AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Poster denne i sosiale relasjoner, fordi det handler om hvordan jeg skal løse situasjonen sosialt, og ikke juridisk. Saken er at jeg skal leie ut et rom i egen bolig, go dermed lage et 2-mans kollektiv. Dette er en liten by, så ikke så mange studenter her; og jeg har lagt ut rommet forholdsvis billig (dette er vanlig når man bor der selv). Jeg er en 28 år gammel mann, men sliter med at nesten alle interessentene er innvandrere fra MENA land. Jeg ønsker ikke å bo me disse fordi jeg vet at de er en ganske sammensveiset gjeng i byen som er mye på besøk hos hverandre. I tillegg kommer dårlige språkferdigheter og mulighet for mye merkelig matlaging/dårlig husarbeid. Det store spørsmålet blir da hvordan jeg skal avvise disse på en hyggelig måte, til tross for at annonsen fortsatt ligger ute. Jeg vil heller la rommet stå tomt enn å leie ut til en av disse. Anonymkode: 346ad...6fb 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 Kan du si du vurderer ulike kandidater for å kjøpe deg tid? Om du ikke får kandidater du ønsker å leie til, avsluttet du og sender melding om at rommet ikke er ledig lenger. (Uavhengig av om du leier ut eller bruker rommet selv) Anonymkode: 8770e...0c2 10 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #3 Skrevet 2. august 2022 Siden du skal bo der selv så er det jo kjempeviktig at du og leieboer får en god kjemi. Du kan derfor gi beskjed om at du vil bruke god tid på utleieprosessen. Hva mener du forresten med MENA land? Anonymkode: 45dbf...00b 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 Du venter med å avgi svar til en aktuell er i boks Anonymkode: 838ff...362 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Siden du skal bo der selv så er det jo kjempeviktig at du og leieboer får en god kjemi. Du kan derfor gi beskjed om at du vil bruke god tid på utleieprosessen. Hva mener du forresten med MENA land? Anonymkode: 45dbf...00b Middle-East/North-Africa Anonymkode: 346ad...6fb 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Poster denne i sosiale relasjoner, fordi det handler om hvordan jeg skal løse situasjonen sosialt, og ikke juridisk. Saken er at jeg skal leie ut et rom i egen bolig, go dermed lage et 2-mans kollektiv. Dette er en liten by, så ikke så mange studenter her; og jeg har lagt ut rommet forholdsvis billig (dette er vanlig når man bor der selv). Jeg er en 28 år gammel mann, men sliter med at nesten alle interessentene er innvandrere fra MENA land. Jeg ønsker ikke å bo me disse fordi jeg vet at de er en ganske sammensveiset gjeng i byen som er mye på besøk hos hverandre. I tillegg kommer dårlige språkferdigheter og mulighet for mye merkelig matlaging/dårlig husarbeid. Det store spørsmålet blir da hvordan jeg skal avvise disse på en hyggelig måte, til tross for at annonsen fortsatt ligger ute. Jeg vil heller la rommet stå tomt enn å leie ut til en av disse. Anonymkode: 346ad...6fb Mistenker flamebait tråd. Anonymkode: 02d94...be4 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #7 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Middle-East/North-Africa Anonymkode: 346ad...6fb Det er rasistisk å ikke ønske seg en leieboer fra midtøsten fordi de er fra midtøsten. Du står fritt til å leie ut til de du ønsker, men istedenfor å fokusere på det rasistiske aspektet så kan du heller fokusere på at du skal dele bolig med noen du kommer godt i lag med - uavhengig av nasjonalitet og rase. At leieboeren du finner tilfeldigvis ikke er fra midtøsten er noe annet. Anonymkode: 02fe5...c83 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 Pass på å være veldig kort og vag i annonsen om hva du ser etter. Da har du rom til å tilpasse forklaringer til de som spørs. Akkurat som arbeidsgivere når de leter etter nyansatte. De skriver f-eks at det er viktig at vedkommende er personlig egnet uten å spesifisere nærmere. Det kan innebære hva som helst. Og forklaringen kan enkelt tilpasses dersom noen spør. I et to-mannskollektiv er det ekstremt viktig med personlig kjemi. Det er helt legitimt når man skal bo så tett og intimt. Derfor kan spille på dette når du skal avvise folk eller forklare hvorfor du valgte å lyse ut rommet på nytt. Anonymkode: 2443d...7b4 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #9 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er rasistisk å ikke ønske seg en leieboer fra midtøsten fordi de er fra midtøsten. Du står fritt til å leie ut til de du ønsker, men istedenfor å fokusere på det rasistiske aspektet så kan du heller fokusere på at du skal dele bolig med noen du kommer godt i lag med - uavhengig av nasjonalitet og rase. At leieboeren du finner tilfeldigvis ikke er fra midtøsten er noe annet. Anonymkode: 02fe5...c83 Nå eksisterer vel ikke menneskelige raser? Etnisitet er det rette ordet. Anonymkode: 02d94...be4 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #10 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå eksisterer vel ikke menneskelige raser? Etnisitet er det rette ordet. Anonymkode: 02d94...be4 Rasisme er bygget opp av rase og isme. Rase er i seg selv definert i Det Norske Akademiske Ordbok. Det er så absolutt et ord. Og det blir ikke mer negativt enn en selv velger å gjøre det. Anonymkode: ad07c...