Gå til innhold

Tid for måltider på SFO

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått timeplan for SFO for dagene før skolestart. Jeg ser at de har frokost mellom 7 og 8, spiser matpakken klokken 10, og så har et måltid til kl 13. Er ikke dette fryktelig tette måltider? De kan da umulig rekke å bli sultne? Til gjengjeld blir det jo lenge mellom 13-måltidet og middag hjemme.

Er dette vanlig, eller er der vår SFO som har et merkelig opplegg?

Anonymkode: 416f8...d20

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det der helt fint ut. I bhg til barna mine spiser de frokost 8, lunsj 11 og frukt 14. Er omtrent samme intervallet. Du kan sende med et eple eller en banan til hjemveien eller ha klart mens barnet venter på middag hjemme. 

Anonymkode: 61572...98e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Er det sånn at barn klarer fint å gå uten mat i 4/5 timer. Send med frukt i sekken eventuelt.

Anonymkode: cd84f...7b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt normalt. Er det sånn at barn klarer fint å gå uten mat i 4/5 timer. Send med frukt i sekken eventuelt.

Anonymkode: cd84f...7b2

Jo, men dette er jo motsatt? To timer mellom frokost og lunsj. Blir det spist noen matpakke da?

I barnehagen har de hatt frokost på samme tid, lunsj 11.30 og fruktmåltid 14.30. Det er jo mindre barn også, så er det ikke rart at måltidene kommer tettere på skolen når barna er eldre og kan gå lengre uten mat.

(Jeg er overhode ikke redd for at barnet skal bli for sulten før middag, det var bare den rare kontrasten.)

• Liker 1
Skrevet

De må vel nesten bare sette et tidspunkt for å få dagen til å gå opp med aktiviteter osv. Om man spiser et par skiver i 7-8 tiden så klarer vel de fleste å spise igjen 2-3 timer senere selvom man ikke er skrubbsulten. 

Syns 10 er tidlig for lunsj, men når de får mat igjen kl 13 så tenker jeg det ikke er et problem 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobbet før var det ikke frokost, men lunsj 10.30-11.00 ca og smørelunsj 14.00. 

Anonymkode: 9862e...187

AnonymBruker
Skrevet

Lunsj 11 og ettermiddagsmat kl 14 her

Anonymkode: 95cc9...520

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det var veldig tette måltid. Rart det ikke blir fordelt mer jevnt utover dagen. Lunsj kl 10? Det var tidlig. 

Er det samme tidspunkt for måltid når skolen starter? 

Anonymkode: 9e06a...11e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

10 og 13 her også. De første dagen har han ikke spist noe kl 10. Fra barnehagen er han vant til 11 og 14, håper det blir rytmen når skolen begynner, passer bedre med måltidene vi spiser hjemme

Anonymkode: a0ddb...bbd

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg unger på sfo, men på skolen er det måltid ca 10 og ca 13/13.30. Grunnen til dette, er at mange har dårlig matlyst på morgenen, og da får de mulighet kl 10. De som spiser mye til ene måltidet, spiser kanskje bare en frukt til neste, men det er alt for lenge å vente til 11, hvis de ikke har fått i seg frokost.

Anonymkode: 3bc5f...917

AnonymBruker
Skrevet

Samme her når det er ferie SFO. Synes også kl 10 er litt i tidligste laget; men det er jo bare noen få uker i året😇 Men vanlig sfo spiser 13.30-14 tiden alt etter når skoledagen er slutt. 

Anonymkode: 36221...466

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det handler om praktiske hensyn, altså pauseavvikling og når den første ansatte går hjem. Helt horribelt egentlig at grunnbemanningen må ordne til og rydde opp etter måltider (kanskje til og med lage maten fordi varmmat er jo superviktig 🙄) når de står der med mange barn per ansatt. Kanskje noen andre vet hvor mange barn det normalt er per ansatt på SFO?

Anonymkode: f4264...fd7

AnonymBruker
Skrevet

Dere er heldige som har fått timeplan! Her har vi omtrent ikke fått noe info. Jeg spurte om måltid, og da fikk vi vite at de kan spise frokost hvis de kommer tidlig. (De åpner 7.30, vet ikke hvor lenge de kan sitte med frokosten, vi leverer ikke så tidlig, så hun spiser frokost hjemme). Lunsj er mellom 11 og 12 et sted. I dag var det en ansatt på sfo som sa at de skulle akkurat til å spise frukt da vi kom, så jeg går ut fra at de spiser frukt som et separat måltid i 9.30-tiden. Da blir det samme måltidsopplegg som når skolen starter, frukt på formiddagen og lunsj 11.30. Sikkert greit, siden det er noen som spiser tidlig frokost. 

Vi betaler full månedssum med matpenger for august, men må likevel sende med niste disse to første sfo-ukene før skolestart. 

Anonymkode: 79691...ba2

AnonymBruker
Skrevet

Glemte: Når skolen starter, så får de brødskiver når de kommer på sfo. De sa at "kafeen" der åpner like etter skolen er slutt, og så kan barna spise når de vil. 

Skrevet (endret)

Litt tett mellom frokost og lunsj kanskje, men ikke verre enn at barnet har med en mindre matpakke og heller spiser mer til måltidet kl 13. 

Endret av Arkana
AnonymBruker
Skrevet

Om barnet spiser frokost hjemme trenger h*n ikke frokost på Sfo, så slipper det bli så tett. Erfaringsmessig spiser de relativt små måltider og for det er så mye spennende som skjer 😅

Anonymkode: 18d51...abb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2022 den 7.50):

Jo, men dette er jo motsatt? To timer mellom frokost og lunsj. Blir det spist noen matpakke da?

I barnehagen har de hatt frokost på samme tid, lunsj 11.30 og fruktmåltid 14.30. Det er jo mindre barn også, så er det ikke rart at måltidene kommer tettere på skolen når barna er eldre og kan gå lengre uten mat.

(Jeg er overhode ikke redd for at barnet skal bli for sulten før middag, det var bare den rare kontrasten.)

Høres ut som at det tas hensyn til at barna kommer på litt varierende tidspunkt på morgenen.

Neppe alle som er kommet så tidlig som frokost, og mange har dårlig matlyst på morgenen.

Da har de tilbud om å spise matpakke kl. 10, så er de klare til aktivitet senest rundt 11.

Da får de noen timer sammenhengende til å gjøre ting, uten å måtte avbryte for å fore sultne unger.

Anonymkode: 0b7e7...7ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dere er heldige som har fått timeplan! Her har vi omtrent ikke fått noe info. Jeg spurte om måltid, og da fikk vi vite at de kan spise frokost hvis de kommer tidlig. (De åpner 7.30, vet ikke hvor lenge de kan sitte med frokosten, vi leverer ikke så tidlig, så hun spiser frokost hjemme). Lunsj er mellom 11 og 12 et sted. I dag var det en ansatt på sfo som sa at de skulle akkurat til å spise frukt da vi kom, så jeg går ut fra at de spiser frukt som et separat måltid i 9.30-tiden. Da blir det samme måltidsopplegg som når skolen starter, frukt på formiddagen og lunsj 11.30. Sikkert greit, siden det er noen som spiser tidlig frokost. 

Vi betaler full månedssum med matpenger for august, men må likevel sende med niste disse to første sfo-ukene før skolestart. 

De må ha matpakke når skolen begynner også, men jeg vet ikke når de kommer til å ha matpause da. Vår kommer til å spise hjemme.

Det hører til historien at maten de får på Sfo er veldig dårlig, mye søte frokostblandinger, fruktyoghurt og sånt, det er bare varmmat to ganger i uka, da er det pasta, pølser, fiskekaker eller pannekaker (andre foreldre har klaget over dette). Så jeg ville helst sett at de spiste mer av matpakka og mindre av Sfo-maten, men det blir vanskelig å få til når klokkeslettene er som de er.

Jeg savner allerede barnehagen 😅

Hi

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De må ha matpakke når skolen begynner også, men jeg vet ikke når de kommer til å ha matpause da. Vår kommer til å spise hjemme.

Det hører til historien at maten de får på Sfo er veldig dårlig, mye søte frokostblandinger, fruktyoghurt og sånt, det er bare varmmat to ganger i uka, da er det pasta, pølser, fiskekaker eller pannekaker (andre foreldre har klaget over dette). Så jeg ville helst sett at de spiste mer av matpakka og mindre av Sfo-maten, men det blir vanskelig å få til når klokkeslettene er som de er.

Jeg savner allerede barnehagen 😅

Hi

Fra barnehagen er jeg  vant med at varmmaten er risengrynsgrøt med sukker og vafler med syltetøy, samt mye pølser i brød så jeg har ikke de helt store forhåpninger til sfo's mat heller. Det skal serveres varmmat der en gang i uka. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2022 den 6.42):

Vi har fått timeplan for SFO for dagene før skolestart. Jeg ser at de har frokost mellom 7 og 8, spiser matpakken klokken 10, og så har et måltid til kl 13. Er ikke dette fryktelig tette måltider? De kan da umulig rekke å bli sultne? Til gjengjeld blir det jo lenge mellom 13-måltidet og middag hjemme.

Er dette vanlig, eller er der vår SFO som har et merkelig opplegg?

Oj, jeg synes det høres veldig tett ut, og så siste måltid 13.00, når mange barn ikke blir hentet før 17.00 og så har kjørevei hjem? Veldig merkelig opplegg.

Anonymkode: a901c...0e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...