AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Har overtatt en urenslig, eldre katt. (Frisk! Bare så det er sagt, men ikke oppdratt. Lang historie..) Kan dere hjelpe meg med en steg for steg manual på hvordan få den til å bare bruke kattekasse? Aller helst bare én kasse i fremtiden. Jeg har kjøpt inn flere kasser, plasserer de der han har tisset inne. Flytter bæsjen oppi. Nå bruker han disse på de plassene. Tømmer de en gang for dagen for at han skal assosiere lukten sin uten at de rekker å bli "uappetitelig". Men han finner fremdeles nye plasser å gjøre fra seg.. . har 7 kasser stående rundt om. Er det for mange? Når trappe ned? Har dere suksesshistorier å dele? Anonymkode: 64320...a19
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 Det holder med en kasse.... Anonymkode: 2f7e6...987
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #3 Skrevet 2. august 2022 Hadde jeg bare hatt én kasse så hadde han tisset overalt. Men benytter seg nå av kassene som står plassert der han foretrekker å gå på do.. som er flere enn én plass. Han kan jo ikke tisse på gulvet heller som er alternativet akkurat nå. Anonymkode: 64320...a19
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 https://www.discoveryplus.com/no/show/my-cat-from-hell Les gjennom episodene her å se om de nevner noe om det. Jeg har sett flere episoder som spesifikt handler om det, men kan ikke huske hvilke. Det var i hvert fall veldig detaljert. Har ikke sett denne men kanskje den kan hjelpe? Eller denne? https://be.chewy.com/how-to-get-a-kitten-to-use-the-litter-box/ Søk på youtube/google etter «jackson galaxy litter problems» for eksempel. Anonymkode: 244c7...8c5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 1. Ta kontakt med veterinær på nytt - full utredning med blod og urinanslyse for å være 100% sikker. Katter er ekstremt renslige og dette er uvanlig oppførsel for de. Ofte tisser de utenfor når de er syke, og det er ekstremt vanskelig å tyde det på katter. 2. Kastrer om ikke han er det, vær sikker på at begge testiklene er vekke og at han ikke er kryptorkid (søk det opp om du ikke vet) 3. Katter kan raskt starte å stresse når det er forandringer i omgivelser, og dette er ofte en måte de gjerne viser det. I ditt tilfelle så er det jo et nytt hjem for han og kanskje det enda er noen stressfaktorer hjemme hos deg. Kanskje hjelper det med beroligende hjelpemidler (ikke medisiner) slik som virbac anxitane eller feliway (veterinær kan få tak i det). Holder en finger fast på virbac anxitane. Så tilbake til problemet - jeg fostret en katt som var slik. Noen gang tisset han der, andre ganger ikke. Det viste seg at han mislikte å tisse i kasser med tak på, og sleit ikke en eneste gang lenger etter at han fikk åpen dokasse. Men han hadde også operert foten sin, så kan hende det er årsaken. Men kanskje det hjelper? Anonymkode: 60599...83c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 Har du prøvd annen sand type? Anonymkode: 244c7...8c5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #7 Skrevet 2. august 2022 Jeg setter stor pris på svar. Skal se youtube-link nå. Men altså, katten sliter med dyype traumer. Skutt etter av politistyrker og bevitnet hele søskenflokken masakert, har blitt sjekket X(xxx) antall ganger for alt(!!) fysisk. Selvfølgelig kastrert/sterilisert. Er fra dyrebeskyttelsen. Uønsket av samtlige adoptivfamilier. Er enslig uten barn, så ønsker at jeg er hans endestasjon. Da samtlige andre løsninger er forsøkt. Den må rett og slett trenes. Har brukt samme type sand i 5år. Kan forsøke å variere type og lokk (må sies at dokassene her har både lokk, er gjemt under ting, og åpne, størrelse varierer også. Alt benyttes (men samme sand i alle) everclean non scented. Vurderer spon. Flere tips? Målrettede tips? Kan noen dele solskinnshistorier? Har gått til innkjøp av voksduk for å trekke om sofaen i en FORHÅPENTLIG kort periode. Anonymkode: 64320...a19