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #11 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er rasistisk å ikke ønske seg en leieboer fra midtøsten fordi de er fra midtøsten. Du står fritt til å leie ut til de du ønsker, men istedenfor å fokusere på det rasistiske aspektet så kan du heller fokusere på at du skal dele bolig med noen du kommer godt i lag med - uavhengig av nasjonalitet og rase. At leieboeren du finner tilfeldigvis ikke er fra midtøsten er noe annet. Anonymkode: 02fe5...c83 I dette tilfellet er det realistisk, ikke rasistisk. TS bor et lite sted, og vet at det fort kan oppstå problemer med en leietaker fra et bestemt miljø i dette samfunnet. Ikke fordi ts er rasistisk, men fordi ts er realistisk nok til å vite at leietakers sosiale liv, matlaging osv ikke vil passe sammen med ts sitt liv. TS kunne like gjerne skrevet at h*n ikke ønsker å leie ut til noen fra et MC miljø, eller noen ts vet spiller i et lokalt band eller hva som helst. TS: du står fritt til å leie ut til den du vil, og trenger ikke forklare noe som helst til de du ikke velger å leie ut. Det er den norske misforståtte snillismen som gjør at vi må rettferdiggjøre alle valg vi tar som ikke inkluderer alt og alle. Anonymkode: ad07c...c5b 13 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #12 Skrevet 2. august 2022 Her må du bare luke ut og du trenger ikke oppgi noen spesiell grunn for avslag, jeg har full forståelse for at du ikke ønsker å leie ut rom i hjemmet til enkelte og at det er veldig viktig at du finner en leietager som du går godt sammen med. Det kan oppstå mange rare problemer hvis man bor sammen med noen som kommer fra en annen kultur og spesielt når det er snakk om en spesiell religion. Bare noe så simpelt som koteletter og lørdagspils kan bli veldig problematisk, noen er også vant med å bo i overbefolkede boliger og de ser ikke noe galt i at foreldre, søsken eller barn også flytter inn selv om de bor på et rom. Dessuten så er det din bolig og din økonomiske innvestering det er snakk om, heldigvis så er det mye enklere å kvitte seg med leieboere når man deler bolig på denne måten. Anonymkode: 2ed57...512 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #13 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Poster denne i sosiale relasjoner, fordi det handler om hvordan jeg skal løse situasjonen sosialt, og ikke juridisk. Saken er at jeg skal leie ut et rom i egen bolig, go dermed lage et 2-mans kollektiv. Dette er en liten by, så ikke så mange studenter her; og jeg har lagt ut rommet forholdsvis billig (dette er vanlig når man bor der selv). Jeg er en 28 år gammel mann, men sliter med at nesten alle interessentene er innvandrere fra MENA land. Jeg ønsker ikke å bo me disse fordi jeg vet at de er en ganske sammensveiset gjeng i byen som er mye på besøk hos hverandre. I tillegg kommer dårlige språkferdigheter og mulighet for mye merkelig matlaging/dårlig husarbeid. Det store spørsmålet blir da hvordan jeg skal avvise disse på en hyggelig måte, til tross for at annonsen fortsatt ligger ute. Jeg vil heller la rommet stå tomt enn å leie ut til en av disse. Anonymkode: 346ad...6fb Du holder visninger og sier at du vil ta kontakt om det blir aktuelt. Både med utleie og utlyste stillinger så vil man vurdere alle interessenter før man tar en avgjørelse. Ingen lov sier at det er diskriminering å ikke ta den første som står på døra. En person i leiligheten du bor i handler også ekstra mye om personlig match. Anonymkode: fe8fa...3b6 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #14 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er rasistisk å ikke ønske seg en leieboer fra midtøsten fordi de er fra midtøsten. Du står fritt til å leie ut til de du ønsker, men istedenfor å fokusere på det rasistiske aspektet så kan du heller fokusere på at du skal dele bolig med noen du kommer godt i lag med - uavhengig av nasjonalitet og rase. At leieboeren du finner tilfeldigvis ikke er fra midtøsten er noe annet. Anonymkode: 02fe5...c83 Her syns jeg ikke det passer seg å dra rasismekortet. Ts skal bo sammen med den aktuelle leieboeren, og på et lite sted vet man gjerne hvem folk er og hva de enkelte foretar seg. Han har selvsagt lov å bestemme hvem han skal bo sammen