Gjest Pet ii Skrevet 21. november 2005 #1 Skrevet 21. november 2005 Jeg blir snart gal av sønnen min på 14 - han er så ekstremt trøtt om morgenen! Han legger seg tidlig nok, ca kl 22 og skal opp 7:45, men sier selv at han ikke får sove før flere timer etter at han har lagt seg. Han ser ikke på tv eller noe sånt etter at han har lagt seg. Han er nok ekstremt b-menneske, men jeg blir snart sprø av å kjempe for å få ham opp. Noen som har erfaringer med ungdomsskoler med fleksitid? Kan de komme senere og ta igjen tid utover ettermiddagen? Hjelp! :cry:
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #2 Skrevet 21. november 2005 Det er visstnok mange ungdommer som sliter med dette. Tror det kalles noe med forsinket døgn- eller søvnsyndrom eller noe i den duren. Det går an å ta opp dette med legen som kan hjelpe eller henvise til annen ekspertise.
Gjest Piper Skrevet 21. november 2005 #3 Skrevet 21. november 2005 Kanskje han bør få ansvaret med å komme seg opp selv? Mest sannsynlig vil han forsove seg noen dager, men jeg tror ikke det blir mange. Spesielt ikke om du ikke skriver melding. Da får han skulk, og det er jo ikke noe videre å få på vitnemålet sitt.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #4 Skrevet 21. november 2005 Kanskje han bør få ansvaret med å komme seg opp selv? Mest sannsynlig vil han forsove seg noen dager, men jeg tror ikke det blir mange. Spesielt ikke om du ikke skriver melding. Da får han skulk, og det er jo ikke noe videre å få på vitnemålet sitt. ← Dette er mer ekstremt enn som så. Han er helt bevissløs enkelte dager. Han har alt for høyt fravær allerede pga dette og jeg skriver ikke meldinger, men han er altså omtrent helt umulig å vekke! Helt borte! Det er riktig som gjeste over her skriver om et eller annet med døgnrytmen, men hva slags hjelp kan man få? Synes fleksitid høres fint ut, det er ikke like ille hver dag.
Gjest Milah Skrevet 21. november 2005 #5 Skrevet 21. november 2005 Leste en artikkel om dette problemet en gang. Det er visstnok slik at når en blir tenåring begynner sovemønsteret å endre seg. Tenåringen trenger like mye søvn som et barn, men kroppen er i ferd med å omstille seg til å bli voksen og ungdommen blir derfor trøtt alt for sent, i forhold til søvnbehovet han/hun faktisk har.. Har desverre ikke noe råd til deg, men forhåpentligvis kommer det til å bedre seg med årene, selv om ikke det er noen trøst akkurat nå..
Gjest Piper Skrevet 21. november 2005 #6 Skrevet 21. november 2005 Dette er mer ekstremt enn som så. Han er helt bevissløs enkelte dager. Han har alt for høyt fravær allerede pga dette og jeg skriver ikke meldinger, men han er altså omtrent helt umulig å vekke! Helt borte! Det er riktig som gjeste over her skriver om et eller annet med døgnrytmen, men hva slags hjelp kan man få? Synes fleksitid høres fint ut, det er ikke like ille hver dag. ← Så han skla få komme og gå som han vil, er det du mener? Hva med de som jobber på skolen, skal de ta hensyn til han hele tiden? Hvordan tror du det hadde vært, om hele klassen var som han? 25-30 elever som kom og gikk som de ville, og lærerne måtte tilpasse seg dette. Sier jo seg selv at det ikke vil fungere. Ta kontakt med legen, for h*n kan nok hjelpe mer enn skolen. Skolen har åpeningstider, og de må nok din sønn holde på lik linje som alle de andre.
Gjest Pet ii Skrevet 21. november 2005 #7 Skrevet 21. november 2005 Så han skla få komme og gå som han vil, er det du mener? Hva med de som jobber på skolen, skal de ta hensyn til han hele tiden? Hvordan tror du det hadde vært, om hele klassen var som han? 25-30 elever som kom og gikk som de ville, og lærerne måtte tilpasse seg dette. Sier jo seg selv at det ikke vil fungere. Ta kontakt med legen, for h*n kan nok hjelpe mer enn skolen. Skolen har åpeningstider, og de må nok din sønn holde på lik linje som alle de andre. ← Jøss, det var da litt av en tone! Jeg vet at det finnes skoler som har fleksitid, det jeg spurte om var om noen hadde erfaring med det. Tenkte ikke at han skulle komme og gå som han ville, nei. Enkelte kan være temmelig bitchy her inne, gitt!
Tigerlily Skrevet 21. november 2005 #8 Skrevet 21. november 2005 Søskenbarnet mitt, som er like gammel som meg (han er altså 21), har det også sånn. Han blir ikke trøtt før i 3-4 tiden på natten, og sover så 8 timer til klokken er ca 11 på formiddagen. Slik har det vært siden ungdomsskolen, og det er faktisk et syndrom som en del tenåringsgutter får. Det går seg til etter hver, men jeg vet ikke hva man kan gjøre for å få det til å endre seg til normalen. Ta kontakt med legen?
Gjest Piper Skrevet 21. november 2005 #9 Skrevet 21. november 2005 (endret) Jøss, det var da litt av en tone! Jeg vet at det finnes skoler som har fleksitid, det jeg spurte om var om noen hadde erfaring med det. Tenkte ikke at han skulle komme og gå som han ville, nei. Enkelte kan være temmelig bitchy her inne, gitt! ← Om du vet at det finnes, er det vel bare til å snakke med nåværende skole da. For det er faktisk de som kan gjøre noe med det. Du må også ha inn ppt, barnevern ol, sånn at du er klar over det. og ja, jeg er en bitch som gidder å svare deg Endret 21. november 2005 av Piper
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #10 Skrevet 21. november 2005 Om du vet at det finnes, er det vel bare til å snakke med nåværende skole da. For det er faktisk de som kan gjøre noe med det. Du må også ha inn ppt, barnevern ol, sånn at du er klar over det. og ja, jeg er en bitch som gidder å svare deg ← Lurte på om noen her har barn som har gått på en skole som har fleksitid eller kanskje gått på en selv. Det var det jeg spurte om. Og at alle som skal flekse på undomsskolen må ha inn ppt, barnevern ol., det var nytt for meg. Hva er grunnen til det?
Jayli Skrevet 21. november 2005 #11 Skrevet 21. november 2005 Ikke for å skremme men du har ikke vurdert å få legen til å se på gutten da? Min mann slet med enormt søvnbehov når han var i tenårene og det viste seg å være virus som slå han ut, og det fant de ut etter mye prøver. Naboene mine har 2 som går på ungdomsskolen og de har flexitid.... fungerer veldig bra, og de lærer å ta ansvar på en helt annen måte. Mer vet jeg desverre ikke om flexitid på skolen.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #12 Skrevet 21. november 2005 Ikke for å skremme men du har ikke vurdert å få legen til å se på gutten da? Min mann slet med enormt søvnbehov når han var i tenårene og det viste seg å være virus som slå han ut, og det fant de ut etter mye prøver. ← Har vært hos lege og alle verdier er fine.
Gjest Piper Skrevet 21. november 2005 #13 Skrevet 21. november 2005 Lurte på om noen her har barn som har gått på en skole som har fleksitid eller kanskje gått på en selv. Det var det jeg spurte om. Og at alle som skal flekse på undomsskolen må ha inn ppt, barnevern ol., det var nytt for meg. Hva er grunnen til det? ← Det er fordi det er ppt og eventuelt barnevernet, som vurderer om han har behov for dette. En lærer er ikke kompetent til å vurdere noe slikt, og det skal nok særskilte grunner til for å få plass på en slik skole. Derfor må nok ppt og eventuelt barnevernet inn på banen
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #14 Skrevet 21. november 2005 Det er fordi det er ppt og eventuelt barnevernet, som vurderer om han har behov for dette. En lærer er ikke kompetent til å vurdere noe slikt, og det skal nok særskilte grunner til for å få plass på en slik skole. Derfor må nok ppt og eventuelt barnevernet inn på banen ← Nå er det ikke en spesialskole jeg snakker om, men en vanlig ungdomsskole som har fleksitid. Har noen erfaring med det?
Gjest Piper Skrevet 21. november 2005 #15 Skrevet 21. november 2005 Har faktisk ikke hørt om noe slikt før, men fant mange linker på google http://verden.abcsok.no/index.html?q=ungdo...sitid&cs=latin1 Beklager, kan ikke hjelpe deg mer enn som så
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #16 Skrevet 21. november 2005 Skolen til søsteren min har flexitid, men hun går i 8., så de har ikke bgynte med dette riktig ennå. Kan høre med henne om hun vet hvordan det fungerer når hun logger på msn igjen
Gjest Pet ii Skrevet 21. november 2005 #17 Skrevet 21. november 2005 Skolen til søsteren min har flexitid, men hun går i 8., så de har ikke bgynte med dette riktig ennå. Kan høre med henne om hun vet hvordan det fungerer når hun logger på msn igjen ← Takk!
Gjest MrsL Skrevet 21. november 2005 #18 Skrevet 21. november 2005 Her er det flere og flere ungdomsskoler som har begynt med flexitid. Jeg vet at foreldrene sliter litt med den ordningen i begynnelsen, men det går seg visst til. Det som er er at sønnen din må være der i flere timer enn det de har undervisning for å opparbede seg flexitimer. Da brukes tiden til lekselesning. Noe mer enn det vet jeg dessverre ikke.
Gjest gjesta Skrevet 21. november 2005 #19 Skrevet 21. november 2005 Sånn var min datter i fjor. Hun var helt bevisstløs om morgenen. Hun visste knapt hva hun gjorde. Kunne godt sovne igjen etter dusjen uten å ville det. Hun sov til både ett og to. Fraværet var enormt. Ingen hensikt å vekke henne for hun kom ikke seg opp allikevel. Uansett hva vi gjorde så hjalp det ikke. Det viste seg at hun hadde forsinket søvnfasesyndrom Ta gutten med til legen du.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #20 Skrevet 21. november 2005 Det viste seg at hun hadde forsinket søvnfasesyndrom Ta gutten med til legen du. ← Hva slags behandling fikk hun?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå