fiskfrasjøen Skrevet 1. august 2022 #1 Skrevet 1. august 2022 Jeg ser at myndigheter, kommuner, frivillig organisasjoner bruker Office 365 infastruktur? Er det egentlig trygt mot amerikanske etterretning programmer?
prt90 Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 fiskfrasjøen skrev (1 minutt siden): Jeg ser at myndigheter, kommuner, frivillig organisasjoner bruker Office 365 infastruktur? Er det egentlig trygt mot amerikanske etterretning programmer? Nei. Amerikansk etterretning kan kreve tilgang (selv om datasenteret ligger i et annet land) og kan pålegge skyleverandøren om å ikke fortelle kundene om det.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #3 Skrevet 4. august 2022 Ingen seriøse databrukere stoler på Microsoft; alle som har litt peiling på data holder seg unna, og frie sjeler satser på Linux. Anonymkode: f9bd0...f8a
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #4 Skrevet 4. august 2022 56 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen seriøse databrukere stoler på Microsoft; alle som har litt peiling på data holder seg unna, og frie sjeler satser på Linux. Anonymkode: f9bd0...f8a Og der avslørte du deg som en som i hvert fall ikke jobber med noe over førstelinje innen IT.. De aller, aller fleste benytter Microsoft, men det er klart en viktig tematikk du tar opp. Den blir relevant i mange sammenhenger rundt både amerikanske, kinesiske og andre land som har lover hvor myndighetene kan kreve informasjon fra selskaper i deres land. Med andre ord også relevant for Google (Alphabet), Cisco (som leverer enorme mengder nettverksutstyr), Facebook/Meta, Slack, Zoom og andre store aktører. Vi benytter produkter solgt via et gigantisk norsk konsulentselskap, fra Microsoft Norge. Som igjen er et datterselskap av Microsoft Europe (Irland), og hvordan eierskapet oppover derfra er vet jeg ikke, antar rett til USA. Det er langt mer et jus-spørsmål enn IT-relevant, egentlig. Og vi som jobber med dette, kaller det IT eller IKT, ikke "data". Anonymkode: c46ba...4ae
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #5 Skrevet 4. august 2022 On 8/1/2022 at 5:23 PM, prt90 said: Nei. Amerikansk etterretning kan kreve tilgang (selv om datasenteret ligger i et annet land) og kan pålegge skyleverandøren om å ikke fortelle kundene om det. Med data kryptert at rest, med kundenøkler, så blir dette litt vanskelig. Noe som er en vanlig tilnærming i Azure datasentre, blant andre. Så, det finnes klart unntak, men joda, det er en klar problematikk man bør tilpasse seg (nettopp via kryptering og andre tiltak). Anonymkode: c46ba...4ae
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #6 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Med data kryptert at rest, med kundenøkler, så blir dette litt vanskelig. Anonymkode: c46ba...4ae Ikke når alle nøklene også ligger i skyen 🤣 Anonymkode: 6b63e...80e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #7 Skrevet 4. august 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Og der avslørte du deg som en som i hvert fall ikke jobber med noe over førstelinje innen IT.. De aller, aller fleste benytter Microsoft, men det er klart en viktig tematikk du tar opp. Den blir relevant i mange sammenhenger rundt både amerikanske, kinesiske og andre land som har lover hvor myndighetene kan kreve informasjon fra selskaper i deres land. Med andre ord også relevant for Google (Alphabet), Cisco (som leverer enorme mengder nettverksutstyr), Facebook/Meta, Slack, Zoom og andre store aktører. Vi benytter produkter solgt via et gigantisk norsk konsulentselskap, fra Microsoft Norge. Som igjen er et datterselskap av Microsoft Europe (Irland), og hvordan eierskapet oppover derfra er vet jeg ikke, antar rett til USA. Det er langt mer et jus-spørsmål enn IT-relevant, egentlig. Og vi som jobber med dette, kaller det IT eller IKT, ikke "data". Anonymkode: c46ba...4ae Kommentaren min var naturligvis satt litt på spissen; har ikke et jobbrelatert forhold til dette selv. Bruker for øvrig data og IT om hverandre; i tiden da jeg lærte å bruke gamle IMB-maskiner på skolen og man måtte skrive lange kommandoer i DOS, snakket ingen om IT; man hadde firmaet Norsk Data AS, og data og EDB ble brukt i dagligtalen. Husker du når man begynte å bruke IT - mon tro om det var først i 1990-årene ...? Jo da, mange bruker fortsatt Microsoft, men bruken av Linux øker, og Linux er ikke lenger det fremmede elementet som er forbeholdt supernerdene. Etter Snowden og andre avsløringer om hvordan det står til med personvernet idag, skulle jeg også tro at flere er mer opptatt av dette, og verken Microsoft, Apple, for ikke å snakke om Google eller Facebook virker å være særlig troverdige i personvernspørsmål, og man blir overvåket fra alle bauger og kanter; om ikke av et utall overvåkningskameraer her i landet, så garantert av kineserne og amerikanerne. Anonymkode: f9bd0...f8a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #8 Skrevet 5. august 2022 fiskfrasjøen skrev (På 1.8.2022 den 17.17): Jeg ser at myndigheter, kommuner, frivillig organisasjoner bruker Office 365 infastruktur? Er det egentlig trygt mot amerikanske etterretning programmer? Jeg jobber i det offentlige, og vi har i alle fall regler om at særlig sensitiv informasjon ikke skal lagres i skyen, nettopp av denne grunn. Det skaper jo litt ekstra bry når vi f.eks. ikke kan samarbeide i alle typer dokumenter i Teams, men slik er det. Anonymkode: c7ca9...64e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #9 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber i det offentlige, og vi har i alle fall regler om at særlig sensitiv informasjon ikke skal lagres i skyen, nettopp av denne grunn. Det skaper jo litt ekstra bry når vi f.eks. ikke kan samarbeide i alle typer dokumenter i Teams, men slik er det. Anonymkode: c7ca9...64e For eksempel, når jeg sender min dokumentasjon om utdannelse til veiledning, det er en program som kalles P R I S M, hvor amerikansk etterretningbyrå NSA samler informasjon fra store amerikanske selskaper. Det er litt problematisk, for eksempel andre EU lander har sin egen system for e-post. Anonymkode: 28439...648
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå