AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Hei, for en stund siden fikk jeg levert en pakke med UPS-frakt, hvor jeg hadde betalt ca 500 kr i frakt på nettsiden jeg bestilte varer ifra. I tillegg til frakt betalte jeg også 25% MVA mens jeg bestilte. Et par måneder senere har jeg fått en purreregning om at jeg må betale ca 300 kr i "gebyrer" til UPS, inkludert purregebyr. Det er tydeligvis flere ting jeg ikke har fått med meg... 1. Er ikke frakten jeg betalte ved bestilling liksom endelig/fullstendig? Dette skjer aldri når jeg bestiller gjennom f.eks. Amazon, der er det også frakt og MVa-tillegg man betaler ved utsjekking, og jeg har aldri hørt noe mer etterpå. 2. Beløpet de krever samsvarer verken med frakten jeg originalt betalte eller MVA-tillegget jeg betalte. Så jeg lurer egentlig på hva det er jeg har betalt dem for? 3. Hvorfor i all verden sender de purreregning når jeg ikke fant noen regning i pakken jeg bestilte? Jeg ringte også til selskapet som sendte purren, og de mente at det var helt naturlig at jeg ikke hadde sett noen tidligere regning og at den kan ha blitt sendt til en annen adresse eller noe? Fikk ikke med meg hva personen i telefonen sa siden dekningen skurret sånn og han snakket så fort Er det noen som har peiling på dette og kan hjelpe med å forklare?🤔 Har dessverre også en pakke på vei med DHL-frakt, og jeg er redd det samme skal skje igjen... På forhånd takk for svar😇 Anonymkode: 3dee9...0e8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 Det er vel fortollingsgebyr og det er helt vanlig, frakt og MVA kommer utenom. Anonymkode: 6a491...267 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #3 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er vel fortollingsgebyr og det er helt vanlig, frakt og MVA kommer utenom. Anonymkode: 6a491...267 Hva vil fortollingsgebyr si? Toll/MVA/VAT er ikke det samme da? Jeg hadde inntrykk av at man betaler 25% ekstra for å få varer gjennom toll. Lurer på hvorfor jeg ikke får slike gebyrer hver gang jeg bestiller fra utlandet? Anonymkode: 3dee9...0e8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva vil fortollingsgebyr si? Toll/MVA/VAT er ikke det samme da? Jeg hadde inntrykk av at man betaler 25% ekstra for å få varer gjennom toll. Lurer på hvorfor jeg ikke får slike gebyrer hver gang jeg bestiller fra utlandet? Anonymkode: 3dee9...0e8 Selv om det du kjøper ikke er tollbelagt så må det fremdeles tollbehandles, det må altså igjennom en prosess med fortolling som koster penger. UPS og DHL er kjent for å ta seg godt betalt for dette. MVA og VAT er det samme, du må sjekke fakturaen for å se hva som er oppgitt der med tanke på frakt, MVA/VAT og fortolling. Det er ikke alltid av varer fra utlandet blir stoppet opp hvis man f.eks. bruker posten, men når det er private fraktfirma så blir det alltid sjekket. Anonymkode: 6a491...267 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 Hva står det spesifikt på kvitteringen på hovedkjøpet ditt? Er det spesifisert at det er inkl. vat? Vet mange fraktselskaper prøver seg med dobbel fortolling, har vært mange saker om det siste årene. Anonymkode: 19faf...340 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 Om butikken du bestilte fra står på VOEC så skal du vel ikke betale noe? Bestiller mye fra amazon med DHL og aldri fått krav, alle avgifter er inkludert når man betaler. Men for noen år tilbake husker jeg at UPS sendte meg ett lignende krav som du beskriver, uten at det ga noe mening siden varen kun kostet 180 kr. Anonymkode: 4ec4e...747
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #7 Skrevet 2. august 2022 Sikkert svindel Anonymkode: 816d8...915
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Om butikken du bestilte fra står på VOEC så skal du vel ikke betale noe? Bestiller mye fra amazon med DHL og aldri fått krav, alle avgifter er inkludert når man betaler. Men for noen år tilbake husker jeg at UPS sendte meg ett lignende krav som du beskriver, uten at det ga noe mening siden varen kun kostet 180 kr. Anonymkode: 4ec4e...747 Fant butikken på VOEC-listen ja Anonymkode: 3dee9...0e8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #9 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hva står det spesifikt på kvitteringen på hovedkjøpet ditt? Er det spesifisert at det er inkl. vat? Vet mange fraktselskaper prøver seg med dobbel fortolling, har vært mange saker om det siste årene. Anonymkode: 19faf...340 Kvitteringen på hovedkjøpet er delt i 3 deler: Prisen på varene, VAT, og frakt. Sto med rød tekst på utsjekkingssiden "As Norway government decides to impose VAT on sellers, shipping to Norway from 01/Apr/2020 will require additional payment of VAT equivalent to 25% of the total payment amount, shipping fee and product amount included" Så trodde det skulle være i orden... Anonymkode: 3dee9...0e8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #10 Skrevet 2. august 2022 Jeg har hatt samme problem når jeg har bestilt fra Etsy, dersom det er UPS som leverer. Alle andre fraktselskaper klarer å lese VOEC-nummeret som Etsy-selgeren har ført på pakken, bare ikke UPS. Anonymkode: 3e3b6...b19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå