Anita. Skrevet 4. august 2022 #1 Skrevet 4. august 2022 Maten har blitt dyrere, og kontoen etter ferien er lav 🤭 så her i huset har vi tatt på oss en utfordring, der vi skal bruke maks 100 kr per dag på mat. (noe som er mye lavere en vi er vant til) er det noen som har lyst til å være med på utfordringen, eller har noen gode tips på billig mat? 😄 Så langt ser uken sånn ut: Mandag, ingen handel bare rester. Tirsdag, fant ferdig wok sett i billig disken til middag, og kjøpte flat brød og smør til frokost (har spekemat hjemme. ) 98kr. Onsdag, kjøtt suppe av kjøttpudding og lapsakusblanding 99 kr. Torsdag, tok resten av kjøttpuddingen og lapskausblandingen, lagde pyttipanne. Kjøpte også rundstykker, katte mat og en brus. 86kr. Ukene tror jeg blir enkle, men gruer meg litt til helgen. Hvordan kjøpe god middag og snacks til helgen for 100kr hver dag? 😅
Brunhilde Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 Det avhenger jo litt av hvor mange dere er? 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #3 Skrevet 9. august 2022 Spiser dere ikke frokost, lunsj og mellommåltider? Anonymkode: c18c4...338 5 3
apeklatt Skrevet 9. august 2022 #4 Skrevet 9. august 2022 Hvor mange er dere og gjelder dette kun middagsmat? Egg og bønner er jo mat som metter. Havregryn metter. Tomatsuppe med egg Omelett med skinke og purreløk Taco med bønner Chili sin carne Pølser og hjemmelaga potetmos Pølse med brød Kylling finner jeg ofte på salg,og det kan man bruke til det meste. Gryter, salater, med ris osv. Kjøp frosne grønnsaker, er ofte billigere pr kg,og like sunt hvis du tilbereder riktig.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 Altså. Det virke jo mer som at dere har maks 100 kr pr dag på middag? Ikke mat i sin helhet? Å finne middager til under 100 er jo ingen kunst egentlig. Rema 1000 har masse tips til «middag for under 100-lappen». Anonymkode: eb578...71c 7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 Husker da jeg var liten så hadde vi det helt greit økonomisk, men ikke overflod akkurat. Da hadde vi en middag i uka som bare var brødskiver, kanskje med eggerøre eller en varmet karbonade. Jeg mener det er helt innafor, selv i 2022, og det er billig. Særlig om man spiser brød til andre måltider også. Anonymkode: 59e7b...488 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 Pleier å kjøpe stor pakke kyllingfilet å fryse ned en å en. Gulrot , brokkoli , egg soyasaus å bytter på ris eller nudler. Sykt billig værtfall Anonymkode: 53747...95a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #8 Skrevet 9. august 2022 Anita. skrev (På 4.8.2022 den 17.06): Maten har blitt dyrere, og kontoen etter ferien er lav 🤭 så her i huset har vi tatt på oss en utfordring, der vi skal bruke maks 100 kr per dag på mat. (noe som er mye lavere en vi er vant til) er det noen som har lyst til å være med på utfordringen, eller har noen gode tips på billig mat? 😄 Så langt ser uken sånn ut: Mandag, ingen handel bare rester. Tirsdag, fant ferdig wok sett i billig disken til middag, og kjøpte flat brød og smør til frokost (har spekemat hjemme. ) 98kr. Onsdag, kjøtt suppe av kjøttpudding og lapsakusblanding 99 kr. Torsdag, tok resten av kjøttpuddingen og lapskausblandingen, lagde pyttipanne. Kjøpte også rundstykker, katte mat og en brus. 86kr. Ukene tror jeg blir enkle, men gruer meg litt til helgen. Hvordan kjøpe god middag og snacks til helgen for 100kr hver dag? 😅 Vet ikke om Rema1000 sine oppskrifter «middag for under 100kr» enda er en ting, men jeg har mye for en del år siden, og det er mye god mat altså. Kan anbefale å ta en sjekk av hva de har. Ellers bruker jeg ofte Nedpriset hylla til å se om jeg kan få inspirasjon til middag. En hel kylling som ofte ligger i disse diskene, koster ofte over 100kr bare den, men man vil ha en del rester igjen, og får fort flere dager med middag (alt etter hvor mange som skal spise selvsagt), om man i tillegg redder en del grønnsaker, så kan man ex. lage hønsefrikkase. Anonymkode: a2d55...1ab
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #9 Skrevet 9. august 2022 Dette kommer jo helt an på hvor mange dere er (et barnløst par eller en familie på seks), hvor mange måltider spiser dere hjemme (får noen sponset lunsj på jobb, får ungene mat i bhg, osv). Jeg ville lagt inn krav om at maten i tillegg skulle være sunn og mettende - lett å leve på under 100 kr dagen om man kjøper firstprice-loff og grændis på 10-kr-tilbud. Anonymkode: 14581...3d8
Leo Skrevet 9. august 2022 #10 Skrevet 9. august 2022 Uansett hvor mange dere er så er det lite gunstig å handle hver dag. Mye bedre å lage en plan for hele uken og handle deretter. Da kan man f.eks. planlegge slik at man får brukt hele den paprikaen man kjøper selv om oppskriften den ene dagen kun krever en halv osv. Evt. bruke rester fra middagen den ene dagen som ingrediens i den dagen etter osv. Ellers er å bruke bønner, linser, erter, poteter, ris etc. som hovedingrediens i stedet for kjøtt alltid et godt tips. Og så er det viktig å huske på at fordi om noe ligger i "halvprisdisken" så er det ikke nødvendigvis billig mat. Det er bare billigere enn akkurat den varen er til full pris. 2 1
Jegkommerikkepåno Skrevet 9. august 2022 #11 Skrevet 9. august 2022 Havregrøt til frokost, omelett en dag, suppe en dag. Potetmiddagerfeks fiskeboller i hvit saus, fiskegrateng, pølsegrateng, pannekaker, tja.. Ble egentlig ganske inspirert jeg nå. Lyst å kutte ned veldig midt i uka, å heller være litt rasere på helg. Tror det er lurt å planlegge middager/ukeshandle. Da kan man planlegge utifra hva som er på tilbud også. Vi bruker altfor mye penger på mat. Så jeg er med😁🙌
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #12 Skrevet 9. august 2022 Dere burde heller ukeshandle, og planlegge godt på forhånd. Anonymkode: 43f87...039
Stoltskeiv Skrevet 9. august 2022 #13 Skrevet 9. august 2022 Dere sparer enda mer på å ukeshandle. Selv da kan jeg bruke under 200 lappen, fordi jeg har ting hjemme. Handler man hver dag, så kommer det ofte mye ekstra oppi vogna som man egentlig ikke trenger, og da kan det bli brukt mer penger enn om man handler en gang i uka og bare tar opp i 1 ting ekstra. Handler man 6 dager i uka, så kan man fort havne med 6 ting man egentlig ikke trenger. Fungerte ekstremt dårlig for meg. Enklere å handle en gang i uka. Da bruker jeg kanskje 300-400 kr maks. Jeg er alene da
snurk Skrevet 9. august 2022 #14 Skrevet 9. august 2022 Vi handler en gang om uken og sist kostet det oss 2100 kr. Etter par husholdningsprodukter inni her her også som kjøkkenpapir, sjampo og tannkrem så la oss si 1900 for matvarer for en hel uke. Det utgjør 270 kr dagen for en familie med 2 voksne og 2 barn under 5 år (alle måltider, ikke bare middag).
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #15 Skrevet 9. august 2022 Stoltskeiv skrev (34 minutter siden): Dere sparer enda mer på å ukeshandle. Selv da kan jeg bruke under 200 lappen, fordi jeg har ting hjemme. Handler man hver dag, så kommer det ofte mye ekstra oppi vogna som man egentlig ikke trenger, og da kan det bli brukt mer penger enn om man handler en gang i uka og bare tar opp i 1 ting ekstra. Handler man 6 dager i uka, så kan man fort havne med 6 ting man egentlig ikke trenger. Fungerte ekstremt dårlig for meg. Enklere å handle en gang i uka. Da bruker jeg kanskje 300-400 kr maks. Jeg er alene da Hva handler du typisk da? Jeg er også alene, men har bare i dag brukt over 200 liksom.. Anonymkode: fd1bc...e67
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #16 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva handler du typisk da? Jeg er også alene, men har bare i dag brukt over 200 liksom.. Anonymkode: fd1bc...e67 Men hvor lenge skal det du kjøpte i dag vare? Anonymkode: 58115...e8b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #17 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvor lenge skal det du kjøpte i dag vare? Anonymkode: 58115...e8b Tja, 2-3 dager kanskje før jeg er i butikken igjen.. Anonymkode: fd1bc...e67
Stoltskeiv Skrevet 9. august 2022 #18 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva handler du typisk da? Jeg er også alene, men har bare i dag brukt over 200 liksom.. Anonymkode: fd1bc...e67 Det meste av kjøtt handler jeg i Sverige eller på tilbud og fryser. Og bruker mye basic varer, slik som makaroni, men med fullkorn. Og bruker generelt mattilbud appen som veiledning når jeg skal bestemme meg for middag. Og kjører på med rester når jeg har det. Slik som denne uka så er det 50% tilbud på tacoprodukter på meny. Da blir det taco på lørdag og kjører på med nachos som rester på søndagen 😄 Har sikkert nachos til mandagen også. Det blir mye av det samme, men så lenge det gjør at jeg kan slippe å bruke alt for mye penger på mat, så gjør jeg heller det
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #19 Skrevet 10. august 2022 Lag en porsjon. Dvs et stykke kjøtt eller fisk per person. Mer ris/potet/grønnsaker om man ikke er mett. Frys ned. Lapskaus, chilli con carne, suppe osv. Bedre å lage dobbel porsjon. Da har dere til uker hvor det er vanskelig å holde seg til 100kr/dagen. Spesielt lurt om dere wr to da mange oppskrifter er basert på fire. Bruk mindre kjøtt. Feks i gryter. Erstatt med mer grønnsaker, bønner, linser eller kikerter. Suppe og omelett er ok en gang i uken. Bruk rester. Ostesmørbrød, pannekaker, grøt. Sørg for at noen retter per uke inneholder det samme. Da unngår du at mat ligger for lenge å blir dårlig. Feks gulrot til lapskaus, bolognese og til torsk en uke. Anonymkode: 5325d...8b9
Solnexy Skrevet 10. august 2022 #20 Skrevet 10. august 2022 Jeg sjekker alltid varer som er nedpriset pga dato og legger i frysen, tilbud og bruker to good for go. Å når jeg lager middag prøver jeg å lage noe som legges i frysen, slik jeg har middag å ta opp når jeg er alene. Her går det mye i wok eneste muligheten jeg har til å få i tenåringen grønnsaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå