Gå til innhold

Psykisk syk og hygiene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har angst, og denne angsten tapper meg for nesten all energi sånn at det å gjøre hverdagslige ting er mange ganger uoverkommelig for meg. F.eks det å dusje. Klarer å dusje 2-3 ganger i uken og når jeg har avtale hos lege eller tiltaksarrangør så må jeg dusje kvelden før da jeg ikke vet hvordan formen er når jeg står opp. I lange perioder har jeg angst nesten 24/7.

Husarbeid som jeg tidligere tok på torsdag eller fredag, må nå porsjoneres ut over hele uken å det er sjeldent jeg kommer i mål. 

Lurer på om det er flere som har det som meg? Jeg skammer meg virkelig over det og tør ikke fortelle det til veileder hos tiltaksarrangør. Men ser jo at det kan være nyttig info i forhold til aktivitet og tiltak jeg blir satt i. 

Anonymkode: 5879a...615

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg tror dette er veldig vanlig. Når det tar så mye energi å bare eksistere, så er det ikke alltid igjen så mye til annet. Vær god med deg selv, gjør det du kan når du kan, ingen tjener på at du skammer og plager deg selv for det du ikke får til. 

Anonymkode: 993c1...86c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt helt vanlig! Det er langt nede på prioriteringslista mi også. Har dusjet 2-3 ganger i uken i åresvis.

Anonymkode: cb83a...801

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja jeg tror dette er veldig vanlig. Når det tar så mye energi å bare eksistere, så er det ikke alltid igjen så mye til annet. Vær god med deg selv, gjør det du kan når du kan, ingen tjener på at du skammer og plager deg selv for det du ikke får til. 

Anonymkode: 993c1...86c

Takk. Godt å høre at det ikke bare er meg.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Absolutt helt vanlig! Det er langt nede på prioriteringslista mi også. Har dusjet 2-3 ganger i uken i åresvis.

Anonymkode: cb83a...801

Det er godt å høre - selv om jeg ikke synes det er ok at du er syk da. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det kun dusjing du dropper? 

Jeg orker ikke å dusje, men orker ikke andre normale ting heller. Dvs å møte folk enten bare i mitt eget hjem eller ute har jeg ikke orket på flere år og nå har jeg ingen venner lengre. Før jeg ble syk kunne jeg dra på kjøpesenter det kan jeg ikke lengre. Vel orker ingenting i grunn. 

Anonymkode: d49aa...a4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100% frisk og dusjer også 2-3 ganger i uken og har det rotete hjemme😂🙈

Anonymkode: 90cba...208

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kan gå opp til 5 dager mellom hver gang jeg dusjer. Grunnen er fordi jeg sliter en del med angst og depresjon som gjør at hukommelsen min er veldig dårlig. Jeg husker ikke alltid når jeg dusjet sist. Kan gå flere dager i strekk uten sminke. Var mer opptatt av utseendet mitt før. 

AnonymBruker
Skrevet

Viktig at du er åpen og ærlig om alt til de som skal prøve å hjelpe deg ja tror jeg:) spill med åpne kort! 

lykke til❤️

AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke deilig å dusje da?

Anonymkode: ead77...780

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dusjer også 2-3 ganger i uken, ts❤️ De som ikke har angst, skjønner ikke hva angsten kan gjøre, at angsten kan gjøre oss så ekstremt utmattet, at vi får hjertebank og får problemer med å puste, og at en dusj krever ekstremt mye energi pga disse fysiske symptomene angsten gir. Jeg må sitte rett opp og ned i en halvtimes tid etter jeg har dusjet, bare for å puste rolig og prøve å hente meg inn igjen. Da kan jeg ikke snakke med folk f.eks, for det har jeg ikke pust eller overskudd til. Dette høres jo helt sinnsykt ut for folk som ikke har opplevd det, men dette er veldig normalt for oss med angst. Det er noe dritt😔

Anonymkode: 88523...5d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er deilig å være nydusjet, men det er ikke deilig å dusje nei.

AnonymBruker
Skrevet

En del av det å bli bedre innebærer å tvinge seg selv til å få på plass rutiner. Da inngår dusjing hver dag. Skal man bli bedre må man også ha rutiner på ting. Stelle seg, rydde hjemme og gå en liten tur. Velter man seg i sin egen skit føler man seg deretter. Beste rådet jeg har fått fra psykriater var å dusje hver dag, gå tur og rydde. Hver dag, uten unntak. 

Anonymkode: c5e6d...a18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det kun dusjing du dropper? 

Jeg orker ikke å dusje, men orker ikke andre normale ting heller. Dvs å møte folk enten bare i mitt eget hjem eller ute har jeg ikke orket på flere år og nå har jeg ingen venner lengre. Før jeg ble syk kunne jeg dra på kjøpesenter det kan jeg ikke lengre. Vel orker ingenting i grunn. 

Nei det er ikke bare dusjing jeg dropper. Jeg klarer ikke å møte andre enn noen få personer, går kun på matbutikk, kjøpesenter har jeg ikke vært på på flere år. Klarer ikke å kjøre kollektivt. Klarer stort sett ikke å møte andre mennesker. 

H a n n e skrev (4 minutter siden):

Det kan gå opp til 5 dager mellom hver gang jeg dusjer. Grunnen er fordi jeg sliter en del med angst og depresjon som gjør at hukommelsen min er veldig dårlig. Jeg husker ikke alltid når jeg dusjet sist. Kan gå flere dager i strekk uten sminke. Var mer opptatt av utseendet mitt før. 

Jeg glemmer også fort. Klarer ikke lenger å konsentrere meg, tenke på flere ting eller ha mer enn en oppgave om gangen. Før var ikke dette noe problem.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Deilig jo, men har rett og slett ikke energi til det. Har i perioder mye angst og kan i de periodene ha angst 24/7. Når jeg endelig har sovnet så kan jeg våkne av at jeg rister og skjelver av angst. Spenner musklene og får derfor ikke sove. Prøver selvsagt avslapningsmetoder men sjeldent det fungerer. Alt dette koster meg så mye energi at det å dusje ofte blir uoverkommelig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En del av det å bli bedre innebærer å tvinge seg selv til å få på plass rutiner. Da inngår dusjing hver dag. Skal man bli bedre må man også ha rutiner på ting. Stelle seg, rydde hjemme og gå en liten tur. Velter man seg i sin egen skit føler man seg deretter. Beste rådet jeg har fått fra psykriater var å dusje hver dag, gå tur og rydde. Hver dag, uten unntak. 

Hvorfor skal man dusje hver dag? Det er skadelig for kropp og hud å dusje så ofte, særlig hvis man bruker såper som skader hudens egen pH-balanse og mikrobiota. 

Jeg dusjer annahver dag, noen ganger går det 3 dager i mellom, men vasker meg godt med klut de dagene jeg ikke dusjer. Hadde tørr og atopisk hud da jeg dusjet hver dag, og måtte smøre meg med bodylotion og body butter hele tiden, nå trenger jeg knapt leppepomade. 

TS, det er helt normalt å slite med disse tingene når du er syk, og legen din har hørt det hundrevis av ganger før deg. En venninne av meg får hjelp til vasking av hus av kommunen, hun klarer ikke husarbeid. Det er ikke noe å skamme seg for, og det er hjelp å få. ❤️

Anonymkode: d5c1b...8ce

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg dusjer også 2-3 ganger i uken, ts❤️ De som ikke har angst, skjønner ikke hva angsten kan gjøre, at angsten kan gjøre oss så ekstremt utmattet, at vi får hjertebank og får problemer med å puste, og at en dusj krever ekstremt mye energi pga disse fysiske symptomene angsten gir. Jeg må sitte rett opp og ned i en halvtimes tid etter jeg har dusjet, bare for å puste rolig og prøve å hente meg inn igjen. Da kan jeg ikke snakke med folk f.eks, for det har jeg ikke pust eller overskudd til. Dette høres jo helt sinnsykt ut for folk som ikke har opplevd det, men dette er veldig normalt for oss med angst. Det er noe dritt😔

Jeg skjønte heller ikke hvordan det var å ha angst før jeg fikk det selv, så kan godt skjønne at enkelte ikke skjønner at man ikke klarer enkle dagligdagse ting. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Viktig at du er åpen og ærlig om alt til de som skal prøve å hjelpe deg ja tror jeg:) spill med åpne kort! 

lykke til❤️

Takk ♥️

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke så enkelt å få til rutiner når man må på møte med tiltaksarrangør minst en gang i uken og disse møtene velter hele lasset da de krever så mye energi. Men ja rutiner er viktig. 

AnonymBruker
Skrevet

2-3 ganger i uka er da mye. Er det blitt helt vanlig å dusje hver dag nå? Merkelig.

Anonymkode: b33f2...e8d

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert en innleggelse på psyk.Det gjorde jeg da jeg hadde det slik som deg ta.Jeg hadde med en venn til lege og sa jeg måtte innlegges.Riktognok hadde jeg omtrent mistet nattesøvnen også.Jeg var innlagt tre uker og kom hjem som et nytt menneske.Men som noen skriver:vær åpen med lege og behandler om hvor tungt du har det❤️mist ikke motet❤️du har min varmeste medfølelse 🌼

Anonymkode: 41321...2fc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er veldig, veldig vanlig ved depresjoner og angst. Det er derfor man ofte kan lese i journalen sin at de kommenterer hygiene. I min journal står det alltid "pasienten er velstelt og kledd". Om man møter ustelt og sjuskete, er det gjerne et tegn på at man er på et dårlig sted psykisk. 

Anonymkode: 43661...765

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

2-3 ganger i uka er da mye. Er det blitt helt vanlig å dusje hver dag nå? Merkelig.

Anonymkode: b33f2...e8d

Når jeg var frisk og jobbet så dusjet jeg etter hver arbeidsdag. Jobbet i helsevesenet med mye pleie/ stell og ble svett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er veldig, veldig vanlig ved depresjoner og angst. Det er derfor man ofte kan lese i journalen sin at de kommenterer hygiene. I min journal står det alltid "pasienten er velstelt og kledd". Om man møter ustelt og sjuskete, er det gjerne et tegn på at man er på et dårlig sted psykisk. 

Anonymkode: 43661...765

Hvorfor går du til psykiatrien dersom du er på et bra sted psykisk da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...