Gå til innhold

Lett soppinfeksjon - men ingen har vært utro?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i slutten av 30-årene, var nylig gravid men hadde en spontanabort. Da jeg var hos gynekolog en av gangene, ble det tatt en underlivsundersøkelse. Resultatet var at jeg har/hadde en «lett soppinfeksjon» og stod at ved plager kunne jeg ta en kur som man ikke trenger resept på.

Men, har tenkt etterpå: er det mulig at jeg har fått en slik infeksjon av meg selv, eller betyr det at kjæresten min har vært utro? Eller fører graviditet lettere til soppinfeksjon?

Anonymkode: 3c1f0...253

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er i slutten av 30-årene, var nylig gravid men hadde en spontanabort. Da jeg var hos gynekolog en av gangene, ble det tatt en underlivsundersøkelse. Resultatet var at jeg har/hadde en «lett soppinfeksjon» og stod at ved plager kunne jeg ta en kur som man ikke trenger resept på.

Men, har tenkt etterpå: er det mulig at jeg har fått en slik infeksjon av meg selv, eller betyr det at kjæresten min har vært utro? Eller fører graviditet lettere til soppinfeksjon?

Slapp helt av! Det kan komme av f eks stress eller at du har hatt dårlig kosthold i det siste. Mange grunner til at bakteriefloraen endres, så ingen grunn til å mistenke utroskap pga sopp.

Jeg får det av stress, hormoner og mye sukker.

• Liker 8
Gjest Celina holmkold
Skrevet

Soppinfeksjon regnes ikke som en seksuelt overførbar infeksjon og smitter derfor ikke ved samleie

Skrevet
Celina holmkold skrev (Akkurat nå):

Soppinfeksjon regnes ikke som en seksuelt overførbar infeksjon og smitter derfor ikke ved samleie

Har også hørt dette, men jeg og ungdomskjæresten smittet hverandre flere ganger.

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan få sopp av trange bukser. Jeg får det av antibiotika. Ingen har vært utro. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Celina holmkold skrev (3 minutter siden):

Det der er falsk informasjon! Selv om det ikke er en kjønnssykdom så kan det smitte ved samleie. Har selv opplevd dette. 

Og til ts, man kan få soppinfeksjon av masse forskjellig. Ingen grunn til å mistenke utroskap.

Anonymkode: 240b2...ac9

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, det kan absolutt smitte selv om det strengt tatt ikke regnes som kjønnssykdom. Jeg har smittet kjæresten min flere ganger, vi må alltid ta kuren begge to. Men det begynner alltid hos meg, og det oppstår egentlig bare utav det blå - jeg har iallefall ikke vært utro. Har hatt det sikkert sju-åtte ganger.

Anonymkode: 148cc...a25

• Liker 1
Skrevet

Det smitter med seksuelt forhold. Når jeg har hatt sopp, varslet sambo, ikke hatt sex et par uker. Ingen utroskap. Kun antibiotika. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (1 minutt siden):

Det smitter med seksuelt forhold. Når jeg har hatt sopp, varslet sambo, ikke hatt sex et par uker. Ingen utroskap. Kun antibiotika. 

Hvilken antibiotika bruker du? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, det kan absolutt smitte selv om det strengt tatt ikke regnes som kjønnssykdom. Jeg har smittet kjæresten min flere ganger, vi må alltid ta kuren begge to. Men det begynner alltid hos meg, og det oppstår egentlig bare utav det blå - jeg har iallefall ikke vært utro. Har hatt det sikkert sju-åtte ganger.

Anonymkode: 148cc...a25

Oida, så det går aldri over av seg selv? I brevet fra gynekologen stod det at jeg kan ta medisin uten respekt «dersom jeg opplever plager.» da virker det nesten som om det ikke spiller noen rolle om jeg tar antibiotika eller ikke?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Oida, så det går aldri over av seg selv? I brevet fra gynekologen stod det at jeg kan ta medisin uten respekt «dersom jeg opplever plager.» da virker det nesten som om det ikke spiller noen rolle om jeg tar antibiotika eller ikke?

Er gammel til å ha hatt sopp noen ganger. Ikke ofte, men oftest i forbindelse med antibiotika. Noen ganger penisilin. Andre ganger, annet. Sopp går ikke over av seg selv. Jeg har alltid canesten salve liggende. Den bruker jeg ikke ofte. Sikkert mange år siden nå. Men har den. Begynnende sopp kan stoppes. 

Kan huske mange år siden, på hyttetur, nettopp ferdig med antibiotika. Der ute på fjellet, det klødde og klødde.  Holdt på å bli gal. Hadde ingen salve, ingenting å hjelpe meg med. Det endte i fullt sopputbrudd. Ikke noe godt. Tror dette er ca 8 år siden. Kom hjem til bebyggelse, fikk medisin av legen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke bruk antibiotika. Skaff deg reseptfrie stikkpiller mot sopp fra apoteket.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sopp infeksjon kan man få av noe så enkelt som å bruke badetøy.

Det er ikke noe som assosieres med utro kjæreste. Sopp infeksjon kan alle få, de fleste kvinner vil oppleve å få det minst en gang i livet. Ikke noe stress.

Anonymkode: 32e26...bc3

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror du at soppinfeksjon bare forekommer hvis en part har vært utro? 😂

Jeg har hatt soppinfeksjon flere ganger, en periode når jeg var 23 år. Det kom av naturlig vis, noe det gjør hos alle kvinner. Alle kvinner opplever en slik infeksjon i underlivet en eller annen gang i livet, og det handler ikke om en utro kjæreste.  Er kvinner virkelig så uvitende? 

Endret av kraftwerk
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (7 minutter siden):

Diflucan er da mye bedre.

Anonymkode: ea05c...c25

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Diflucan er da mye bedre.

Anonymkode: ea05c...c25

Eller naturell yoghurt som ordner naturlig pH-verdi/bakterieflora i skjeden. Vi hadde en del yoghurtelskov som ung.

Anonymkode: c298b...6d2

Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (2 timer siden):

Når jeg har gått på Antibiotika, kraftig halsbetennelse eller lignende. Sopp bare kommer da. Heldigvis ikke så ofte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette mener jeg bestemt at du kan få uten at noen har vert utro. også om du ikke har sex.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får alltid sopp når jeg har mensen. Hopper derfor over den 11 av 12 ganger i året.

Anonymkode: fced9...806

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at soppinfeksjoner kommer når immunforsvaret er redusert. I gamle dager (før covid) fikk folk soppinfeksjoner mest om vinteren (i takt med influensa, forkjølelse og andre virusinfeksjoner).

Nå ser det ut som det er vinter hele året.

Anonymkode: 91515...0c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...