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg setter stor pris på svar. Skal se youtube-link nå. Men altså, katten sliter med dyype traumer. Skutt etter av politistyrker og bevitnet hele søskenflokken masakert, har blitt sjekket X(xxx) antall ganger for alt(!!) fysisk. Selvfølgelig kastrert/sterilisert. Er fra dyrebeskyttelsen. Uønsket av samtlige adoptivfamilier. Er enslig uten barn, så ønsker at jeg er hans endestasjon. Da samtlige andre løsninger er forsøkt. Den må rett og slett trenes. Har brukt samme type sand i 5år. Kan forsøke å variere type og lokk (må sies at dokassene her har både lokk, er gjemt under ting, og åpne, størrelse varierer også. Alt benyttes (men samme sand i alle) everclean non scented. Vurderer spon. Flere tips? Målrettede tips? Kan noen dele solskinnshistorier? Har gått til innkjøp av voksduk for å trekke om sofaen i en FORHÅPENTLIG kort periode. Anonymkode: 64320...a19 Tålmodighet!!! 7 kassrr er litt mye, så fjern ett par, men la hen ha fler en stund fremover. Er det urinering som foregår utenfor kassen kan fòrbytte til c/d stress fra hills være en ide! Lær deg mønsteret til katten og ta en dag av gangen - det kan fikses!! Kjøp en Feliway dispenser og sett i stikkontakten! (Nå går jeg utifra at UVI og lignende er utelukket av veterinær)! Anonymkode: 12ddc...970
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #9 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tålmodighet!!! 7 kassrr er litt mye, så fjern ett par, men la hen ha fler en stund fremover. Er det urinering som foregår utenfor kassen kan fòrbytte til c/d stress fra hills være en ide! Lær deg mønsteret til katten og ta en dag av gangen - det kan fikses!! Kjøp en Feliway dispenser og sett i stikkontakten! (Nå går jeg utifra at UVI og lignende er utelukket av veterinær)! Anonymkode: 12ddc...970 Jackson Galaxy anbefaler faktisk at man setter en kasse på hvert sted katten urinerer(altså i ekstreme tilfeller). Det er jo litt av en prosess selvfølgelig, men det er jo bare en midlertidig løsning. Anonymkode: 244c7...8c5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #10 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg setter stor pris på svar. Skal se youtube-link nå. Men altså, katten sliter med dyype traumer. Skutt etter av politistyrker og bevitnet hele søskenflokken masakert, har blitt sjekket X(xxx) antall ganger for alt(!!) fysisk. Selvfølgelig kastrert/sterilisert. Er fra dyrebeskyttelsen. Uønsket av samtlige adoptivfamilier. Er enslig uten barn, så ønsker at jeg er hans endestasjon. Da samtlige andre løsninger er forsøkt. Den må rett og slett trenes. Har brukt samme type sand i 5år. Kan forsøke å variere type og lokk (må sies at dokassene her har både lokk, er gjemt under ting, og åpne, størrelse varierer også. Alt benyttes (men samme sand i alle) everclean non scented. Vurderer spon. Flere tips? Målrettede tips? Kan noen dele solskinnshistorier? Har gått til innkjøp av voksduk for å trekke om sofaen i en FORHÅPENTLIG kort periode. Anonymkode: 64320...a19 Noen katter er veldig sensitive på potene så det kan være det er en ide å prøve en sand med finere korn enn ever clean, men det handler sikkert ikke så mye om sanden, de fleste katter er jo veldig glad i den. Synd at de har sluttet å selge favoritt sanden min for den var veldig småkornet og fin. Det høres helt forferdelig ut stakkars 😭😭 Men da anbefaler jeg hvert fall å se my cat from hell, å sjekke ut klippene til jackson, han har alt ifra doproblemer til hvordan å trygge traumatiserte katter. Får han calm fôr? Godbiter? Har du feliway classic? Feliway spray? Destress spray? Vurdert mulighet for angst medisiner (vet det er mye «hat» mot det, men det kan være fint å bruke i en midlertidig fase som et siste forsøk - https://loveofacat.com/2012/01/jackson-galaxy-on-mood-meds-for-cats-cats-per-square-foot-and-you-interview-part-2/ ) Anonymkode: 244c7...8c5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå