Gå til innhold

Frokost tips!! For ei med ibs…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Okey sooo i need help…

så saken er den at jeg ikke har hatt verdens sunneste og ikke akk verdens mest usunne kosthold heller. MEN poenget er at nå som jeg har snudd opp ned på livsstilen min (slank fra før av js) og har begynt å være aktiv så ville jeg spise sunnere. Dvs cottagecheese med bær på jobb og en sunn lett middag. Frokost og kveld blir problemet for ei som er kresen. For cottagecheese 3 ganger til dagen går jo ikke, og jeg sliter med å få spist nokk til at det metter…derfor tyr jeg gjerne til noe usunt for å få metthetsfølelse slik at jeg kan legge meg til å sove uten å være sulten. 
har noen noe gode frokost/ kveldsmattips? 
Jeg kan ikke spise brød eller masse sånn bakeprodukter da jeg har irritabel tarm (ibs) og får bare problemer av det. Tenk gjerne ‘rent og ubehandlet’

på forhånd takk for hjelp! 

Anonymkode: 9ac32...aa0

Skrevet

Prøv "sweet youghurt parfait". 

AnonymBruker
Skrevet
LadyGrey skrev (5 minutter siden):

Prøv "sweet youghurt parfait". 

Den så supergod ut!! Den må jeg prøve, takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den så supergod ut!! Den må jeg prøve, takk!

Bare hyggelig!

Jeg lager den slik: Følger Spis Deg Fri-metoden, derav oz. 

1,5oz blåbær og 4,5oz banan moses sammen. 

Blander inn 4oz med youghurt naturell og 1,5oz med korn. Bruker 1oz havregryn økologiske og 0,5oz firkorn. 

Tilslutt blander jeg inn 1oz med økologisk peanøttsmør. 

AnonymBruker
Skrevet

Smoothie med bær, vann og dadler er godt 😊 

Hva med egg?

Anonymkode: bb7e3...915

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser kokt egg til frokost, kun det. Min mage tåler egg godt.

Anonymkode: a2320...b35

• Liker 3
Skrevet

Smoothie. Tilsett ca 2egg til 1 porsjon så får du ett fullverdig måltid som er ibs-vennlig. 

Ift IBS og ren mat så kan jeg anbefale et Fatburn kurs/kostplan. Ganske rimelig og du får mange oppskrifter til hvert måltid å variere med. Jeg har selv testet det og synes det er god, "ren" mat som ikke tar for lang tid å lage. 

AnonymBruker
Skrevet
LadyGrey skrev (1 time siden):

Bare hyggelig!

Jeg lager den slik: Følger Spis Deg Fri-metoden, derav oz. 

1,5oz blåbær og 4,5oz banan moses sammen. 

Blander inn 4oz med youghurt naturell og 1,5oz med korn. Bruker 1oz havregryn økologiske og 0,5oz firkorn. 

Tilslutt blander jeg inn 1oz med økologisk peanøttsmør. 

Helt supert, har nettop vert å handla inn,  så nå skal jeg prøve dette i morgen tidlig ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Smoothie med bær, vann og dadler er godt 😊 

Hva med egg?

Anonymkode: bb7e3...915

Egg er jeg ikke så glad i men går en gang i blant☺️ 
smoothie forsøkte jeg en liten stund men det varer ikke så lenge, ble så fort sulten igjen jeg 🙄 takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet
LilleMy1989 skrev (1 time siden):

Smoothie. Tilsett ca 2egg til 1 porsjon så får du ett fullverdig måltid som er ibs-vennlig. 

Ift IBS og ren mat så kan jeg anbefale et Fatburn kurs/kostplan. Ganske rimelig og du får mange oppskrifter til hvert måltid å variere med. Jeg har selv testet det og synes det er god, "ren" mat som ikke tar for lang tid å lage. 

Egg i smoothie 🫣 men dette må prøves, metter garantert lenge også. Takk for svar☺️

ang. fatburn kostplanen. Jeg forsøkte å søke men fant så mye forskjellig. Har du en link?

Skrevet

Jeg lager meg ofte en frokost bestående av laktosefei yoghurt med litt chiafrø i. Lar de svelle litt før jeg spiser den. Topper gjerne med litt frukt med lav fodmap, som f.eks kiwi og ananas, i tillegg til solsikkefrø eller gresskarfrø. 

Som rask snack som ikke er så usunn tyr jeg ofte til maiskaker. 

Utenom dette lager jeg innimellom proteinrundstykker av glutenfrie havregryn, egg, bakepulver og laktosefri cottage cheese 😊 fryses ned i dagsrasjoner så jeg kan ha hele uka. 

AnonymBruker
Skrevet

Cottage cheese rundstykker? Det fins mange alternativer av "brødbakst" som ikke inneholder så mye hvetemel og gjær - om det er det du reagerer på? Havregryn er et fantastisk produkt. Den økologiske varianten kan være litt snillere mot magen er min erfaring. Havregrynsgrøt er jo supersunt og godt!

Egg i alle varianter er jo en god frokost. Litt egg, litt skinke, og en haug med grønnsaker.

Anonymkode: afcc6...b33

AnonymBruker
Skrevet

Dampede poteter uten fett på. Jeg spiser dem med et dryss med chili og ferskpresset sitron.

Anonymkode: b26b4...305

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å ha litt fett i smoothien, så metter den lenger. F.eks avokado eller nøtter. Og protein; kesam f.eks

Anonymkode: 511a0...db4

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Egg i smoothie 🫣 men dette må prøves, metter garantert lenge også. Takk for svar☺️

ang. fatburn kostplanen. Jeg forsøkte å søke men fant så mye forskjellig. Har du en link?

Søk på Mari krogshus fatburn. 

Egget smaker ikke noe egentlig. Bruker å lage en med bringebær, ananas, ingefær, kokosmelk, avokado og 2 egg (pr porsjon).  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Egg er jeg ikke så glad i men går en gang i blant☺️ 
smoothie forsøkte jeg en liten stund men det varer ikke så lenge, ble så fort sulten igjen jeg 🙄 takk for tips!

Hva med eggerøre? Med grønnsaker og evt litt skinke ved siden av.

Bakt potet? Baker i mikroen for kjapp kveldskos. Fyll med det du har/liker.

Potetbåter stekt i langpanne i ovnen, litt olje og krydder. Som kveldssnacks/mat.

Anonymkode: fbd75...dd6

Skrevet

Jeg opplevde også å bli fort sulten igjen av smoothie, selv om jeg tilsatte fett i form av både egg og avokado. For min del tror jeg årsaken er at jeg må TYGGE for å bli skikkelig mett. Så jeg tar kun smoothie som sunn snacks. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Omelett kan mette godt. Da kan du ha i det du ønsker av grønnsaker. Hvis du har ekstra proteiner og fett (melk i stedet for vann, f.eks skinke og/eller ost som fyll) så blir den enda mer mettende.

En fin måte å bruke opp middags- og påleggsrester også.

Anonymkode: 4a587...d8a

Skrevet

Har du vært gjennom eliminasjonsdietten så du vet hva du tåler? Hvis ikke er det et perfekt sted å starte. 

Jeg kan f.eks. ikke spise for mye banan, tåler ikke laktose og løk, blomkål og selleri lager bare problemer - men jeg kan spise hvete uten problemer. 

Trenger jeg noe kjapt tar jeg f.eks. laktosefri yoghurt med et rødt eple og havregryn eller brød med ost (lav laktose). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...