Gå til innhold

Bichon frise - ekstremt klengete

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bichon frise på litt over et år. Han er ekstremt klengete/sosial. Han vil være med meg hele tiden, ligge i fanget, følger etter på do osv. Han klarer fint å være alene hjemme, men når det er andre i nærheten må han hele tiden være med dem. 

Han virker også veldig lett stresset, blir lett distrahert av at noe skjer, sutter på puter og tepper osv. 

Er dette normal oppførsel? Jeg skulle ønske han ikke var så masete. Jeg trenger litt alenetid og han klenger absolutt hele tiden, det er som å ha en baby som ikke skjønner noenting og aldri kommer til å skjønne noe, spebarnstiden i femten år framover frister svært lite. 

Har hatt hund før (annen rase) og de klarte seg i større grad selv, sov mer, stresset mindre. 

Anonymkode: 38a13...455

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne rasen er veldig ofte så klengete som du beskriver. Du kan lese litt om rasen her for å få et inntrykk av hvordan de "skal" være: https://dyreliv.no/hund/bichon-frise/

Men husk at selv om det er gode rasebeskrivelser vil det alltid være forskjell fra hund til hund. Men din høres ut som en typisk bichon frise for å være ærlig. 

Skrevet (endret)

Det er dette selskapshunder avlet frem for; å være mye sammen med mennesker, sosial og glad i kos. 

Det høres ut som du har fått en som er i overkant avhengig av sosialt samvær. Men dette med å følge etter på do er det mange hunder som gjør. Min gjør også det (ikke en selskapshund-rase), og hadde nok blitt med inn om hun fikk lov, men hun må pent vente utenfor dodøra mens jeg er der inne. Hun klarer også å legge seg og sove i en ende av stua mens jeg er i den andre, men svært ofte legger hun seg under skrivebordet jeg sitter ved eller rett bak stolen, ved siden av den evt. 

Min hund er også sånn at hvis jeg reiser meg for å gå ut på kjøkkenet og hente drikke, spretter hun på beina og følger med. Hun tar ingen sjanser på å bli etterlatt alene 😄og vil være med der jeg er.

Ja, det kan være slitsomt, er enig i det. Men man lærer seg jo å leve med det. Du får prøve å lære/venne hunden din til at det er ok å ligge ved føttene dine på gulvet eller ved siden av deg i sofaen også, det MÅ ikke være oppi fanget hele tiden?

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Du får prøve å lære/venne hunden din til at det er ok å ligge ved føttene dine på gulvet eller ved siden av deg i sofaen også, det MÅ ikke være oppi fanget hele tiden?

Han har forsåvidt lært det, han har bare ikke lyst. Og når han likevel må, ligger han der på plassen sin og sukker og sender meg lange, triste blikk… så da får jeg jo dårlig samvittighet såklart. 

AnonymBruker
Skrevet
Durinur skrev (1 time siden):

Men din høres ut som en typisk bichon frise for å være ærlig. 

På en måte litt bra, jeg lurte på om jeg hadde gjort noe feil… men samtidig ikke noe jeg var klar over selv om jeg leste mye om rasen på forhånd. Det sto at de var sosiale og knyttet til eieren sin, men jeg skjønte ikke omfanget av det. 

AnonymBruker
Skrevet

Selskapshunder høres ekstremt slitsomt ut. Min svigermor har en slik og jeg føler meg helt kvalt når jeg ser hvordan den fotfølger henne så mye at hun av og til snubler i den. 

Anonymkode: f198c...74c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selskapshunder høres ekstremt slitsomt ut. Min svigermor har en slik og jeg føler meg helt kvalt når jeg ser hvordan den fotfølger henne så mye at hun av og til snubler i den. 

Anonymkode: f198c...74c

Haha, sånn er min også. Jeg må alltid følge godt med hvor jeg setter beina. Han har jo mange andre gode sider, bjeffer lite, er tålmodig og rolig og finner seg i alt, glad i mennesker, å leke og liker å tulle, alltid klar for kos. Men masete, ja, det er han. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har forsåvidt lært det, han har bare ikke lyst. Og når han likevel må, ligger han der på plassen sin og sukker og sender meg lange, triste blikk… så da får jeg jo dårlig samvittighet såklart. 

Liker han å gnage på ting? Mange hunder gjør det. Kanskje han vil like å ligge på plassen sin om han fikk et knokebein å gnage på? Min hund foretrekker sin egen seng i ro og fred så fort hun får noe snacks eller spiselig. Da vil hun ha fred og vil ikke ta sjansen på at noen tar noe fra henne (selv om det aldri har skjedd).

Hvis hunden din ikke tåler kjøttbein, kan du kjøpe en Kong gummileke og fylle den med sånn Kong Mousse, smakfullt flytende innhold. Det gir mye underholdning, gnaging og slikking for hunder. Min hund har en sånn Kong leke som fylles med spray-mousse fra samme leverandør. Mye underholdning for hunden, og veldig populært. 

Du kan lære hunden din at en sånn får han bare spise hvis han ligger på plassen sin. Kan gjøre det mer lystbetont å ligge der kanskje?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (24 minutter siden):

Du kan lære hunden din at en sånn får han bare spise hvis han ligger på plassen sin. Kan gjøre det mer lystbetont å ligge der kanskje?

Takk for tips! Det skal prøves!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil bare legge til at den Kong gummityggeleken er som en sprettball i tillegg:-) Dersom man kaster den i gulvet, så hopper og spretter den bortover, og kan brukes som en apport-leke også (som en ball hunden kan hente). 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Vil bare legge til at den Kong gummityggeleken er som en sprettball i tillegg:-) Dersom man kaster den i gulvet, så hopper og spretter den bortover, og kan brukes som en apport-leke også (som en ball hunden kan hente). 

Min skjønner ikke apport, han tror poenget er at han skal løpe avgårde med ballen og vi skal løpe etter :) Vet ikke helt hvordan jeg skal få ham til å skjønne det, heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er shih tzuen min også, de er personal stalker.

Anonymkode: 06fca...7d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke knokebein, full av salt, min hadde diaré og spøy i tre dager.

Anonymkode: 06fca...7d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...