tenker bare på at båten kommer til å synke og eller at det skjer terror…

Hva skal jeg gjøre?… 

Anonymkode: 473a8...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vanskelige tanker og mye grubling (spørsmål uten svar). Tenk på om alle tankene faktisk gir deg noe. Får du noe ut av all grublingen, hadde du fått det til uten å tenke så mye på det før det skjer, og kunne du ha prøvd å ikke "bry seg". Vet det er MYE vanskeligere skrevet enn gjort, men jeg tror at det er det beste - sette de tankene på pause fordi det gir deg rett og slett ingen goder, bare dårlige. Nå veit jeg ikke hvor gammel du er, men hadde det vært en ide å pratet med en psykolog eller lignende om det? De kan veilede deg til å endre tankesettet slik at du ikke er så mye redd - det gir deg veldig dårlig livskvalitet, og det er vel rett og slett nærmest uutholdelig? 

Jeg var i et lignende tankesett hvor jeg tenkte på kun ting jeg ikke fikk gjort noe med, fremfor det jeg faktisk kunne gjøre noe med. Etter noen samtaler med en kognitiv behandler, fikk jeg nye måter å tenke på, og ettersom tiden gikk ble de tankene bare borte. Jeg klarte å tenke; de gir meg ingen verdens ting, så hvorfor skal jeg bruke tiden min på det?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet ikke hvilket side jeg skal oppdrette dette på, men… for å gjøre historien kort.

Jeg har alltid vært redd for å dø. Dette har hindret meg i å reise ut og på turer. Jeg sitter å frykter det værste hele tiden. Jeg må sitte i flere dager å skjerpe meg, av og til klarer jeg men som oftes avlyser jeg. Jeg synes dette er leit for jeg vil jo så gjerne være med. Men jeg er så redd, nå ble jeg invitert på båttur til Kiel men jeg tørr ikke det heller. Tenker bare på at båten kommer til å synke og eller at det skjer terror…

Hva skal jeg gjøre?… 

Anonymkode: 473a8...2a5

Du skal dø uansett før eller senere.  Når den tiden kommer og du er døende, så vil du angre hvorfor du ikke hadde det mer gøy mens du kunne! 

Du sitter i dag og skriver innlegg om at du er redd.  Den dagen i dag vil ikke komme igjen. Livet er svært kort. Du burde heller nå vært i den Kiel båten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva Wilhelmsen har skrevet. 
Det du føler er angst, og den begrenser deg. Du er bevisst på det og det gjør deg lei deg. 
Bare der har du kommet langt. 
Nå har vel ingen cruise skip gått til grunne så le he jeg har levd, jeg er 40.. det var Brann på skandinavien star tidlig på 90 tallet. Det er over 700 avganger til Kiel bare fra Oslo i året.. så kan du legge til danskebåten og alle fly. Det er meget trygt å reise. Men det vet du.. frykten sitter i hodet og katastrofe tankene du har (for det er det du har) gjør at du føler deg mer trygg hjemme der du har kontroll. For p komme ut av denne frykten må du forstå frykten og mønsteret i den. 
det går fint an å snakke med en terapeut om dette. 
Slike begrensninger kan ofte føre til isolasjon og depresjon. 
så ta tak ondet selv og utfordre deg selv med små skritt 

Anonymkode: f03e2...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med fastlegen og få henvisning til psykolog om du ikke allerede er i behandling. Dette problemet kommer aldri til å løse seg uten en eller annen form for behandling. 

Anonymkode: 188d9...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...