med basert på egne erfaringer, uten at det trenger å være rasisme. Så en slik kommentar komme. Anonymkode: 7d5ed...175 7 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #15 Skrevet 2. august 2022 Man holder ikke visninger med alle som melder seg som interessert heller. Du kan vente noen uker før du tar et klipp-og-lim-svar til alle der du sier takk for interessen, rommet er ikke lenger ledig. Anonymkode: cb4a5...7fe 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #16 Skrevet 2. august 2022 Er det et område der man kan være veldig selektiv med god samvittighet, så er det når man skal leie ut rom i egen bolig. Det er tross alt snakk om en person som skal bo i samme bolig og praktisk talt være en del av privatlivet til den som leier ut. Da er man helt avhengig av at man finner noen man trives høvelig sammen med, og som har litt av samme verdiene. Jeg tenker at det er lov å ikke ønske noen fra en annen kultur, uten å bli beskyldt for å være rasistisk. Møt alle henvendelser med høflighet og respekt, og vær ærlig om at alle kandidater blir nøye vurdert. Ta den tiden du trenger og velg ut i fra hvem du føler fungerer best å ha i huset. Kanskje dukker det opp en hyggelig, ryddig og språkkyndig person fra et MENA-land som ikke har spesielt stor familie eller har noe behov for å lage rar mat. Eller kanskje dukker det opp en person fra Norge eller et annet land som er mer passende. Uansett er det DU som bestemmer. Det er du som skal leve med vedkommende i huset. Anonymkode: 234a9...2b8 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #17 Skrevet 2. august 2022 Du kan skrive noe sånt: Takk for din interesse. Jeg har allerede fått en del meldinger og kommer til å gjennom disse, og vil ta kontakt med deg hvis det blir aktuelt. Ha en fin dag videre. Da viser du at du er høflig, og ikke siler ut dem fordi de er fra MENA land. Det blir nesten som svar på jobbsøknad: Vi har mottatt din søknad, og takker for interessen. Nå kommer vi til å gjennom søknadene, og vil ta kontakt med aktuelle kandidater fortløpende. Anonymkode: 70b36...c24 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #18 Skrevet 2. august 2022 Alt jeg ser i posten din er egentlig rasistisk. Du sier at dem kan være dårlig i husarbeid, dårlig matvaner eller matlaging osv osv... Dette er grovt rasistisk.. av alle utlandske folk jeg kjenner, og jeg kjenner mange.. og dem har mere renslige hus en det jeg har sett av mange av norske folk har. Utlanske folk er utrolig flinke til og holde huset rent og pent. Og mange har store familier, sånn er det bare. kjenner egentlig stor kvalme av hvordan folk egentlig oppfører seg. Jeg bor i et hus, der alle er muslimer, og er fra utlandet. Og hører ikke et PIP ifra noen av dem, ikke bråk engang, ikke fest eller noen ting. ikke sitt å døm folk bare fordi du ser at dem er mye på besøk. Du aner ikke hvor hjelpsomme folk fra utlandet er, og dem er godt og ha! Anonymkode: 258a0...a2d 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #19 Skrevet 2. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Her syns jeg ikke det passer seg å dra rasismekortet. Ts skal bo sammen med den aktuelle leieboeren, og på et lite sted vet man gjerne hvem folk er og hva de enkelte foretar seg. Han har selvsagt lov å bestemme hvem han skal bo sammen med basert på egne erfaringer, uten at det trenger å være rasisme. Så en slik kommentar komme. Anonymkode: 7d5ed...175 Det er helt greit at han bestemmer hvem som skal bo der, men denne posten han skrev, er 100% basert på utlendinger og dømmer. Det er ikke greit. Anonymkode: 258a0...a2d 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #20 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt jeg ser i posten din er egentlig rasistisk. Du sier at dem kan være dårlig i husarbeid, dårlig matvaner eller matlaging osv osv... Dette er grovt rasistisk.. av alle utlandske folk jeg kjenner, og jeg kjenner mange.. og dem har mere renslige hus en det jeg har sett av mange av norske folk har. Utlanske folk er utrolig flinke til og holde huset rent og pent. Og mange har store familier, sånn er det bare. kjenner egentlig stor kvalme av hvordan folk egentlig oppfører seg. Jeg bor i et hus, der alle er muslimer, og er fra utlandet. Og hører ikke et PIP ifra noen av dem, ikke bråk engang, ikke fest eller noen ting. ikke sitt å døm folk bare fordi du ser at dem er mye på besøk. Du aner ikke hvor hjelpsomme folk fra utlandet er, og dem er godt og ha! Anonymkode: 258a0...a2d Hvordan hadde reaksjonene vært i ditt hus hvis det hadde flyttet inn en jøde eller en ateist som hadde laget svinestek to gang i uken på ditt kjøkken og som hadde drukket øl og sprit på Lørdager og søndager?. Anonymkode: 2ed57...512 3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå