Gå til innhold

Campingvogn, bobil eller båt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal bo periodevis i Oslo, uten å leie ut huset mitt. Og begynner å se på litt andre bo løsninger. Hvilke av desse tre objektene holder seg best i pris? Hvis pris på brukt vogn/båt er rundt 5-600 000?

Man kan få båtplass til 30k sentralt. Er litt usikker på campingpriser(på Bogstad).

Men sånn ellers; comfortmessig: campignvogn, bobil eller 35 fots båt, feks seilbåt? Ble så inspirert av et intervju med en student som bodde på båt. Skal sies at jeg er 39 år og sliter med allergier, så inneklimaet bør være i orden. Tar veldig gjerne imot pros and cons👍Hadde vært supert å leid ut kjøretøyet når jeg selv ikke benytter det(10 t med bil, så pendling blir uansett ikke aktuelt).

Er snakk om total husleie som vil rundt en halv mill på 8 år.

Anonymkode: 793b2...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fukt og dårlig inneklima er vel en utfordring for alle disse enhetene, og en av måtene å unngå det på er å gå litt opp i pris. 

Jeg tror det å bo i båt er for såpass interesserte at du bør ha en interesse for båtlivet ut over det å skulle bo i den. Det kan jo nevnes at ting som å tømme septiktanken ombord krever at du ved jevne mellomrom tar båten ut på sjøen. Båt er nok det som holder seg best i pris, men har de største ulempene. 35 fot er lite, spesielt i en seilbåt, som kan være smal og lav under taket. Igjen, har du en interesse for seiling, og vil ta båten ut ved enhver anledning, så er det antageligvis verdt ulempene.

I valget mellom bobil og campingvogn ville jeg helt klart valgt vogn. Du kan få en langt bedre og komfortabel vogn for pengene du hellers måtte betalt for en ganske dårlig bobil. Du unngår jo å betale for en bil-del du ikke bruker. I den prisklassen du nevner kan du jo få vogner som, om du får plassert dem på en camping med langtidsplasser, nesten fremstår som en vanlig leilighet. 

Utleie kan sikkert være med på å dra inn let lite overskudd, men har høy risiko og mye arbeid. Utleie av båt/bobil ser tilsynelatende innbringende ut, men du må ha gode forsikringer, og regne med høy slitasje på objektet. Du må jo også pakke deg nær helt ut av bilen/båten/vognen når den skal leies ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Campingvogn helt klart. Til den prisen får du en fin vogn med vinterisolert stort spikertelt og terrasse. Som en leilighet. Du kan velge en fastplass med fint sanitærbygg så er mye gjort. 

Bobiler taper seg mye i verdi og har begrenset plass. Ser ikke for meg det supreste inneklimaet. Leier du den ut så vil de som leier ha mest mulig utbytte og bruke den til å kjøre langt= stor slitasje. I motsetning til campingvognen. 

Båt vet jeg lite om, men ser for meg dårlig inneluft og surt vinterstid, og det vil gynge selv inne ved kaia. Liten plass. Hvor skal du feks tørkw tøy om vinteren? 

Anonymkode: 27c55...1a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jævlig, alt sammen. :(

Anonymkode: 77cee...081

Jeg synes det er deilig alt sammen. 😄 

Anbefaler ikke båt om du ikke er båtvant. Campervan (På grunn av pris pluss fleksibilitet. ) eller å få tak i en campingvogn som allerede står på opparbeidet fastplass hadde vært hva jeg foretrakk i situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ærlig tror jeg det bare blir airbnb…Skal jeg velge ett alternativ heller jeg mot campingvogn, pga comfort.

Anonymkode: 793b2...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/5/2022 at 7:30 AM, Fjompen said:

Fukt og dårlig inneklima er vel en utfordring for alle disse enhetene, og en av måtene å unngå det på er å gå litt opp i pris. 

Jeg tror det å bo i båt er for såpass interesserte at du bør ha en interesse for båtlivet ut over det å skulle bo i den. Det kan jo nevnes at ting som å tømme septiktanken ombord krever at du ved jevne mellomrom tar båten ut på sjøen. Båt er nok det som holder seg best i pris, men har de største ulempene. 35 fot er lite, spesielt i en seilbåt, som kan være smal og lav under taket. Igjen, har du en interesse for seiling, og vil ta båten ut ved enhver anledning, så er det antageligvis verdt ulempene.

I valget mellom bobil og campingvogn ville jeg helt klart valgt vogn. Du kan få en langt bedre og komfortabel vogn for pengene du hellers måtte betalt for en ganske dårlig bobil. Du unngår jo å betale for en bil-del du ikke bruker. I den prisklassen du nevner kan du jo få vogner som, om du får plassert dem på en camping med langtidsplasser, nesten fremstår som en vanlig leilighet. 

Utleie kan sikkert være med på å dra inn let lite overskudd, men har høy risiko og mye arbeid. Utleie av båt/bobil ser tilsynelatende innbringende ut, men du må ha gode forsikringer, og regne med høy slitasje på objektet. Du må jo også pakke deg nær helt ut av bilen/båten/vognen når den skal leies ut. 

Hvorfor skal du ta ut båten for å tømme septiktank? Du velger vel en havn som tar i mot? 

Anonymkode: 7d5e6...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt båt tror jeg.  Det er vel det som blir mest sentralt. Ellers så hadde jeg prioritert noe som var varmt nok vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 7.19):

Hvorfor skal du ta ut båten for å tømme septiktank? Du velger vel en havn som tar i mot? 

Er vel de færreste havner som tømmer septiktank ved båsene der båtene ligger, de må som regel ut av bås og bort til en tømmestasjon.

Personlig ville jeg valgt båt. Jeg gikk også fra campingvogn til seilbåt som feriested for 6 år siden.

Anonymkode: cb944...00b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd mange år i båt. Ulempen er vedlikehold av ting, fuktighet og kaldt om vinteren. Men det er nygelig om sommeren da :)

Anonymkode: f23c3...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 500 000 får du en god og varm vogn. Campingvogn har også desidert minst vedlikeholdsutgifter og driftskostnader. 

Finner du en fastplass slipper du å tenke på septik, da du kan bruke plassens fasiliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...