Gå til innhold

Hvor fjerne spiral hemmelig ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kan man fjerne spiral uten at det loggføres i journalen eller i papirer til andre helsevesen? Jeg forsår jo at kanskje gyn må skrive hva de gjorde, men vil aldri at det skal vises noen andre steder eller bli nevnt i andre sammenhenger. Kan man be om at fjerningen legges lokk på? 
kan man fjerne spiralen slev?

Anonymkode: b8c8d...099

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Journalen er jo privat og ingen har innsyn i denne om du er redd for at noen i familien osv skal finne ut av det. Det er mellom deg og din lege. 

Anonymkode: 9b7f0...9bf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Altså, helseopplysninger er jo taushetsbelagte? Og ingen har innsyn i din helseinformasjon. (Sikkert noen svært sjeldne unntak, men likevel…) Du kan ta ut spiralen hos fastlege eller gynekolog. Hvis du har en psyko mann som vokter over ethvert skritt du tar foreslår jeg at du oppsøker krisesenter.

Anonymkode: 30c86...127

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor så hemmelighetsfull? Har du tenkt å bli gravid uten at partner vet det?

Anonymkode: 29883...bfd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor så hemmelighetsfull? Har du tenkt å bli gravid uten at partner vet det?

Jeg har en litt sær mann som nekter å ha sex ved mindre jeg har spiral. Og ja han klarer å stå ved det valget , han gir ikke etter. Jeg liker ikke spiral og ønsker å gå tilbake til p piller jeg tok før 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen andre kan jo lese i journalen din? Men ville kanskje prøvd å nappe den ut selv? Hvis du kjenner trådene selv?

Anonymkode: a902a...a47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en litt sær mann som nekter å ha sex ved mindre jeg har spiral. Og ja han klarer å stå ved det valget , han gir ikke etter. Jeg liker ikke spiral og ønsker å gå tilbake til p piller jeg tok før 

Min mann kjente spiral trådene, godt mulig din mann også gjør det. Hva med p stav?

Anonymkode: a902a...a47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har aldri hatt spiral jeg, merker man den når den sitter inne?  Gjør det vondt eller føles den på noen måte?

AnonymBruker
Skrevet

Eller jeg kan jo heller formulere det slik du skriver, og spørre hvorfor du ikke liker spiral?

AnonymBruker
Skrevet

Mannen din har ikke innsyn i din helse journal. Slapp av. 

Anonymkode: dc278...687

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men altså; mannen din nekter å ha sex med mindre du har spiral?? Finnes jo andre prevensjonsmidler og han får steriliseres selv da visst han er så redd for at dere skal bli gravid! 

Anonymkode: bc43e...d8f

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvis du blir gravid og det blir slutt i mellom dere så la han i det minste slippe å betale barnebidrag.

Anonymkode: 13fe2...099

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ok du får si at det er du ikke villig til, da har han to valg: skillsmisse eller du har sex med andre menn, som ikke antar de har rett til ås i noe om hvilken type prevensjon et fritt menneske bruker. Kort sagt: ha litt selvrespekt.

Ja, sånn rent teoretisk så kan du jo fått spiralen fjernet av hvem som helst i helsevesenet. Ingen, særlig din mann, har innsyn i dine helseopplysninger. Så at du går til fastlegen er super-hemmelig. Sånn rent teoretisk kan du også gå privat og nekte dem å føre dette i journalen. Problemet med det er dette: da antar alle at spiralen finnes i deg, og når de ikke finner den vil de anta den har migrert inn i kroppen din (som spiraler kan gjøre) og man starter utredning. 

Gå for rådet om selvrespekt, du.

Og ender det i at mannen sier «skillsmisse!». Ok. Å være skilt med selvrespekten i behold er mye bedre enn å være gift uten den.

Anonymkode: cbb36...635

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har vel nettopp blitt bestemt at det er voldtekt dersom en mann sniker av kondomen under samleie. Dersom din mann kun samtykker til sex så lenge du bruker spiral vil jeg tro det juridisk blir voldtekt dersom du har sex med han og du unnlater å fortelle om spiralfjerningen…

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor kan man fjerne spiral uten at det loggføres i journalen eller i papirer til andre helsevesen? Jeg forsår jo at kanskje gyn må skrive hva de gjorde, men vil aldri at det skal vises noen andre steder eller bli nevnt i andre sammenhenger. Kan man be om at fjerningen legges lokk på? 
kan man fjerne spiralen slev?

Men er mannen din så kontrollerende at han krever og har fått innsyn i journalen din også? Hvis ikke, trenger du ikke å bekymre deg! Hvis han her det, har du store problemer med denne mannen og du bør forlate ham umiddelbart!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Volvat? 

Anonymkode: f7036...e31

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke si at du går over til p-piller?

Anonymkode: 4dbed...dbe

• Liker 2
Skrevet

han bestemmer ikke hva for prevansjon du skal bruke.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har vel nettopp blitt bestemt at det er voldtekt dersom en mann sniker av kondomen under samleie. Dersom din mann kun samtykker til sex så lenge du bruker spiral vil jeg tro det juridisk blir voldtekt dersom du har sex med han og du unnlater å fortelle om spiralfjerningen…

nei. ikke om hun går over til annen prevansjon

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

nei. ikke om hun går over til annen prevansjon

Men han har ikke samtykket til annen prevesjon. For alt vi vet er ts ei vimse som glemmer annenhver pille.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...