Gå til innhold

Kan ikke si R

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Datteren min er 5 år og kan enda ikke si lyden R. Hun erstatter det med L. 

Hun virker ikke plaget av dette, gir opp ganske lett når jeg gir henne noen triks å lage lyden, så hun er ikke veldig interessert, og jeg vil selvfølgelig ikke mase. 

Er det noe jeg bør gjøre eventuelt hva? 

Hun er ikke sånn som ser på andre og tenker at det vil hun og, så tror hun er litt som meg, at det er noe hun må finne ut at hun vil selv og gjøre på egenhånd. Hvordan kan jeg motivere henne? 

Anonymkode: 891dc...e58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en tanteunge som ikke kan si R. Voksen dame i dag. Øv med barnet. I Frankrike, si ARØ. Gjentatte ganger. 

Gjest tullerikke
Skrevet

Får tilbud om logoped i 1.klasse, så det ordner seg.

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (4 minutter siden):

Jeg har en tanteunge som ikke kan si R. Voksen dame i dag. Øv med barnet. I Frankrike, si ARØ. Gjentatte ganger. 

Ja, altså jeg mener det er eneste måten, bare prøve. Jeg har lært en del språk med mange lyder som virket veldig vanskelige i starten, men det er jo bare å øve høyt og lenge så klarer man det tilslutt 😊

tullerikke skrev (1 minutt siden):

Ah perfekt. Takk for svar 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte ikke å si r når jeg var liten, hadde noen timer hos logoped og etter det, var det ikke noe problem lenger. 

Anonymkode: 10650...288

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg klarte ikke å si r når jeg var liten, hadde noen timer hos logoped og etter det, var det ikke noe problem lenger. 

Anonymkode: 10650...288

Om du husker, var det slik at den r lyden kom på alle ordene med r lyd i med en gang da som at du visste at "jord" plutselig skulle bli uttalt joR og ikke joL feks, eller var det gradvis som at du nesten måtte lære ordet på nytt ? 

Dette spør jeg om pga egen interesse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, altså jeg mener det er eneste måten, bare prøve. Jeg har lært en del språk med mange lyder som virket veldig vanskelige i starten, men det er jo bare å øve høyt og lenge så klarer man det tilslutt 😊

Ah perfekt. Takk for svar 😊 

Det tror jeg ikke skjer automatisk akkurat. Hvertfall ikke over alt. Har selv vært kontaktlærer ved flere skoler, og det har ikke vært noen fast prosedyre på det noen av stedene. I noen tilfeller har vi oppfordret foreldrene til å opprette kontakt med logoped (vi kan gjøre det, men må da ha deres samtykke så klart), men det er nok veldig individuelt fra lærer til lærer om de foreslår det eller ei. 

Anonymkode: b40e2...ee8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tullerikke skrev (17 minutter siden):

Hva mener du? "Alle" får tilbud om logoped i førsteklasse? 😅 det er ikke et tilbud som på magisk vis dukker opp som f.eks helsesøster. Avhengig av logopedkapasitet der TS bor kan det ta LANG tid etter henvisning er sendt til at kartlegging starter.

Sjekk lommelogopeden på instagram, kanskje du får noen tips der. Det er viktig å finne ut om barnet faktisk hører forskjell på ord med L og R, eller om det ikke hører forskjell i det hele tatt. Forøvrig er R en av de siste lydene man forventer skal være på plass, og barnet ditt er ikke forsinket helt enda. 

Anonymkode: 23747...226

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg ikke skjer automatisk akkurat. Hvertfall ikke over alt. Har selv vært kontaktlærer ved flere skoler, og det har ikke vært noen fast prosedyre på det noen av stedene. I noen tilfeller har vi oppfordret foreldrene til å opprette kontakt med logoped (vi kan gjøre det, men må da ha deres samtykke så klart), men det er nok veldig individuelt fra lærer til lærer om de foreslår det eller ei. 

Anonymkode: b40e2...ee8

Takk for info 😊 i barnehagen har de fokusert litt ekstra på dette med å si R da de har noe sånn språk greier to ganger i uken. 

Hun er veldig god til å snakke, altså stort ordforråd og har lært seg engelsk på egenhånd, så jeg er jo slett ikke bekymret. Jeg vil bare at hun skal finne motivasjonen.. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette bør dere ta tak i! Det er nemlig ikke slik at skolen nødvendigvis gjør det med det første!

Anonymkode: 62ede...41f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du? "Alle" får tilbud om logoped i førsteklasse? 😅 det er ikke et tilbud som på magisk vis dukker opp som f.eks helsesøster. Avhengig av logopedkapasitet der TS bor kan det ta LANG tid etter henvisning er sendt til at kartlegging starter.

Sjekk lommelogopeden på instagram, kanskje du får noen tips der. Det er viktig å finne ut om barnet faktisk hører forskjell på ord med L og R, eller om det ikke hører forskjell i det hele tatt. Forøvrig er R en av de siste lydene man forventer skal være på plass, og barnet ditt er ikke forsinket helt enda. 

Åå takk for godt tips, skal sjekke det ut 😊 jeg mener å huske at hun hører forskjell for jeg har testet henne ved å spørre "mener du kjøle eller kjøre?" og hun svarer da og med kontekst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette bør dere ta tak i! Det er nemlig ikke slik at skolen nødvendigvis gjør det med det første!

Anonymkode: 62ede...41f

Ja hun må liksom ville det selv, hun er lite interessert i å ta til seg noe fra meg.. Så jeg søker da råd om å få henne til å ville det selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja hun må liksom ville det selv, hun er lite interessert i å ta til seg noe fra meg.. Så jeg søker da råd om å få henne til å ville det selv. 

Du kan jo prøve å ta opp noe tale på telefonen, og spille det av for henne. Det kan øke selvbevisstheten 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Vi har logoped på skolen jeg jobber. Han er rundt og hører på de som ikke har R-lyden i løpet av høsten i første klasse, og evt tiltak blir satt i gang ut i fra hva han hører. De fleste setter han ikke i gang tiltak på, men avventer for å se om det går seg til i løpet av et års tid (han hører på en måte at lyden er på vei). De som fremdeles ikke har lyden på plass i andre klasse får da tilbud om oppfølging. Jenta mi hadde ikke R-lyd når hun var fem (sa L), men den var på plass før hun var seks. Jeg ville sett det an en stund til.

Anonymkode: 5a3df...fea

AnonymBruker
Skrevet

Min på 10 sier ikke R og jeg har mast på skolen om logoped. Det kan de ikke tilby. Skal ta det privat. 

Anonymkode: e8a22...2a9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tante til en gutt på 9 år som enda ikke klarer å si R. Tør ikke spørre søsteren min om de har tenkt å gjøre noe med det, for hun er så nærtagen og hater at andre blander seg inn i hennes kjernefamilie.. Kan det hende en 9-åring klarer å endre på dette selv, på sikt? Eller risikerer han å ta med seg denne «talefeilen» med seg inn i voksenlivet?

Anonymkode: b42a4...414

AnonymBruker
Skrevet

I Oslo kan man henvises til logoped etter jul i 2. klasse for å jobbe med /r/-lyd. Det er den lyden som kommer senest på plass (gjennomsnittsbefolkningen). Den kan komme av seg selv i løpet av 1. klasse.

Logopedtilbudet i skolen varierer veldig fra kommune til kommune, her må du ta kontakt med skolen for å høre hva som gjelder i din kommune.

Logopeder har egen undervisning knyttet til /r/-lyd, i begynnelsen erstatter man r med d. Rose > Dose, Ri > Di osv. Men, det er et stort MEN, om barnet ikke er motivert er det vanskelig å oppnå resultater. Ofte blir barna mer bevisst vansken når de blir eldre, og da blir det mulig å gjøre noe med dette. Å lære seg lydene er myyyye øvelse og ganske krevende for enkelte barn å endre gammel vane.

Om dere ikke opplever å få god hjelp av det offentlige ville jeg personlig gått til privat logoped.

Anonymkode: aca8d...2a1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min på 10 sier ikke R og jeg har mast på skolen om logoped. Det kan de ikke tilby. Skal ta det privat. 

Anonymkode: e8a22...2a9

Men kommunen skal jo ha tilbud. Be om henvisning via helsesøster eller lege. 

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn klarte heller ikke å si R, K eller L.

Han sa jordselv, laffel, lulle osv

Fikk logoped siste året i bhg, og i løpet av 1 år klarte han å uttale lydene.

Anonymkode: b3290...afa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 34 og kan si R hvis jeg snakker sakte. Men det er noe jeg har valgt å ikke gjøre. Jeg hører ikke forskjell uansett pga noe i øret. Husker ikke hva logopeden sa når jeg var 6. Jeg har aldri blitt mobbet uansett alder på andre barn. 

Opplevd noen voksne som har prøvd seg, men de bare overser jeg. Snakk med skolen og hjelp. Men mest sannsynlig må du gå privat. 

Men så lenge barnet ikke er motivert så legg det fra dere tanken. Ta det opp igjen senere.

Stort fokus på dette og barnet kan faktisk velge å ikke si ord med R. Opplevd det som lærer der elever ikke fikk fred fra sine foreldre at de nektet.

Anonymkode: 27870...f38

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...