AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #21 Skrevet 1. august 2022 Jeg måtte ringe alle kredittselskaper jeg fant når jeg skulle hjelpe ett familiemedlem med det, veldig mye jobb. Om det er inkasso står det ikke nødvendigvis på skattemeldingen, men det kan føres opp under gjeld der selv. Anonymkode: 28425...45a
sucasamicasa Skrevet 1. august 2022 #22 Skrevet 1. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): En liten digresjon, men hvis du tenker å benytte deg av andres BankID, selv om det er på vegne av dem, så er det ulovlig. Bare en heads up. 😊 Anonymkode: becd3...851 Kan ko være at Personen sitter ved siden av. fungerer du også som verge ( oppnevnt) ? Endret 1. august 2022 av sucasamicasa
Million Skrevet 1. august 2022 #23 Skrevet 1. august 2022 (endret) Mammatil3gutter skrev (16 timer siden): Takk for svar. Også ubetalt innkassoregninger? Skal de innberettes il skattetetaten? Nei. Det er ikke sånn at diverse ubetalte regninger havner hos Gjeldsregisteret. Det er kun kredittkort og forbruksgjeld, altså usikret gjeld, som havner der. Et billån vil ikke stå der, for der er det sikkerhet/pant i bilen for et ev lån. Samme med bolig og hytte osv. Ubetalte kommunale avgifter, mobilregninger, restskatt, slike ting havner ikke hos Gjeldsregisteret. Vi har ikke noe register i Norge som viser alle utestående fordringer og ubetalte regninger, uansett type. Du kan kredittsjekke personen du har fullmakt fra hos de fire selskapene i Norge som har lovlig rett til dette. Da vil du se forfalte, ubetalte inkassosaker (uansett hva inkassoen stammer fra). Det er mulig å kredittsjekke seg selv ved å logge inn med bank id. Selskapene heter Creditsafe, Bisnode, Evry/Infotorg (usikker på den) og Experian. Endret 1. august 2022 av Million
Million Skrevet 1. august 2022 #24 Skrevet 1. august 2022 Boetica skrev (16 timer siden): All gjeld skal innrapporteres til Skatteetaten og føres i skattemeldingen. Da er det gjeld pr 31.12. som kommer frem. Om det er pådratt gjeld etter dette, eller det er gjeld som ikke har gått til inkasso ennå, så ville jeg gått gjennom all post og funnet ubetalte fakturaer og purringer. Dette er litt feil. "All gjeld" vil ikke innrapporteres til skatteetaten. Hvis den personen ts har fått fullmakt fra, har 10 000 kr i ubetalte mobilregninger, vil ikke dette være rapporteringspliktig og fremkomme på selvangivelsen. Samme med andre typiske forefallende regninger. Det du snakker om er lån. Gjeld stiftet ved å søke om lån eller kredittkort. Både usikret gjeld (kredittlån og kredittkort) og gjeld med sikkerhet (bolig og bil og hytte f.eks) oppgis på skattemeldingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå