AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #1 Skrevet 3. august 2022 Hva er deres mening om dette? Jeg red tidligere ved en stall som har mange nordlandshester. Mange av rytterne der var ganske store damer, jeg vil tippe fra minst 80 kilo og oppover. Noen sikkert rundt 100 også. Nordlandshester er sterke, ja, men de er fortsatt bare ponnier, og jeg har flere ganger fått vondt inni meg av å se tydelig overvektige jenter/kvinner humpe rundt på små ponnier. Er dette virkelig akseptabelt? Anonymkode: 11eb4...364 3 2
Maestro Skrevet 3. august 2022 #2 Skrevet 3. august 2022 Tenk at hester var gårdshjelp før. Brukt til og dra tungt utstyr til arbeid på markene og sånn. Og var transportmiddel, med henger der hele familien satt oppi. Hester er sykt sterke. Jeg har hatt fjording og kaldblods, men jeg er veldig høy og var veldig tynn 🤔 Eneste jeg har tenkt, at det ser litt snålt ut. På lik linje som en veldig høy person rir en liten ponni 😂
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #3 Skrevet 3. august 2022 Maestro skrev (15 minutter siden): Tenk at hester var gårdshjelp før. Brukt til og dra tungt utstyr til arbeid på markene og sånn. Og var transportmiddel, med henger der hele familien satt oppi. Hester er sykt sterke. Jeg har hatt fjording og kaldblods, men jeg er veldig høy og var veldig tynn 🤔 Eneste jeg har tenkt, at det ser litt snålt ut. På lik linje som en veldig høy person rir en liten ponni 😂 Jo da, de klarer det uten å knekke i to. Men er det virkelig god dyrevelferd? I våre dager bruker vi moderne landbruksmaskiner til gårdsarbeid, og det er bra for hestene å slippe å utføre slikt arbeid. Jeg tenker på samme måte at en rytter på 60 kilo (iallfall for en ponni) må være mer behagelig å ha på ryggen enn en på 80 pluss? Hester er jo egentlig ikke skapt for å bære noen i det hele tatt. Tar her utgangspunkt i at både den på 60 og den på 80 pluss har grei balanse. Anonymkode: 11eb4...364 8
Maestro Skrevet 3. august 2022 #4 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo da, de klarer det uten å knekke i to. Men er det virkelig god dyrevelferd? I våre dager bruker vi moderne landbruksmaskiner til gårdsarbeid, og det er bra for hestene å slippe å utføre slikt arbeid. Jeg tenker på samme måte at en rytter på 60 kilo (iallfall for en ponni) må være mer behagelig å ha på ryggen enn en på 80 pluss? Hester er jo egentlig ikke skapt for å bære noen i det hele tatt. Tar her utgangspunkt i at både den på 60 og den på 80 pluss har grei balanse. Anonymkode: 11eb4...364 Jeg skjønner tanken. Men, tenker og hva hesten blir brukt til. Om det er tur, sprang, dressur, sånn løype som jeg aldri husker hva heter, ekvipasjer (?) Og kansje det er datteren hesten er ment for? Og mor rir ponnien litt selv?🤔 Hadde ei i stallen som drev med sprang med meg. Lang og tynn, men hjelper jo ikke det når både pisk og sånne, eh.. Man har rundt skoen med pigg på 🙄😵💫 Da er faktisk en større person som behandler hesten bedre, en bedre rytter.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #5 Skrevet 3. august 2022 Maestro skrev (57 minutter siden): Jeg skjønner tanken. Men, tenker og hva hesten blir brukt til. Om det er tur, sprang, dressur, sånn løype som jeg aldri husker hva heter, ekvipasjer (?) Og kansje det er datteren hesten er ment for? Og mor rir ponnien litt selv?🤔 Hadde ei i stallen som drev med sprang med meg. Lang og tynn, men hjelper jo ikke det når både pisk og sånne, eh.. Man har rundt skoen med pigg på 🙄😵💫 Da er faktisk en større person som behandler hesten bedre, en bedre rytter. Tror de hestene blir brukt til mye forskjellig, også sprang. Kjenner forresten til et eksempel med mor og datter som begge rir nordlandsponni, hvor datteren på 16 er rett ut sagt smellfeit (beklager, ikke ålreit ord å bruke om en tenåring) og mor «bare» er overvektig. Selvfølgelig er det sårt å innse at man kanskje ikke har rett kropp for hobbyen sin, men jeg forundrer meg over at de ikke setter hestene først. Anonymkode: 11eb4...364 3
Maestro Skrevet 3. august 2022 #6 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tror de hestene blir brukt til mye forskjellig, også sprang. Kjenner forresten til et eksempel med mor og datter som begge rir nordlandsponni, hvor datteren på 16 er rett ut sagt smellfeit (beklager, ikke ålreit ord å bruke om en tenåring) og mor «bare» er overvektig. Selvfølgelig er det sårt å innse at man kanskje ikke har rett kropp for hobbyen sin, men jeg forundrer meg over at de ikke setter hestene først. Anonymkode: 11eb4...364 De tenker nok ikke slik, da man tenker at hesten tåler det. Hadde et par når jeg gikk på rideskolen for 20 år siden(🤭😲) var det flere av jentene som var store i forhold til alderen og rei på små ponnier. Ingen av de voksne sa noe 🤷🏼
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #7 Skrevet 3. august 2022 Heldigvis forskes dette på, så at hester tidligere ble brukt til tungt gårdsarbeid og hva man gjorde på rideskoler for 20 år siden er irrelevant: https://www.ehorses.com/magazine/rider-weight/ Anonymkode: 76996...ecc 5 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #8 Skrevet 3. august 2022 Altså ja, selvfølgelig spiller vekt en rolle. Hester er egentlig ikke laget for å bære rytter og den bør være godt trent og muskelsatt for å bære en tung rytter. Balanse er selvsagt veldig viktig. Dette er en av grunnene til at jeg ikke har hest eller låner hest, fordi jeg er for tung til det. Husker at jeg gikk på folkehøgskole, da var vi på besøk hos en hestedame og da fikk jeg ikke lov til å ri fordi jeg var for tung. Sårende der og da, men damen hadde tydelige meninger om hva som var best for hennes hester. Dette var islandshester og jeg veide kanskje 85kg. Som tung rytter må man bruke hodet litt. Gjerne ta pauser underveis på tur hvor man leier hesten et stykke. At hester "tåler" å drive med sprang og andre belastende aktiviteter betyr fuck all, det betyr ikke at de har godt av det i overdrevet grad og mange hester slites jo ut i kroppen mye tidligere enn de hadde trengt. Anonymkode: 80a55...2b3 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #9 Skrevet 3. august 2022 Var nylig i Hellas der fattige leide ut eslene sine til turister for en ridetur. Barna våre red en tur, og de er 30-40 kg, men flere turister som var sterkt overvektige red også rundt på disse små dyrene😧 Fikk så vondt av å se dette, og esel eierne trenger pengene og bryr seg kanskje ikke så mye, men synes at rytteren selv må klare å vurdere om de er for tunge. Anonymkode: ef6db...6ce 2
Gjest Sirah Skrevet 3. august 2022 #10 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heldigvis forskes dette på, så at hester tidligere ble brukt til tungt gårdsarbeid og hva man gjorde på rideskoler for 20 år siden er irrelevant: https://www.ehorses.com/magazine/rider-weight/ Anonymkode: 76996...ecc Dette! Jeg vet at dette er en ekstremt upopulær mening, men det er ingen menneskerett og ri. Hester kommer i veldig mange forskjellige størrelser og fasonger og har ekstremt mange bruksområder. Er man stor så velger man ikke en ponni, men en større og kraftigere hest. Det er ikke god hestevelferd om man er for tung til hesten man sitter på. Er man veldig stor så kanskje det er et alternativ å kjøre hest i stede for å sitte oppå. Dette med vekt er et veldig betent tema, også i hestemiljøet. Så klart er det vondt å få høre at man er for tung, men akkurat i ridesporten så dreier det seg faktisk ikke bare om mennesket, men også om dyret som ikke kan snakke for seg selv. Jeg var på et ridestevne en gang hvor dommeren snakket til en rytter som helt tydelig var alt for tung for ponnien hun red. Det ble kjempedrama ut av det! All kred til dommeren som turte å si ifra, men jeg forstår faktisk godt at folk kvier seg for å gjøre det. Til syvende og sist er det hesten det går utover.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #11 Skrevet 3. august 2022 Dette er en form for dyrevelferd som det fokuseres for lite på. det er veldig mange hester med ryggplager.. Mener å ha lest en gang at de ikke bør bære mer enn ca 20% av egen kroppsvekt. Er man overvektig kan man heller kjøre vogn med hesten sin. Det belaster ikke på samme måte. Eller man kan bruke hesten som motivasjon til å ta av noen kilo. Anonymkode: 7801e...ce0 9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #12 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette er en form for dyrevelferd som det fokuseres for lite på. det er veldig mange hester med ryggplager.. Mener å ha lest en gang at de ikke bør bære mer enn ca 20% av egen kroppsvekt. Er man overvektig kan man heller kjøre vogn med hesten sin. Det belaster ikke på samme måte. Eller man kan bruke hesten som motivasjon til å ta av noen kilo. Anonymkode: 7801e...ce0 Frykten for å krenke bælfeite barn og voksne er dessverre viktigere enn dyrevelferd. Anonymkode: d4bf5...00c 4 3
Gjest Sirah Skrevet 3. august 2022 #13 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette er en form for dyrevelferd som det fokuseres for lite på. det er veldig mange hester med ryggplager.. Mener å ha lest en gang at de ikke bør bære mer enn ca 20% av egen kroppsvekt. Er man overvektig kan man heller kjøre vogn med hesten sin. Det belaster ikke på samme måte. Eller man kan bruke hesten som motivasjon til å ta av noen kilo. Anonymkode: 7801e...ce0 Nemlig. Jeg har en god venninne som har lagt på seg mye. Hun kjører hesten sin og bruker hesten som motivasjon til å gå ned. Det funker supert og hun er snart i mål. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Frykten for å krenke bælfeite barn og voksne er dessverre viktigere enn dyrevelferd. Anonymkode: d4bf5...00c Dessverre er dette sant. De få gangene noen tør å si ifra blir det kjemperabalder! Det er opplest og vedtatt at man ikke kommenterer vekten til folk, uansett. Slik burde det ikke være så lenge det finnes en tredjepart inne i bildet som ikke kan si ifra selv.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #14 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var nylig i Hellas der fattige leide ut eslene sine til turister for en ridetur. Barna våre red en tur, og de er 30-40 kg, men flere turister som var sterkt overvektige red også rundt på disse små dyrene😧 Fikk så vondt av å se dette, og esel eierne trenger pengene og bryr seg kanskje ikke så mye, men synes at rytteren selv må klare å vurdere om de er for tunge. Anonymkode: ef6db...6ce Du burde aldri la ungene dine ri de dyrene. Det er brutal dyremishandling det de dyrene blir utsatt for. Anonymkode: a6ede...d5d 3 1 2
Myrmica Skrevet 3. august 2022 #15 Skrevet 3. august 2022 For tunge ryttere er en skikkelig uting, men som mange andre her skriver, ofte lar man det passere, for det er jo "stygt" å si ifra 🙄 Hester er overhodet ikke laget for å bære ting på ryggen, og veldig mange får plager som følge av å ha båret ryttere i mange år. Vond rygg, spente muskler, vonde bein, forkalkning i knær, kissing spine (som er en tilstand hvor ryggraden blir bøyd pga feil belastning, og rygghvirvlene begynner å gnisse mot hverandre. Dritvondt for hesten!!) - alt dette er ganske vanlig. Det er veldig mange hester som bærer langt tyngre enn de bør, og som får belastning på ryggen alt for tidlig. Mange hester er ikke ferdig utvokst før de er 5-6 år, men allikevel skal de ries på fra de er 2-3... Det går spesielt ut over mindre hester som er kjent for å være hardføre, som f.eks islandshest, nordlandshest og fjording. Det er liksom opplest og vedtatt at disse hesterasene fint kan bære en voksen mann en lang tur. Ja, de er sterke dyr, men å løpe rundt med en tredjedel av sin egen vekt på ryggen, i time etter time? Klart det blir slitasje av det... 6 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #16 Skrevet 3. august 2022 Maestro skrev (6 timer siden): Tenk at hester var gårdshjelp før. Brukt til og dra tungt utstyr til arbeid på markene og sånn. Og var transportmiddel, med henger der hele familien satt oppi. Hester er sykt sterke. Jeg har hatt fjording og kaldblods, men jeg er veldig høy og var veldig tynn 🤔 Eneste jeg har tenkt, at det ser litt snålt ut. På lik linje som en veldig høy person rir en liten ponni 😂 Det er stor forskjell på å dra noe framfor å bære det. Forsøk selv å dra 100 kg vs å bære det på ryggen. Tror forøvrig ikke du har drevet mye med hest når du refererer til vogn/ slede som henger. Anonymkode: 7307f...c0b 3 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #17 Skrevet 3. august 2022 Maestro skrev (7 timer siden): Tenk at hester var gårdshjelp før. Brukt til og dra tungt utstyr til arbeid på markene og sånn. Og var transportmiddel, med henger der hele familien satt oppi. Hester er sykt sterke. Jeg har hatt fjording og kaldblods, men jeg er veldig høy og var veldig tynn 🤔 Eneste jeg har tenkt, at det ser litt snålt ut. På lik linje som en veldig høy person rir en liten ponni 😂 det er stor forskjell i belastning på å dra noe, og det å ha noe sittende på ryggen. shetlandsponnier var mye brukt til gruvearbeid og det å dra vogner på godt over 100 kg. men det er en forskjell på å bruke drakraft og det å ha en 100 kg tung rytter å ryggen som humper opp og ned over ryggraden. nå er lyngsh/nordlandshester noe større, men prinsippet er fortsatt det samme. er en grunn for at det endelig er egynt å komme regelverkt rundt esler og tunge turister i syden nå. Anonymkode: dff3d...62e 4
Maestro Skrevet 3. august 2022 #18 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er stor forskjell på å dra noe framfor å bære det. Forsøk selv å dra 100 kg vs å bære det på ryggen. Tror forøvrig ikke du har drevet mye med hest når du refererer til vogn/ slede som henger. Anonymkode: 7307f...c0b Jeg var stalljente fra 6-18 år med egen hest fra 13-18 år. Sto i samme stall som søsteren min. Og lærte det at hester er ikke laga av porselen, som mange ryttere tror om hesten sin den dag i dag. . Var et helt annet miljø og syn på hest for 15 år siden enn nå. Da jeg gikk i stallen, red vi på tur en gjeng, bada med hest på stranden, trente sammen i ridehall. Mens nå går alt solo og kun konkurranse som gjelder. Og vi sto mange timer på sommeren ute og vaska og børsta hestene mens de gomla høy. Satt på benken utover kvelden og jabba om alt mulig. Det var kjempe kos 🥰
Maestro Skrevet 3. august 2022 #19 Skrevet 3. august 2022 Kunne ikke hatt hest oppi den stallen her i bygda for og si det sånn. 😬 Er et helt annet miljø nå enn før. Kjempe trist.
Gjest Ramona1970 Skrevet 3. august 2022 #20 Skrevet 3. august 2022 Som innlegget over av @Myrmica går mer inn på, ridning gir ofte slitasjeskade for hester, de er jo ikke skapt for det. Så man bør tenke på vekta i forhold til størrelsen på hest ja. Det er mye som er "opplest og vedtatt" når det gjelder hest. F.ex. at man bruker en leddet metallstang i munnen på dem i alle mulige "milde" og skarpe varianter og pisk og sporer for å kontrollere dem med smerte. Hadde dette skjedd på en hundekonkurranse så skulle det blitt baluba.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå